Title
Портали цркава моравске Србије
Creator
Ćirić, Jasmina S.
Copyright date
2014
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 16.12.2014.
Other responsibilities
mentor
Stevović, Ivan, 1965-
član komisije
Marković, Miodrag, 1962-
član komisije
Erdeljan, Jelena, 1965-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za istoriju umetnosti
Alternative title
Portals of Morava Serbia churches
Publisher
[Ј. С. Ћирић]
Format
PDF/A (336 listova)
description
Историја уметности - Историја средњовековне уметности / History of Art - History of Medieval Art
Abstract (sr)
Интересовање за архитектонски украс портала, њихову иконографију и значење одавно је присутно у медиевистици. За разлику од подробно испитаних романичких и готичких портала разматраних у бројним прегледима и опсежним студијама, литература о позновизантијским порталима као и порталима цркава Моравске Србије мањег је обима. Углавном су портали у историографији византијске уметности помињани узгредно, у монографским анализама и прегледима уметности византијског света. Портали цркава Моравске Србије међусобно се разликују по техничким одликма, положају, димензијама, начину клесања и изведеном архитектонском украсу. Уз формалне анализе којима историја уметности као идиографска дисциплина располаже, уочавање, формулисање и проницање у проблеме испитивања у вези са њиховом рецепцијом могу се пронаћи у форми трагања за досадашњим интерпретацијама у којима се уочавају различите олазне позиције интерпретатора и идејног контекста у којем су портали настали. Имајући у виду различите византијске текстове могуће је установити са колико минуциозности и прецизности се описују број, позиција, осветљење портала, као и одређене ритуално-култне радње у вези са порталима.
Будући да је исихазам свеприсутан у монашком животу и генерално духоввној клими друге половине четрнаестог столећа, врата и акт Преображења поседују дубоко симболичку функцију. Тако се ствара целина путем које се посредују вишеслојна значења проистекла из семантичког садејства клесаног и сликаног украса. Постајући визуелна форма разматра се
vii
не само у међусобном односу са посланицом Ефежанима 2: 11 – 22 већ и како је материјалност експлицитно саопштавана у илустровању појединих библијских цитата. Циљ ствараоца портала је да га означи као физички објект и нагласи значај прелаза. Све приказане слике уз портал представљају nexus за визуелизацију древних библијских цитата. Подсећајући не само на древне библијске метафоре Христа као угаоног камена и главе Цркве који држи зидове храма скупа, већ и метафоре ,,Ја сам врата. Ко уђе кроза ме, спашће се“ (Јн. 10, 9) отварају се нове интерпретативне могућности за тумачење портала цркава Моравске Србије, као и могућности разрешења значења појединих просторних јединица храма.
Abstract (en)
Interests for the architectural decoration of the portals, their iconography and meaning have long been present in medieval studies. Unlike thoroughly surveyed Romanesque and Gothic portals which were discussed in numerous extensive studies, literature on the late Byzantine portals and the portals of Morava Serbia churches are smaller volume. Portals of Morava Serbia churches differ from each other by technical characteristics, position, size, method of cutting and executed architectural decoration. In addition to the formal analysis which art history as a discipline as ideograph discipline, identification, formulation and insights into the problems of testing in relation to their reception can be found in the form of a search for previous interpretations in which the observed different starting positions performers and conceptual context in which portals are created. Bearing in mind the various Byzantine texts can be detected with much minuteness and precision describes the number, position, brightness portal, as well as certain ritual - cultic acts in conjunction with portals. Since hesychasm was ubiquitous in the monastic life and general spiritual climate of the second half of the 14th century, the door and act of Transfiguration have deep symbolic function. This creates a whole that is mediated through a multi-layered meanings arising from the interaction of semantic carved and painted decoration. Becoming a visual form, portals are considered not only in relation to Ephesians 2: 11-22 but materiality explicitly stated numerous Biblical metaphors. The purpose of the portal is to mark it as a physical object and emphasize the importance of the crossing. All displayed images with the portal are the nexus for the visualization. Recalling not only the Biblical metaphor of Christ as the cornerstone and the head
ix
of the Church, which holds the walls together, but also a metaphor “I am the door. Whoever enters through me will be saved" (John 10, 9) opens up new interpretive possibilities for the interpretation of the portals of Moravia Serbia, and the possibility of resolving the meaning of individual spatial units of temple.
Authors Key words
портали, позновизантијске цркве, Моравска Србија, артикулација фасаде, икономија, Дрво Живота, меандар, хорографија, лиминалност.
Authors Key words
Late Byzantine Churches, Morava Serbia, facade articulation, economy of Salvation, Tree of Life, meander, chorography, liminality
Classification
271.222(497.11)
Subject
Цркве
Type
Текст
Abstract (sr)
Интересовање за архитектонски украс портала, њихову иконографију и значење одавно је присутно у медиевистици. За разлику од подробно испитаних романичких и готичких портала разматраних у бројним прегледима и опсежним студијама, литература о позновизантијским порталима као и порталима цркава Моравске Србије мањег је обима. Углавном су портали у историографији византијске уметности помињани узгредно, у монографским анализама и прегледима уметности византијског света. Портали цркава Моравске Србије међусобно се разликују по техничким одликма, положају, димензијама, начину клесања и изведеном архитектонском украсу. Уз формалне анализе којима историја уметности као идиографска дисциплина располаже, уочавање, формулисање и проницање у проблеме испитивања у вези са њиховом рецепцијом могу се пронаћи у форми трагања за досадашњим интерпретацијама у којима се уочавају различите олазне позиције интерпретатора и идејног контекста у којем су портали настали. Имајући у виду различите византијске текстове могуће је установити са колико минуциозности и прецизности се описују број, позиција, осветљење портала, као и одређене ритуално-култне радње у вези са порталима.
Будући да је исихазам свеприсутан у монашком животу и генерално духоввној клими друге половине четрнаестог столећа, врата и акт Преображења поседују дубоко симболичку функцију. Тако се ствара целина путем које се посредују вишеслојна значења проистекла из семантичког садејства клесаног и сликаног украса. Постајући визуелна форма разматра се
vii
не само у међусобном односу са посланицом Ефежанима 2: 11 – 22 већ и како је материјалност експлицитно саопштавана у илустровању појединих библијских цитата. Циљ ствараоца портала је да га означи као физички објект и нагласи значај прелаза. Све приказане слике уз портал представљају nexus за визуелизацију древних библијских цитата. Подсећајући не само на древне библијске метафоре Христа као угаоног камена и главе Цркве који држи зидове храма скупа, већ и метафоре ,,Ја сам врата. Ко уђе кроза ме, спашће се“ (Јн. 10, 9) отварају се нове интерпретативне могућности за тумачење портала цркава Моравске Србије, као и могућности разрешења значења појединих просторних јединица храма.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.