Title
Савремени модели и стратегије успостављања и одржавања разредне дисциплине
Creator
Tadić, Aleksandar S., 1981-
Copyright date
2014
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 10.06.2014.
Other responsibilities
mentor
Bodroški-Spariosu, Biljana, 1965-
član komisije
Vujisić-Živković, Nataša 1968-
član komisije
Antonijević, Radovan
član komisije
Matović, Nataša
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za pedagogiju
Alternative title
Contemporary models and strategies of establishing and maintaining classroom discipline
Publisher
[А. Тадић]
Format
PDF/A (445 listova)
description
Педагогија - Општа педагогија / Pedagogy - General Pedagogy
Abstract (sr)
У дисертацији се анализирају модели и стратегије разредне дисциплине,
односно карактеристике уверења савремених теоретичара васпитања и наставника о
процесу успостављања и одржавања разредне дисциплине и дисциплинских
поступака које наставници примењују на наставним часовима, разматрајући њихове
узроке и последице, испитујући њихову израженост и корелате.
Теоријски оквир реализованог истраживања организован је у неколико
целина. У уводним поглављима разматрана су питања утемељености савремених
схватања разредне дисциплине на концепцијама васпитања и теоријама учења.
У трећој целини анализирано је шест савремених програма обуке за
одржавање разредне дисциплине – модела разредне дисциплине (Ли Кантера,
Фредерика Џонса, Рудолфа Драјкурса, Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија
Кона). Класификовани су у две категорије: а) модели засновани на контроли
понашања ученика од стране наставника и б) модели засновани на подршци
аутономије ученика. Као теоријски оквир за избор критеријума и образложење
класификације коришћена је теорије самоодређења.
У наредном поглављу разматране су три основне стратегије разредне
дисциплине: а) процедурална стратегија (стратегија утицања на понашање ученика
осмишљавањем и применом дисциплинских правила и процедура), интерперсонална
стратегија (стратегија утицања на понашање ученика изградњом специфичних
односа у разреду) и дидактичка стратегија (стратегија утицања на понашање
ученика заснована на организацији наставног процеса).
У петом поглављу приказани су методолошки оквири и резултати
истраживања у области разредне дисциплине релевантни за наш истраживачки
проблем, посебно у погледу уверења наставника о разредној дисциплини и
дисциплинским поступцима које примењују на часовима. Приказани су и резултати
истраживања у којима је испитивана повезаност ових варијабли са васпитним
концептом наставника и наставничким доживљајем аутономног деловања у школи.
Следећи део рада односи се на методолошки оквир реализованог
истраживања.
Циљ истраживања био је утврдити израженост модела и стратегија
успостављања и одржавања разредне дисциплине и њихове корелате (међусобна
повезаност модела и стратегија, као и њихова повезаност са: васпитним концептом
наставника, степеном задовољености наставникове потребе за аутономијом у школи,
социодемографским и професионалним карактеристикама наставника)...
Abstract (en)
This dissertation is on the models and strategies of classroom discipline, i.e.
characteristics of beliefs of contemporary theoreticians of pedagogical work and teachers in
the process of establishing and maintaining classroom discipline and discipline actions
applied by teachers during teaching lessons, discussing their causes and consequences,
testing their prominence and correlations.
Theoretical frame of the conducted research has been organized in several chapters.
Issues concerning foundation of contemporary comprehensions of classroom discipline
based on the pedagogical theories and theories of learning are discussed in the introductory
chapters.
In the third chapter, we are analyzing six contemporary programmes of training for
maintaining classroom discipline – models of classroom discipline (Lee Canter, Fredericк
Jones, Rudolf Dreikurs, William Glasser, Thomas Gordon, Alfie Kohn). There are two
classified categories: а) models based on the control of students’ behaviour by teachers and
b) models based on the support of students’ autonomy. Self-Determination Theory was
used as theoretical frame for the choice of criteria and explanation of the classification.
In the next chapter, we have discussed three basic strategies of the classroom
discipline. Those are а) procedural strategy (strategy of influence on students’ behaviour
by creating and application of the disciplinary rules and procedures), interpersonal strategy
(strategy of influence on students’ behaviour by building specific relations in the class) and
didactical strategy (strategy of influence on students’ behaviour based on the organization
of teaching process).
In the fifth chapter, we have presented methodological frames and results of the
researches in the field of classroom discipline, relevant for our research problem,
particularly concerning teachers’ beliefs about classroom discipline and discipline actions
applied in the classes. There are also results of several researches about correlations of
these variables with teachers’ pedagogical concept and satisfaction of the teacher’s need for
autonomy at school.
The next part of dissertation refers to the methodological frame of the conducted
research.
The aim of the research has been to determine the prominence of the models and
strategies of establishing and maintaining classroom discipline and their correlates (mutual
correlation of models and strategies and their correlation with the teachers’ pedagogical
concept, degree of satisfying the teacher’s need for autonomy at school, socio-demographic
and professional characteristics of teachers)...
Authors Key words
разредна дисциплина, модели разредне дисциплине,
стратегије разредне дисциплине, аутономија, контрола,
васпитни концепт наставника, аутономија наставника у
школи
Authors Key words
classroom discipline, models of classroom discipline, strategies of
classroom discipline, autonomy, control, teachers’ pedagogical
concept, teachers’ autonomy at school
Classification
371.5:373.3/.4(043.3)
Subject
Razredna disciplina - Modeli - Osnovne škole
Type
Text
Abstract (sr)
У дисертацији се анализирају модели и стратегије разредне дисциплине,
односно карактеристике уверења савремених теоретичара васпитања и наставника о
процесу успостављања и одржавања разредне дисциплине и дисциплинских
поступака које наставници примењују на наставним часовима, разматрајући њихове
узроке и последице, испитујући њихову израженост и корелате.
Теоријски оквир реализованог истраживања организован је у неколико
целина. У уводним поглављима разматрана су питања утемељености савремених
схватања разредне дисциплине на концепцијама васпитања и теоријама учења.
У трећој целини анализирано је шест савремених програма обуке за
одржавање разредне дисциплине – модела разредне дисциплине (Ли Кантера,
Фредерика Џонса, Рудолфа Драјкурса, Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија
Кона). Класификовани су у две категорије: а) модели засновани на контроли
понашања ученика од стране наставника и б) модели засновани на подршци
аутономије ученика. Као теоријски оквир за избор критеријума и образложење
класификације коришћена је теорије самоодређења.
У наредном поглављу разматране су три основне стратегије разредне
дисциплине: а) процедурална стратегија (стратегија утицања на понашање ученика
осмишљавањем и применом дисциплинских правила и процедура), интерперсонална
стратегија (стратегија утицања на понашање ученика изградњом специфичних
односа у разреду) и дидактичка стратегија (стратегија утицања на понашање
ученика заснована на организацији наставног процеса).
У петом поглављу приказани су методолошки оквири и резултати
истраживања у области разредне дисциплине релевантни за наш истраживачки
проблем, посебно у погледу уверења наставника о разредној дисциплини и
дисциплинским поступцима које примењују на часовима. Приказани су и резултати
истраживања у којима је испитивана повезаност ових варијабли са васпитним
концептом наставника и наставничким доживљајем аутономног деловања у школи.
Следећи део рада односи се на методолошки оквир реализованог
истраживања.
Циљ истраживања био је утврдити израженост модела и стратегија
успостављања и одржавања разредне дисциплине и њихове корелате (међусобна
повезаност модела и стратегија, као и њихова повезаност са: васпитним концептом
наставника, степеном задовољености наставникове потребе за аутономијом у школи,
социодемографским и професионалним карактеристикама наставника)...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.