Title
Континуитет у оспособљавању деце предшколског и млађег основношколског узраста за самостално учење
Creator
Kovačević, Zorica S. 1974-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 30.10.2013.
Other responsibilities
mentor
Banđur, Veljko, 1950-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Učiteljski fakultet
Alternative title
Continuity in developing children's skills for independent learning at preschool and primary school age
Publisher
[З. С. Ковачевић]
Format
PDF/A (499 listova)
description
Дидактичко-методичке науке - Методика васпитно-образовног рада / Didactic and methodological sciences - Educational and pedagogical work methodology
Abstract (sr)
Оспособљавање деце за самостално учење значајно је из два аспекта: прво
– оно је важно за само дете, јер доприноси његовом оспособљавању да се
самообразује, а тиме и природнијем и ефикаснијем уклапању у живот, и друго –
оспособљавање деце за самостално учење доприноси бољим резултатима
васпитно-образовног процеса. Од савремене наставе се очекује да оспособи
ученике да владају методама и техникама интелектуалног рада како би и сами
били у могућности да властитим самосталним активностима долазе до нових
сазнања. Оспособљавање за самостални рад и учење почињу у раним фазама
васпитно-образовног рада. Да би се развиле способности за самосталани
ствралачки рад, потребно је поступно и континуирано уводити децу и ученике у
технике и процедуре самосталног учења и оспособљавати их за самообразовање и
самоконтролу властитог рада.
У теоријском делу рада, након питања посвећених појму и развоју
самосталности код деце и дидактичког одређења самосталног учења, посебна
пажња посвећена је класификацији нивоа и облика самосталног рада деце и
ученика, анализи значаја који је њиховом оспособљавању за самостално учење
дат у основним програмским докуменатима код нас и разматрању могућности за
оспособљавањем деце и ученика за самостално учење кроз примену различитих
метода у васпитно-образовном раду са децом предшколског и млађег
основношколског узраста.
Oдгoвoрнoст у доношењу одлука које се односе на одређене дидактичке
компоненте (иницијатива за самостално учење, садржај учења, конкретне
активности деце или ученика, начин или процедура обављања поменутих
активности и временски распоред или темпо учења) и кoнтрoлa учeњa
представљају oснoву сaмoсталног учeњa, a мeрa у кoјoј учeник oдлучујe o
кључним eлeмeнтимa прoцeсa учeњa јeсте мeрa њeгoвe сaмoсталности. С обзиром
на то ко има контролу над одређеним дидактичким компонентама самосталног
рада и учења деце и ученика, може се издвојити неколико облика или нивоа учења
који се међусобно разликују по степену самосталности и продуктивности рада
деце или ученика: директно поучавање, репродуктивно учење, вођено учење,
продуктивно или стваралачко учење, пројектно учење и самоусмерено учење...
Abstract (en)
Developing children’s skills for independent learning is important for two
reasons; first of all, it is significant for children themselves, as it introduces them to the
world of self-education and helps them cope with everyday life in a more natural and
efficient way. Secondly, preparing children for self-education contributes to better
results in the educational and pedagogical sense. Contemporary education is expected to
help children develop the methods and techniques of intellectual work which will guide
them to the mastery of new contents through their own independent activities.
Introducing children to independent work and learning starts in the early stages of
educational and pedagogical work. In order for independent creative working skills to
be developed, it is necessary to introduce children gradually and continually into the
techniques and procedures of independent work and to prepare them for self-education
and working self-control.
In the theoretical part of the thesis, after the questions related to the concept and
development of independence in children, special attention is paid to the classification
of the levels and forms of independent work in children and pupils, the analysis of the
importance given to children’s preparation for independent work in the basic curricular
documents in our country and to the consideration of possibilities for preparing children
and pupils for independent work through the application of various methods in
educational and pedagogical work with children at preschool and early primary school
age.
Responsibility in making decisions related to certain didactic components
(independent learning initiative, contents to be mastered, concrete children’s or pupils’
activities, the way or procedure for performing these activities and the timing or pace of
learning) and the control over learning make the basis for independent learning. The
extent to which a student makes decisions about the key elements of the learning
process is the measure of his or her independence. Depending on who has the control
over specific didactic components of independent work and learning among children
and pupils, several learning forms or levels can be recognized, which mutually differ in
the level of independence and productivity present in children’s/pupils’ work. They are:
direct teaching, reproductive learning, guided learning, productive or creative learning,
project-based learning and self-directed learning...
Authors Key words
оспособљавање за самостално учење, предшколски узраст, млађи
основношколски узраст, методе васпитно-образовног рада,
методички поступци васпитача и учитеља
Authors Key words
preparation for independent learning, preschool age, early primary
school age, educational and pedagogical work methods, preschool and
primary school teachers’ methodological procedures
Classification
373:159.953(043.3)
Type
monograph
text - theses
Text
Abstract (sr)
Оспособљавање деце за самостално учење значајно је из два аспекта: прво
– оно је важно за само дете, јер доприноси његовом оспособљавању да се
самообразује, а тиме и природнијем и ефикаснијем уклапању у живот, и друго –
оспособљавање деце за самостално учење доприноси бољим резултатима
васпитно-образовног процеса. Од савремене наставе се очекује да оспособи
ученике да владају методама и техникама интелектуалног рада како би и сами
били у могућности да властитим самосталним активностима долазе до нових
сазнања. Оспособљавање за самостални рад и учење почињу у раним фазама
васпитно-образовног рада. Да би се развиле способности за самосталани
ствралачки рад, потребно је поступно и континуирано уводити децу и ученике у
технике и процедуре самосталног учења и оспособљавати их за самообразовање и
самоконтролу властитог рада.
У теоријском делу рада, након питања посвећених појму и развоју
самосталности код деце и дидактичког одређења самосталног учења, посебна
пажња посвећена је класификацији нивоа и облика самосталног рада деце и
ученика, анализи значаја који је њиховом оспособљавању за самостално учење
дат у основним програмским докуменатима код нас и разматрању могућности за
оспособљавањем деце и ученика за самостално учење кроз примену различитих
метода у васпитно-образовном раду са децом предшколског и млађег
основношколског узраста.
Oдгoвoрнoст у доношењу одлука које се односе на одређене дидактичке
компоненте (иницијатива за самостално учење, садржај учења, конкретне
активности деце или ученика, начин или процедура обављања поменутих
активности и временски распоред или темпо учења) и кoнтрoлa учeњa
представљају oснoву сaмoсталног учeњa, a мeрa у кoјoј учeник oдлучујe o
кључним eлeмeнтимa прoцeсa учeњa јeсте мeрa њeгoвe сaмoсталности. С обзиром
на то ко има контролу над одређеним дидактичким компонентама самосталног
рада и учења деце и ученика, може се издвојити неколико облика или нивоа учења
који се међусобно разликују по степену самосталности и продуктивности рада
деце или ученика: директно поучавање, репродуктивно учење, вођено учење,
продуктивно или стваралачко учење, пројектно учење и самоусмерено учење...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.