Title
Улога социо-когнитивног конфликта у развоју научних појмова у школском контексту
Creator
Petrović, Vesna M., 1967-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 05.03.2014.
Other responsibilities
mentor
Baucal, Aleksandar, 1965-
član komisije
Pešikan, Ana, 1959-
član komisije
Stepanović-Ilić, Ivana, 1973-
član komisije
Dušanka, Lazarević
član komisije
Korać, Nada, 1950-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za psihologiju
Alternative title
The role of social and cognitive conflict in developing the scientific concepts in the school context
Publisher
[В. М. Петровић]
Format
PDF/A (363 listа)
description
Психологија - Развојна/педагошка психологија / Psychology
Abstract (sr)
Главни циљеви овог рада су да се истражи садржај и организација наивног, физичког знања код ученика, и да ли се и како ово почетно знање мења под утицајем традиционалне наставе и наставе засноване на социо-когнитивном конфликту у
вршњачкој групи. Истраживање такође има за циљ да испита квалитет вршњачког дијалога у реалном школском контексту, и како је овај повезан са процесом развоја научних појмова.
Истраживање је реализовано у форми експеримента са паралелним групама.
Контролну и експерименталну групу ученика су чинила по два одељења 7. разреда основне школе која су накнадно уједначена кроз статистички поступак. У експерименталној фази, два одељења су учила физичке садржаје (Њутнови закони механике) кроз
наставни програм заснован на принципима социо-когнитивног конфликта у вршњачкој
групи. У фази пре и после извођења наставе (редовне и експерименталне) ученици су
радили тест знања (паралелне форме). Постекспериментално, знање ученика је додатно
испитано полуструктуираним интервјуом.
Квалитативна анализа одговора ученика је показала да наивно, физичко знање
поседује унутрашњу организацију у виду наивних, експликативних принципа који
представљају оквир у коме ученици тумаче посебне појмове или физичке појаве. Током процеса учења, на индивидуалном сазнајном плану ученика, наивни и научни садржаји задржавају статус паралелних форми, што омогућава да се у њиховим одговорима наивна и научна објашњења појављују заједно на међусобно неискључив начин.
Квалитативна анализа указује на значајне разлике у корист експерименталне групе.
Доминантне категорије одговора у контролној групи одражавају учење школских садржаја чињеничког типа, и у квалитативном смислу немају карактер напредовања или
развоја научних појмова у односу на почетни, наивни ниво разумевања. Доминанте
категорије одговора у експерименталној групи одражавају учење научних принципа, и
у квалитативном смислу укузују на то да је на индивидуалном сазнајном плану ученика започет процес изграђивања логичких веза који је карактеристичан за одговарајући
систем научних појмова. Квантитативна анализа резултата на тесту знања показује да
је експериментална група напредовала значајно више од контролне групе...
Abstract (en)
This work’s main goal is researching the contents and organization of
students’ naïve knowledge of physics, and seeing if and how this initial knowledge changes
under the influence of traditional teaching and teaching based on social-cognitive conflict in a
peer group. Another aim of the research is examining the quality of peer dialogue in a realistic
school context, and how is it related to the process of scientific concepts development.
The research was conducted as an experiment with parallel groups – control group
and an experimental one. Each was made out of two seventh grade primary school classes,
that were later balanced through a statistical procedure. In the experimental phase, two
classes learned physics (Newton’s laws of motion) through a curriculum based on the principles
of social-cognitive conflict in a peer group. In phases before and after teaching (regular
and experimental), students did a knowledge test (parallel forms). Post experimentally, students’
knowledge was additionally evaluated through a semi structured interview.
Students’ answers qualitative analysis showed that their naïve knowledge of physics
has an internal organization in a form of naïve, explanatory principles that represent a framework
in which students interpret individual concepts or physical phenomena. Through the
learning process, on a student’s individual cognitive scale, naïve and scientific contents keep
the status of parallel forms, which enables the coexistence of naïve and scientific explanations
in their answers in a mutually nonexclusive manner. Quantitative analysis of the test
results shows that the experimental group made a remarkable progress in comparison to the
control group...
Abstract ()
Authors Key words
наивно ѕнање, научни појам, појмовна промена, социо-когнитивни конфликт, конструкција, колаборативно учење, вршњачки дијалог, аргументативни дијалог,неаргументативни дијалог
Authors Key words
naïve knowledge, scientific concept, conceptual change, social-cognitive
conflict, construction, co-construction, collaborative learning, peer dialogue, argumentative
dialogue, non-argumentative dialogue
Classification
159.95'22:373(043.3)
Type
Text
Abstract (sr)
Главни циљеви овог рада су да се истражи садржај и организација наивног, физичког знања код ученика, и да ли се и како ово почетно знање мења под утицајем традиционалне наставе и наставе засноване на социо-когнитивном конфликту у
вршњачкој групи. Истраживање такође има за циљ да испита квалитет вршњачког дијалога у реалном школском контексту, и како је овај повезан са процесом развоја научних појмова.
Истраживање је реализовано у форми експеримента са паралелним групама.
Контролну и експерименталну групу ученика су чинила по два одељења 7. разреда основне школе која су накнадно уједначена кроз статистички поступак. У експерименталној фази, два одељења су учила физичке садржаје (Њутнови закони механике) кроз
наставни програм заснован на принципима социо-когнитивног конфликта у вршњачкој
групи. У фази пре и после извођења наставе (редовне и експерименталне) ученици су
радили тест знања (паралелне форме). Постекспериментално, знање ученика је додатно
испитано полуструктуираним интервјуом.
Квалитативна анализа одговора ученика је показала да наивно, физичко знање
поседује унутрашњу организацију у виду наивних, експликативних принципа који
представљају оквир у коме ученици тумаче посебне појмове или физичке појаве. Током процеса учења, на индивидуалном сазнајном плану ученика, наивни и научни садржаји задржавају статус паралелних форми, што омогућава да се у њиховим одговорима наивна и научна објашњења појављују заједно на међусобно неискључив начин.
Квалитативна анализа указује на значајне разлике у корист експерименталне групе.
Доминантне категорије одговора у контролној групи одражавају учење школских садржаја чињеничког типа, и у квалитативном смислу немају карактер напредовања или
развоја научних појмова у односу на почетни, наивни ниво разумевања. Доминанте
категорије одговора у експерименталној групи одражавају учење научних принципа, и
у квалитативном смислу укузују на то да је на индивидуалном сазнајном плану ученика започет процес изграђивања логичких веза који је карактеристичан за одговарајући
систем научних појмова. Квантитативна анализа резултата на тесту знања показује да
је експериментална група напредовала значајно више од контролне групе...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.