Title
Критичка историја организованог фото-аматеризма као оквира институционализације фотографије у Србији после 1946. године
Creator
Vasiljević, Mihailo, 1981-
CONOR:
10468199
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.11.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
A ritical history of organized amateur photographic practice as a framework of institutionalization of photography in Serbia after 1946.
Publisher
[М. Васиљевић]
Format
278, LXXIX стр.
description
Историја уметности - Историја фотографије / History of art - History of photography
Abstract (sr)
У раду су реконструисани и критички експлицирани начини на које је друштвено
поље организованог фото-аматеризма било кључни чинилац специфичног процеса
институционализације фотографије као уметничке дисциплине у Србији у периоду од 1946.
до 1991. године. Деловање и утицај масовне организације Савез фото и кино-аматера
Југославије (Фото-савез Југославије) размотрени су кроз дефинисање три хронолошке фазе
одређене програмским променама ове организације, амбицијама њених најистакнутијих
чланова, као и друштвено-политичким околностима. Пратећи полазиште културне историје
фотографије, помоћу историографског, формалног и семиотичког метода, артикулисан је
процес постепене институционализације организованог фото-аматеризма који је остварен на
различите начине. Изложбе у институцијама уметности, фотографске књиге, сарадња са
бројним стручњацима из поља културе, запослење у високо-школским и другим државним
институцијама, били су неки од кључних догађаја овог процеса, а његов посебно утицајан
аспект било је објављивање низа историографских дела чији аутори су били неки од
најистакнутијих чланова Фото-савеза. Кроз анализу карактера, типологије и утицаја
наглашено естетизоване уметничке фотографије, критички је сагледана основна јединица
вредносног система организованог фото-аматеризма. У раду су истражени прогресивни
примери критичког историзовања организованог фото-аматеризма и размотрене релативно
малобројне фотографије и серије фотографија чије особине их чине важним изузецима и
показатељима ограничења највећег дела продукције организованог фото-аматеризма. На
крају, дефинисани су контектстуални проблеми историзације фотографије у Србији и
формулисан је модел могућег даљег критичког истраживања фотографија насталих у оквиру
или под утицајем система вредности организованог фото-аматеризма.
Abstract (en)
In this doctoral thesis the author reconstructs and explicates the ways in which the
social field of organized photographic amateur practice played a key factor in the specific process of
institutionalization of photography as an art discipline in Serbia between 1946 and 1991. The
activities and influence of the mass organization the Association of Photo and Film Amateurs of
Yugoslavia (Photo Association of Yugoslavia) are examined through the definition of three
chronological phases, marked by shifts in the organization’s programming, the ambitions of its most
prominent members, and the broader socio-political context. Following the methodological
framework of the cultural history of photography—drawing on historiographic, formal, and semiotic
approaches—the thesis traces the gradual institutionalization of organized photo-amateurism as a
process realized through multiple channels. These include exhibitions held in art institutions,
photobooks, collaborations with numerous art professionals, as well as employment within higher
education institutions and other state bodies. An especially influential element of this process was the
publication of a number of historiographic works authored by some of the Association's most
prominent members. Through an analysis of the character, typology, and the impact of highly
aestheticized artistic photography, this thesis offers a critical examination of the core value system
underpinning organized photographic amateur practice. It also explores progressive instances of
critical historicization, along with a relatively small number of photographs and photographic series
whose qualities distinguish them as significant exceptions—works that simultaneously expose and
counter the limitations of the dominant modes of production within the field. Finally, the author
identifies key contextual challenges in the historiography of photography in Serbia and proposes a
model for further critical research into photographic practices shaped by, or operating within, the
value system of organized photo-amateurism.
Authors Key words
историја фотографије, фото-аматеризам, Фото-савез Југославије,
институционализација, уметничка фотографија, фотографија као уметничка дисциплина,
историографија фотографије, Србија, Југославија
Authors Key words
history of photography, amateur photographic practice, Photo Association of
Yugoslavia, institutionalization, artistic photography, art photography, historiography of
photography, Serbia, Yugoslavia
Classification
77.04(497.11)"1946/1991"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У раду су реконструисани и критички експлицирани начини на које је друштвено
поље организованог фото-аматеризма било кључни чинилац специфичног процеса
институционализације фотографије као уметничке дисциплине у Србији у периоду од 1946.
до 1991. године. Деловање и утицај масовне организације Савез фото и кино-аматера
Југославије (Фото-савез Југославије) размотрени су кроз дефинисање три хронолошке фазе
одређене програмским променама ове организације, амбицијама њених најистакнутијих
чланова, као и друштвено-политичким околностима. Пратећи полазиште културне историје
фотографије, помоћу историографског, формалног и семиотичког метода, артикулисан је
процес постепене институционализације организованог фото-аматеризма који је остварен на
различите начине. Изложбе у институцијама уметности, фотографске књиге, сарадња са
бројним стручњацима из поља културе, запослење у високо-школским и другим државним
институцијама, били су неки од кључних догађаја овог процеса, а његов посебно утицајан
аспект било је објављивање низа историографских дела чији аутори су били неки од
најистакнутијих чланова Фото-савеза. Кроз анализу карактера, типологије и утицаја
наглашено естетизоване уметничке фотографије, критички је сагледана основна јединица
вредносног система организованог фото-аматеризма. У раду су истражени прогресивни
примери критичког историзовања организованог фото-аматеризма и размотрене релативно
малобројне фотографије и серије фотографија чије особине их чине важним изузецима и
показатељима ограничења највећег дела продукције организованог фото-аматеризма. На
крају, дефинисани су контектстуални проблеми историзације фотографије у Србији и
формулисан је модел могућег даљег критичког истраживања фотографија насталих у оквиру
или под утицајем система вредности организованог фото-аматеризма.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
