Title
Демократска и цивилна контрола рада служби безбедности у Републици Србији од 2000. до 2010. години
Creator
Lazić, Radojica S., 1962-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
Other responsibilities
mentor
Simić, Dragan R., 1961-
član komisije
Hadžić, Miroslav, 1946-
član komisije
Milašinović, Radomir. 1948-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Alternative title
Democratic and civil control of work of security services in the Republic of Serbia from 2000 to 2010
Publisher
Београд : [Р. С. Лазић]
Format
PDF/A (366 listova)
description
Политичке науке - Међународнe студије - студије безбедности / Political sciences - International studies - security studies
Abstract (sr)
За већину друштава која су крајем прошлог и почетком овог века ушла у процес
транзиције и свеобухватних реформи демократска и цивилна контрола деловања
служби безбедности постала је нужан предуслов њихових успешних извођења.
У Републици Србији тај процес отпочео је после 2000. године, након политичких
промена и потребе да се у оквиру зацртаних циљева ка интеграцијама изврши
коренита реформа постојећег сектора безбедности, па самим тим и безбедносно-
обавештајног система. Зато су промене саставни део постојећих процеса. У том
процесу органи јавне власти, где спадају и службе безбедности, морају бити
потчињени и контролисани од легитимно изабраних политичких власти, на
основу усвојених правних стандарда. Управо због тога треба истаћи да је тај
процес динамичан, да он има свој ток и своје фазе и да подразумева и одређене
закономерности.
У oвом раду детаљно су анализирани постојећи правни прописи, као и политичка
пракса која се односи на рад служби безбедности у Србији. Између осталог,
пропитивана је и анализирана примена важећих законских норми, разматраних
свих актера који су задужени за спровођење контроле. То се, пре свега, односи на
законодавну (парламентарну), извршну и судску власт, али и независне државне
институције, организације цивилног друштва и јавност. Посебна пажња посвећена
је унутрашњим (интерним) контролама које се спроводе у службама безбедности.
У засебним одељцима обрађено је и анализирано свих шест облика контроле који
се примењују над службама безбедности у Републици Србији. Дошло се до
закључка да је за успостављање потпуније контроле потребно исправити и
одређене недоречености када су законске норме у питању и донети јасне и
предвидиве законе. Пре свих, нови закон о БИА или закон који би на јединствен
начин регулисао рад свих служби безбедности. У том закону неопходно је
5
прецизно регулисати надлежности служби безбедности, посебно око примене
метода, мера и поступака, којима се нарушавају људска права и слободе. Изменом
Кривичног законика и Законика о кривичном поступку јасније регулисати
примену посебних поступака и мера које у различитим правним режимима
користе БИА и ВБА. Уз то формирати Телекомуникациони оперативно-технички
центар који би се бавио спровођењем наложених посебних поступака и мера...
Abstract (en)
For most societies which at the end of the last and beginning of this century started the
process of transition and comprehensive reforms, democratic and civil control of
security services` activities has become a necessary precondition for their successful
execution.
In the Republic of Serbia the process began after the year 2000, after political changes
and the need, within the framework of goals set toward integration, to make a radical
reform of the existing security sector, and by this of the security-intelligence system.
That is why changes are a constituent part of the existing processes. In this process
public authority bodies, which include security services, must be subordinated and
controlled by the legitimately elected political authorities, based on adopted legal
standards. That is why it should be stressed that the process is dynamic, has its flow and
its phases and implies certain legal measures.
This paper analyses in details the existing legal regulations, as well as the political
practice relating to the work of security services in Serbia. Among other things,
implementation of the valid legal norms has been examined and analyzed for all the
contemplated actors in charge for implementation of control. This primarily relates to
the legislative (parliamentary), executive and judicial authorities, but also to
independent governmental institutions, civil society organizations and the public.
Special attention was devoted to internal controls implemented in security services.
Separate sections discuss and analyze all six forms of control implemented over security
services in the Republic of Serbia. The conclusion was reached that for establishing of
more control it is necessary to correct certain incompleteness concerning legal norms,
7
and to adopt clear and predictable laws, primarily a new law on BIA (Security-
Information Agency), or a law which would in a unique way regulate work of all
security services. This law must regulate the competences of security services precisely,
especially concerning implementation of methods, measures and procedures which
threaten human rights and freedoms. Amendments to the Criminal Law and the
Criminal Procedure Code should more clearly regulate implementation of special
procedures and measures which BIA and VBA (Military Security Agency) use in
different legal regimes. Additionally, a separate telecommunication operative-technical
center should be formed, which would deal with implementation of the ordered special
procedures and measures...
Authors Key words
службе безбедности, власт, реформа, демократија, цивилна контролa, Република Србија
Authors Key words
security services, authority, reform, democracy, civil control, Republic of Serbia
Classification
351.74/.75(497.11):340.132(043.3)
Type
Text
Abstract (sr)
За већину друштава која су крајем прошлог и почетком овог века ушла у процес
транзиције и свеобухватних реформи демократска и цивилна контрола деловања
служби безбедности постала је нужан предуслов њихових успешних извођења.
У Републици Србији тај процес отпочео је после 2000. године, након политичких
промена и потребе да се у оквиру зацртаних циљева ка интеграцијама изврши
коренита реформа постојећег сектора безбедности, па самим тим и безбедносно-
обавештајног система. Зато су промене саставни део постојећих процеса. У том
процесу органи јавне власти, где спадају и службе безбедности, морају бити
потчињени и контролисани од легитимно изабраних политичких власти, на
основу усвојених правних стандарда. Управо због тога треба истаћи да је тај
процес динамичан, да он има свој ток и своје фазе и да подразумева и одређене
закономерности.
У oвом раду детаљно су анализирани постојећи правни прописи, као и политичка
пракса која се односи на рад служби безбедности у Србији. Између осталог,
пропитивана је и анализирана примена важећих законских норми, разматраних
свих актера који су задужени за спровођење контроле. То се, пре свега, односи на
законодавну (парламентарну), извршну и судску власт, али и независне државне
институције, организације цивилног друштва и јавност. Посебна пажња посвећена
је унутрашњим (интерним) контролама које се спроводе у службама безбедности.
У засебним одељцима обрађено је и анализирано свих шест облика контроле који
се примењују над службама безбедности у Републици Србији. Дошло се до
закључка да је за успостављање потпуније контроле потребно исправити и
одређене недоречености када су законске норме у питању и донети јасне и
предвидиве законе. Пре свих, нови закон о БИА или закон који би на јединствен
начин регулисао рад свих служби безбедности. У том закону неопходно је
5
прецизно регулисати надлежности служби безбедности, посебно око примене
метода, мера и поступака, којима се нарушавају људска права и слободе. Изменом
Кривичног законика и Законика о кривичном поступку јасније регулисати
примену посебних поступака и мера које у различитим правним режимима
користе БИА и ВБА. Уз то формирати Телекомуникациони оперативно-технички
центар који би се бавио спровођењем наложених посебних поступака и мера...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.