Title
Стручно усавршавање наставника у функцији управљања развојним променама у наставном процесу
Creator
Trifković, Nada
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, bez promena, preoblikovanja ili upotrebe dela u svom delu, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 10.10.2013.
Other responsibilities
mentor
Radovanović, Ivica, 1957-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Učiteljski fakultet
Alternative title
Professional education of the teachers in function of the change management in the development of teaching processes
Publisher
[Н. Трифковић]
Format
PDF/A (235 listova)
description
Дидактичко – методичке науке - Организација наставе / Didactic – methodical science - Organization of teaching
Abstract (sr)
Због друштвене улоге и значаја наставнички позив и поред тога што је
последњих деценија подцењен и маргинализован, и даље има једну од најодговорнијих
функција управљања развојним променама.
У времену брзих промена, образовање представља кључну карику у том ланцу.
Наша школа, оптерећена и затрпана баластом прошлости нема снагу да
производи будућност. Развијене земље су се одавно ухватиле у коштац са реформом
образовног система и већег улагања у образовање, свесни да је то први и основни корак
у борби против сиромаштва.
Професионално оснаживање наставника представља предуслов за сваку
реформу и побољшање квалитета образовно-васпитног процеса.
Истраживања о стручном усавршавању земаља Европске Уније (TALIS)
указују на чињеницу да се овом битном сегменту професионалног оснаживања свих
структура образовно-васпитног процеса поклања значајна пажња.
Поред појачаног улагања у образовање и системског решавања проблема
стручног усавршавања наставника и развијене земље се суочавају са проблемом
хетерогеног састава запослених у образовању, подизању мотивације, конкуренције и
компетенција наставника.
Стање у нашем образовању је алармантно.
Циљ ове истраживачке студије био је сагледати спремност наставника (и
ученика) за управљање развојним променама у школи и настави, утврдити њихов
однос према стручном усавршавању и потребама за усавршавањем, те на тој
основи пројектовати принципе (предлоге) за моделирање стручног усавршавања
наставника који би били у функцији ефикасног управљања развојним променама у
наставном процесу, у школи као организацији која учи.
С обзиром да наставник и ученици чине две полуге које стоје у основи
управљања развојним променама у наставном процесу, испитивање и утврђивање
ставова ученика према карактеристикама иновативне наставе део је наше
истраживачке намере.
Утврђивање ставова ученика према иновативној настави директно је у
функцији нашег истраживачког циља, посебно у делу који се односи на
пројектовање модела усавршавања.
Истраживање спроведено са нашим наставницима и ученицима о иновативној
настави, новим наставничким улогама и значају стручног усавршавања указује на
релативно низак степен препознавања важности наведеног.
Резултати истраживања указују да наши наставници још увек себе виде у
стереотипним улогама предавача и оцењивача и да не препознају у довољној мери
значај осталих модела наставничких улога...
Abstract (en)
Due to the social roles and importance of the teaching profession, and despite the fact
that in recent decades it was undervalued and marginalized, still has one of the most crucial
functions of managing development changes
At a time of rapid change, education is a key link in the chain of time.
Our school, loaded and covered with ballast of the past has no power to produce
future. Developed countries have long grappled with the reform of the education system and
greater investment in education, with awareness that this is the first and an essential first step
in the fight against poverty.
Professional empowerment of teachers is a prerequisite for any reformand the quality
improvement of the educational process.
Research on Professional Development of the European Union (TALIS) pointed to
the fact that this important segment of professional empowerment of all structures of the
educational process is given a significant amount of attention.
In addition to increased investment in education and systematic solving of problems
in professional development of teachers and developed countries are faced with the problem
of heterogeneous composition of employees in education, increasing motivation, competition
and competence of teachers.
The situation in our schools is alarming.
The aim of the research study was to analyse the readiness of teachers (and students)
to manage the developmental changes in the school and teaching, to determine their
relationship to professional development and training needs, and on this basis, to design
principles (proposals) for modeling of teacher training that would serve the efficient
management of developmental changes in the teaching process, at the school as a learning
organization.
As the teacher and students are two levers that control underlying developmental
changes in the learning process, examination and determination of the students' attitudes
toward the characteristics of innovative teaching is part of our research intentions.
Determining students' attitudes towards innovative teaching is directly a function of our
research goals, especially in the part relating to the design of model development.
Research conducted with our teachers and students about the innovative teaching,
new teachers’ roles and the importance of professional development points to a relatively low
level of recognition on the importance of the above.
The results suggest that our teachers still see themselves in stereotypical roles of
trainers and assessors, and do not sufficiently recognize the importance of other models of
teachers’ roles...
Authors Key words
промене, иновација, целоживотно учење, управљање променама,
школа за живот, наставничке улоге, компетенције наставника, стручно усавршавање.
Authors Key words
change, innovation, lifetime learning, change management, school life,
the role of teacher, teachers’ competencies, the professional development
Classification
371.13(043.3)
Type
monograph
text - theses
Text
Abstract (sr)
Због друштвене улоге и значаја наставнички позив и поред тога што је
последњих деценија подцењен и маргинализован, и даље има једну од најодговорнијих
функција управљања развојним променама.
У времену брзих промена, образовање представља кључну карику у том ланцу.
Наша школа, оптерећена и затрпана баластом прошлости нема снагу да
производи будућност. Развијене земље су се одавно ухватиле у коштац са реформом
образовног система и већег улагања у образовање, свесни да је то први и основни корак
у борби против сиромаштва.
Професионално оснаживање наставника представља предуслов за сваку
реформу и побољшање квалитета образовно-васпитног процеса.
Истраживања о стручном усавршавању земаља Европске Уније (TALIS)
указују на чињеницу да се овом битном сегменту професионалног оснаживања свих
структура образовно-васпитног процеса поклања значајна пажња.
Поред појачаног улагања у образовање и системског решавања проблема
стручног усавршавања наставника и развијене земље се суочавају са проблемом
хетерогеног састава запослених у образовању, подизању мотивације, конкуренције и
компетенција наставника.
Стање у нашем образовању је алармантно.
Циљ ове истраживачке студије био је сагледати спремност наставника (и
ученика) за управљање развојним променама у школи и настави, утврдити њихов
однос према стручном усавршавању и потребама за усавршавањем, те на тој
основи пројектовати принципе (предлоге) за моделирање стручног усавршавања
наставника који би били у функцији ефикасног управљања развојним променама у
наставном процесу, у школи као организацији која учи.
С обзиром да наставник и ученици чине две полуге које стоје у основи
управљања развојним променама у наставном процесу, испитивање и утврђивање
ставова ученика према карактеристикама иновативне наставе део је наше
истраживачке намере.
Утврђивање ставова ученика према иновативној настави директно је у
функцији нашег истраживачког циља, посебно у делу који се односи на
пројектовање модела усавршавања.
Истраживање спроведено са нашим наставницима и ученицима о иновативној
настави, новим наставничким улогама и значају стручног усавршавања указује на
релативно низак степен препознавања важности наведеног.
Резултати истраживања указују да наши наставници још увек себе виде у
стереотипним улогама предавача и оцењивача и да не препознају у довољној мери
значај осталих модела наставничких улога...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.