Title
Interaktivna nastava matematike u mlađim razredima osnovne škole
Creator
Mrđa, Mirela R. 1978-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.11.2013.
Other responsibilities
mentor
Dejić, Mirko, 1953-
član komisije
Lipkovski, Aleksandar, 1955-
član komisije
Banđur, Veljko, 1950-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Učiteljski fakultet
Alternative title
Interactive teaching of mathematics in younger grades of primary school
Publisher
[M. R. Mrđa]
Format
PDF/A (292 lista)
description
Didaktičko metodičke nauke - Metodika nastave matematike / Didactic and methodology - Teaching methods in mathematics
Abstract (sr)
Disertacija je zasnovana na kompleksnom istraživanju čiji su rezultati
empirijski pozitivno evaluirani. U skladu sa savremenom metodikom nastave
matematike, stepen interaktivnosti nastave/učenja predstavlja osnovni kriterijum
kvaliteta procesa osnovnog matematičkog obrazovanja. Shodno tome, cilj našeg
istraživanja je da sačinimo originalnu i realno izvodljivu metodiku nastave/učenja
matematike u mlađim razredima osnovne škole, sa što većim stepenom interaktivnosti.
U tu svrhu, dominantnim korišćenjem metode komparativne teorijske analize,
sačinili smo teorijske osnove istraživanja. Deskriptivno-analitičkom metodom
odredili smo pojam i karakteristike interaktivne nastave, odabrali i opisali najbitnije
nastavne sisteme i metode, oblike rada i nastavna sredstva. Metodički pristup interaktivnoj
nastavi, za svaki razred posebno, sadrži originalne metodičke okvire sa
modelima interaktivne obrade svih nastavnih jedinica. Metodiku interaktivne nastave
matematike u četvrtom razredu smo posebno pažljivo sačinili i podrobno opisali,
jer je na osnovu nje radila eksperimentalna grupa. Pri tom smo uniformno koristili
originalnu strukturu operativne faze časova interaktivne obrade nastavnih jedinica.
Najbitniju prednost u interaktivnoj obradi nastavnih jedinica, po opisanoj strukturi,
čini značajno veće angažovanje misaonih aktivnosti učenika na osnovu kojih se vrši
zaključivanje. Pri tom se induktivno zaključivanje koristi u značajno manjoj meri,
uglavnom za potvrđivanje, proširivanje i objedinjavanje obrađenih sadržaja. Iako se
empirijsko istraživanje odnosi samo na uzorak iz populacije učenika četvrtih razreda,
može se pretpostaviti da bi radom po našoj metodici učenici postigli još bolje
rezultate. Korišćenje računara koje nismo uključili u rad eksperimentalne grupe, pozitivno
bi uticalo na postignuće učenika u interaktivnom učenju matematike.
Abstract (en)
The thesis is based on a complex research whose results were empirically
positively evaluated. According to the modern methodic of teaching mathematics,
the degree of interactivity in teaching/learning represents a basic criteria the
quality of the process of primary mathematical education. Therefore, the objective of
our research is to make an original relatively feasible methodic of teaching/learning
of mathematics in younger grades of primary school, with the highest possible degree
of interactivity. For this purpose, we created theoretical research fundamentals by dominantly
using methods of comparative theoretical analysis. By using the descriptiveanalytic
method we defined the term and the characteristics of interactive teaching,
selected and described the most important teaching systems and methods, forms of
work and teaching aids. Methodic approach to teaching of mathematics, for each grade
in particular, consists of original methodic frames with models of interactive processing
of all teaching units. Methodic of interactive teaching of mathematics in fourth
grade was particularly carefully made and thoroughly described because the work of
the experimental group was based on it. Thereby we uniformly used the original structure
of the operative stage of the classes of interactive processing of teaching units.
The most important advantage of interactive processing of teaching units, according to
the structure described, consist of a significantly greater engagement of brain activity
of the pupil on basis of which the pupil reasons. Thereby inductive reasoning is used
significantly less, mostly for confirmation, expansion and consolidation of the processed
content. Although the empirical research relates only to the pattern of population
of pupils from the fourth grade, it can be assumed that by working according to our
methodic the pupils would achieve even greater results. Usage of computers which
was not included in the work of the experimental group would have a positive impact
of the pupils’ achievements in interactive learning of mathematics.
Authors Key words
interaktivna nastava/učenje, problemska situacija, egzemplar,
fleksibilna diferencijacija, rad u blago heterogenim grupama, metodički okviri, modeli
interaktivne obrade, empirijska evaluacija.
Authors Key words
interactive teaching/learning, problem situation, example, flexible
differentiation, work in slightly heterogeneous groups, methodic frames, models
of interactive processing, empiric evaluation
Classification
371.3::51(043.3)
Type
Text
Abstract (sr)
Disertacija je zasnovana na kompleksnom istraživanju čiji su rezultati
empirijski pozitivno evaluirani. U skladu sa savremenom metodikom nastave
matematike, stepen interaktivnosti nastave/učenja predstavlja osnovni kriterijum
kvaliteta procesa osnovnog matematičkog obrazovanja. Shodno tome, cilj našeg
istraživanja je da sačinimo originalnu i realno izvodljivu metodiku nastave/učenja
matematike u mlađim razredima osnovne škole, sa što većim stepenom interaktivnosti.
U tu svrhu, dominantnim korišćenjem metode komparativne teorijske analize,
sačinili smo teorijske osnove istraživanja. Deskriptivno-analitičkom metodom
odredili smo pojam i karakteristike interaktivne nastave, odabrali i opisali najbitnije
nastavne sisteme i metode, oblike rada i nastavna sredstva. Metodički pristup interaktivnoj
nastavi, za svaki razred posebno, sadrži originalne metodičke okvire sa
modelima interaktivne obrade svih nastavnih jedinica. Metodiku interaktivne nastave
matematike u četvrtom razredu smo posebno pažljivo sačinili i podrobno opisali,
jer je na osnovu nje radila eksperimentalna grupa. Pri tom smo uniformno koristili
originalnu strukturu operativne faze časova interaktivne obrade nastavnih jedinica.
Najbitniju prednost u interaktivnoj obradi nastavnih jedinica, po opisanoj strukturi,
čini značajno veće angažovanje misaonih aktivnosti učenika na osnovu kojih se vrši
zaključivanje. Pri tom se induktivno zaključivanje koristi u značajno manjoj meri,
uglavnom za potvrđivanje, proširivanje i objedinjavanje obrađenih sadržaja. Iako se
empirijsko istraživanje odnosi samo na uzorak iz populacije učenika četvrtih razreda,
može se pretpostaviti da bi radom po našoj metodici učenici postigli još bolje
rezultate. Korišćenje računara koje nismo uključili u rad eksperimentalne grupe, pozitivno
bi uticalo na postignuće učenika u interaktivnom učenju matematike.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.