Title
Методологија оптимизације процедура инструменталног прилажења
Creator
Andrić, Velibor M., 1985-
CONOR:
131494409
Copyright date
2025
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.09.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Saobraćajni fakultet
Alternative title
Instrument approach procedures optimization methodology
Publisher
[В. М. Андрић]
Format
190 стр.
description
Саобраћајно инжењерство - Аеродроми и безбедност ваздушне пловидбе / Transport and Traffic Engineering - Airports and Air Traffic Safety
Abstract (sr)
Последњих деценија, континуирано повећање обима ваздушног саобраћаја
довело је до засићења расположивог ваздушног простора. Модерне LPV (localizer
performance with vertical guidance) процедуре за инструментално прилажење и слетање,
засноване на побољшаном сателитском сигналу, пружају већи ниво безбедности и
флексибилности, потенцијално омогућавајући додатни капацитет на аеродромима и у
ваздушном простору.
У циљу подршке њиховој имплементацији, предложен је нови рачунарски
модел, фокусиран на побољшани процес пројектовања процедура и оптимизовано
генерисање решења. Модел обезбеђује потпуно аутоматизовано претраживање
простора решења применом метахеуристичког алгоритма BCO (Bee Colony
Optimization), док је метрика процене комплексности прилазних процедура, развијена
по први пут за потребе овог рада, искоришћена у сврху квантификације квалитета
произведених решења. Резултати модела представљени су као листа допустивих
решења, која конвергирају најбољем, у складу са вредношћу њихове функције циља,
која је балансирана између два главна критеријума - комплексности процедуре и
добијене вредности оперативног минимума, односно OCH (obstacle clearance height).
Могућности модела су потврђене у условима изазовног оперативног окружења
на примеру Аеродрома Подгорица. Током тестирања, успешно је демонстрирана
робусност модела, која се огледа у могућности ефикасног рада како приликом
побољшања постојећих, тако и приликом генерисања нових процедура, на локацијама
где то раније није био случај.
Флексибилност и модуларност модела допуштају могућност даљег
прилагођавања, чиме се његова примена може проширити и изван PBN (performancebased
navigation) концепта, укључујући и за потребе хеликоптерских операција.
Карактеристике модела чине га погодним за неколико примена, укључујући
спровођење студија изводљивости, пројектовање и планирање аеродрома, као и
могућност употребе при валидацији других алата или критеријума.
Да би се осигурала будућа релевантност модела, предвиђен је даљи развој у
домену перформанси и функционалности.
Abstract (en)
Over the past few decades, the consistent rise in air traffic has resulted in a saturation
of available airspace. Modern LPV (localizer performance with vertical guidance) procedures
for instrument approach and landing, based on augmented satellite signals, improve safety
and flexibility, thereby potentially increasing the capacity of airports and airspace.
To facilitate their implementation, a new computational model that enhances the
flight procedure design process and generates optimal solutions is proposed. The model uses
the metaheuristic algorithm BCO (Bee Colony Optimization) to conduct a comprehensive
and automated search of the solution space. It evaluates the quality of the generated solutions
by applying a novel metric that measures the complexity of the approach procedure. The
model's results are displayed as a list of feasible options that gradually converge to the best
solution based on their objective function value. The objective function is balanced between
two main criteria: the complexity of the procedure and the obtained value of the operational
minimum, specifically the obstacle clearance height (OCH).
The model's capabilities were validated in the demanding operating environment of
Podgorica Airport. The model's robustness was effectively proven, as seen by its ability to
function efficiently in both refining current procedures and producing new ones in
previously unsuitable locations.
The model's flexibility and modular design allow for further adaptation, enabling its
application to go beyond the PBN concept, such as for helicopter operations. The
characteristics of the model make it suitable for several applications, including conducting
feasibility studies, designing and developing airports, as well as the possibility for use in
validating other tools or criteria.
To ensure the model's future relevance, further development in the domain of
performance and functionality is anticipated.
Authors Key words
Пројектовање процедура за инструментално летење, процедуре
инструменталног прилажења, операције летења, комплексност, аутоматизација,
оптимизација, метахеуристике
Authors Key words
Instrument flight procedure design, instrument approach procedures, flight
operations, complexity, automation, optimization, metaheuristics
Classification
629.7.051.5(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Последњих деценија, континуирано повећање обима ваздушног саобраћаја
довело је до засићења расположивог ваздушног простора. Модерне LPV (localizer
performance with vertical guidance) процедуре за инструментално прилажење и слетање,
засноване на побољшаном сателитском сигналу, пружају већи ниво безбедности и
флексибилности, потенцијално омогућавајући додатни капацитет на аеродромима и у
ваздушном простору.
У циљу подршке њиховој имплементацији, предложен је нови рачунарски
модел, фокусиран на побољшани процес пројектовања процедура и оптимизовано
генерисање решења. Модел обезбеђује потпуно аутоматизовано претраживање
простора решења применом метахеуристичког алгоритма BCO (Bee Colony
Optimization), док је метрика процене комплексности прилазних процедура, развијена
по први пут за потребе овог рада, искоришћена у сврху квантификације квалитета
произведених решења. Резултати модела представљени су као листа допустивих
решења, која конвергирају најбољем, у складу са вредношћу њихове функције циља,
која је балансирана између два главна критеријума - комплексности процедуре и
добијене вредности оперативног минимума, односно OCH (obstacle clearance height).
Могућности модела су потврђене у условима изазовног оперативног окружења
на примеру Аеродрома Подгорица. Током тестирања, успешно је демонстрирана
робусност модела, која се огледа у могућности ефикасног рада како приликом
побољшања постојећих, тако и приликом генерисања нових процедура, на локацијама
где то раније није био случај.
Флексибилност и модуларност модела допуштају могућност даљег
прилагођавања, чиме се његова примена може проширити и изван PBN (performancebased
navigation) концепта, укључујући и за потребе хеликоптерских операција.
Карактеристике модела чине га погодним за неколико примена, укључујући
спровођење студија изводљивости, пројектовање и планирање аеродрома, као и
могућност употребе при валидацији других алата или критеријума.
Да би се осигурала будућа релевантност модела, предвиђен је даљи развој у
домену перформанси и функционалности.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
