Title
Softversko inženjerstvo inteligentnih edukativnih sistema
Creator
Radenković, Sonja
Copyright date
2014
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 17. 03. 2014.
Other responsibilities
mentor
Devedžić, Vladan, 1959-
član komisije
Đurić, Dragan
član komisije
Tomić, Bojan
član komisije
Ševarac, Zoran
član komisije
Milošević, Danijela
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet organizacionih nauka
Alternative title
Software engineering of the intelligent educational systems
Publisher
[S. Radenković]
Format
PDF/A (170 listova)
description
Računarske nauke-Veštačka inteligencija / Computer Science-Artificial intelligence
Abstract (sr)
Učenje na radnom mestu obuhvata niz aktivnosti koje zaposleni treba da preduzmu da bi
savladali nove veštine potrebne za bolje obavljanje svog posla. Primeri takvih aktivnosti su:
pretraživanje adekvatnih resursa relevantnih za preduzete zadatke, proučavanje materijala za
učenje, primena novih aktivnosti učenja u kolaboraciji sa drugim kolegama, ljudima koji uče,
kao i relevantim ekspertima, što se odražava na preduzete aktivnosti učenja i, shodno tome, na
redefinisane ciljeve učenja i, zatim, na ponovnu organizaciju procesa učenja. Ove aktivnosti
trebale bi biti dobro integrisane u svakodnevne radne zadatke zaposlenih i olakšane putem
odgovarajućih softverskih rešenja.
Da bi se znanje i iskustvo na radnom mestu uvećavalo i evoluiralo tokom vremena,
saradnja i proširenje aktivnosti učenja izvan granica organizacije može biti od suštinskog
značaja. Inteligentna organizacija proširiva putem učenja (IntelLEO – Intelligent Learning
Extended Organization) je paradigma koja predstavlja zajednicu za učenje koja se pojavljuje
kao privremena integracija dve, ili više različitih poslovnih i obrazovnih zajednica i
organizacionih kultura (industrijskih, istraživačkih i obrazovnih). IntelLEO paradigma bila je
predmet istraživanja u okviru IntelLEO FP7 EU projekta (http://www.intelleo.eu) u oblasti
tehnološki podržanog učenja. U IntelLEO-u učenje i usklađivanje individualnih i organizacionih
ciljeva dešava se unutar i kroz različite privremene, kolaborativne grupe za učenje i izgradnju
znanja. Drugim rečima, IntelLEO nastaje izvan različitih granica, po vertikalnim i horizontalnim
aktivnostima različitih pojedinaca i grupa. IntelLEO projekat je imao za cilj da unapredi
međuorganizaciono učenje i izgradnju znanja (LKB – Learning and Knowledge Building) u
takvoj proširenoj organizaciji. IntelLEO paradigma oslanja se na režim konverzije znanja,
pedagoški model koji karakteriše učenje na radnom mestu i situacije konverzije znanja. Režim
konverzije znanja opisuje proces učenja na radnom mestu od početne potrebe i motivacije, kroz
transformaciju te potrebe u aktivnosti učenja, saradnje sa drugim učenicima, do primene
novonaučenih veština u aktivnostima vezanim za posao, do sve više iskustva sa novim
veštinama i u skladu sa tim, unapređenju radnog učinka.
IntelLEO softversko rešenje podržano je skupom servisa koji, bazirani na opštem
ontološkom okviru, olakšavaju i dalje promovišu LKB aktivnosti. Jedan od tih servisa je
Content/Knowledge Provision servis (CKP servis ukratko) koji omogućava zaposlenima da
upload-uju različite vrste resursa za učenje u repozitorijum znanja, da ih anotiraju i pretražuju
relevantne vrste resursa za učenje kroz semantičko pretraživanje repozitorijuma znanja. Otuda
ovaj servis efikasno služi kao sistem za upravljanje znanjem i mašina za semantičko
pretraživanja u IntelLEO-u. Ova disertacija prikazuje koncept i implementaciju CKP servisa
koji omogućava zaposlenima da efikasno koriste znanje i sadržaj sa čitavog Weba, kao i iz
repozitorijuma znanja proširene organizacije. CKP servis pomaže u kreiranju radnog mesta gde
se znanje deli i gde su ljudi ohrabreni da uče i preduzimaju akcije u vezi tih lekcija na
najsigurniji način što je i svrha ekonomije zasnovana na tržištu...
Abstract (en)
in order to learn new skills required for doing their jobs better. Examples of such activities are:
searching for appropriate learning resources relevant for the undertaken tasks, studying the
learning material, applying the newly learned skills in collaboration with other learners,
employees, and relevant experts, reflecting upon the undertaken learning activities and
accordingly redefining learning goals and re-organizing the learning process, and so on. These
activities should be well integrated into the employees’ everyday working practices and
facilitated through appropriate software solutions.
In order for workplace knowledge and experience to increase and evolve over time,
collaboration and extension of learning activities across organizational borders may be essential.
Intelligent Learning Extended Organization (IntelLEO) paradigm represents a learning
community emerging as a temporal integration of two or more different business and
educational communities and organizational cultures (industrial, research, and educational). The
IntelLEO paradigm is the subject of exploration within the IntelLEO (http://www.intelleo.eu/)
FP7 EU research project in the area of technology-enhanced learning. In an IntelLEO, learning
and harmonization of individual and organizational objectives happen within and across
different temporal, collaborative knowledge-building and learning groups. In other words, an
IntelLEO emerges across various boundaries, by vertical and horizontal activities of various
individuals and groups involved. The IntelLEO project aims at enhancing cross-organizational
Learning and Knowledge Building (LKB for short) practices in such an extended organization.
The IntelLEO paradigm relies on the principles of knowledge conversion modes, a pedagogical
model that characterizes workplace learning and knowledge-building situations. Knowledge
conversion modes describe the process of learning at workplace from the initial need and
motivation, through transformation of that need into learning activities, to collaboration with
other learners, to application of the newly learned skills in job-related activities, to getting more
experience with the new skills and improving the work performance accordingly.
The IntelLEO software solution is supported by a set of services, based on the common
ontology framework, facilitates and further promotes LKB activities. One of those services is
Content and Knowledge Provision service (CKP service for short) that enables employees to
upload different kinds of learning resources into a knowledge repository, annotate them, and
(re-)discover relevant learning resources by performing semantic search over the knowledge
repository. Hence, this service effectively serves as a knowledge management system and
semantic search engine within an IntelLEO. This thesis presents the concept and the
implementation of the CKP service and shows how it allows employees to effectively use
knowledge and content from all over the Web, as well as from the extended organization's
knowledge/content repositories. CKP service helps to create workplace where knowledge is
shared and where people are encouraged to learn and to take action on those lessons in the
surest way to complete in market-driven economy...
Authors Key words
kolaborativno učenje, upravljanje znanjem i sadržajem, Semantički Web
Authors Key words
collaborative learning, content and knowledge management, Semantic Web
Classification
004.41
Subject
Softversko inženjerstvo
Subject
Upravljanje znanjem
Type
Tekst
Abstract (sr)
Učenje na radnom mestu obuhvata niz aktivnosti koje zaposleni treba da preduzmu da bi
savladali nove veštine potrebne za bolje obavljanje svog posla. Primeri takvih aktivnosti su:
pretraživanje adekvatnih resursa relevantnih za preduzete zadatke, proučavanje materijala za
učenje, primena novih aktivnosti učenja u kolaboraciji sa drugim kolegama, ljudima koji uče,
kao i relevantim ekspertima, što se odražava na preduzete aktivnosti učenja i, shodno tome, na
redefinisane ciljeve učenja i, zatim, na ponovnu organizaciju procesa učenja. Ove aktivnosti
trebale bi biti dobro integrisane u svakodnevne radne zadatke zaposlenih i olakšane putem
odgovarajućih softverskih rešenja.
Da bi se znanje i iskustvo na radnom mestu uvećavalo i evoluiralo tokom vremena,
saradnja i proširenje aktivnosti učenja izvan granica organizacije može biti od suštinskog
značaja. Inteligentna organizacija proširiva putem učenja (IntelLEO – Intelligent Learning
Extended Organization) je paradigma koja predstavlja zajednicu za učenje koja se pojavljuje
kao privremena integracija dve, ili više različitih poslovnih i obrazovnih zajednica i
organizacionih kultura (industrijskih, istraživačkih i obrazovnih). IntelLEO paradigma bila je
predmet istraživanja u okviru IntelLEO FP7 EU projekta (http://www.intelleo.eu) u oblasti
tehnološki podržanog učenja. U IntelLEO-u učenje i usklađivanje individualnih i organizacionih
ciljeva dešava se unutar i kroz različite privremene, kolaborativne grupe za učenje i izgradnju
znanja. Drugim rečima, IntelLEO nastaje izvan različitih granica, po vertikalnim i horizontalnim
aktivnostima različitih pojedinaca i grupa. IntelLEO projekat je imao za cilj da unapredi
međuorganizaciono učenje i izgradnju znanja (LKB – Learning and Knowledge Building) u
takvoj proširenoj organizaciji. IntelLEO paradigma oslanja se na režim konverzije znanja,
pedagoški model koji karakteriše učenje na radnom mestu i situacije konverzije znanja. Režim
konverzije znanja opisuje proces učenja na radnom mestu od početne potrebe i motivacije, kroz
transformaciju te potrebe u aktivnosti učenja, saradnje sa drugim učenicima, do primene
novonaučenih veština u aktivnostima vezanim za posao, do sve više iskustva sa novim
veštinama i u skladu sa tim, unapređenju radnog učinka.
IntelLEO softversko rešenje podržano je skupom servisa koji, bazirani na opštem
ontološkom okviru, olakšavaju i dalje promovišu LKB aktivnosti. Jedan od tih servisa je
Content/Knowledge Provision servis (CKP servis ukratko) koji omogućava zaposlenima da
upload-uju različite vrste resursa za učenje u repozitorijum znanja, da ih anotiraju i pretražuju
relevantne vrste resursa za učenje kroz semantičko pretraživanje repozitorijuma znanja. Otuda
ovaj servis efikasno služi kao sistem za upravljanje znanjem i mašina za semantičko
pretraživanja u IntelLEO-u. Ova disertacija prikazuje koncept i implementaciju CKP servisa
koji omogućava zaposlenima da efikasno koriste znanje i sadržaj sa čitavog Weba, kao i iz
repozitorijuma znanja proširene organizacije. CKP servis pomaže u kreiranju radnog mesta gde
se znanje deli i gde su ljudi ohrabreni da uče i preduzimaju akcije u vezi tih lekcija na
najsigurniji način što je i svrha ekonomije zasnovana na tržištu...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.