Title
Britanski kriminalistički roman - ključni aspekti razvoja
Creator
Tomić, Uroš
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
PhD thesis
description
Datum odbrane: 12.03.2014.
Other responsibilities
mentor
Paunović, Zoran. 1962-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
British crime novel - key aspects of development
Publisher
[U. Tomić]
Format
PDF/A (226 listova)
description
Nauka o književnosti - Engleska književnost / Literary Studies - English Literature
Abstract (sr)
Kriminalistički roman je u britanskoj književnosti odavno pronašao i čvrsto zauzeo
značajno mesto. Od samog nastanka ovog žanra, veliki broj priznatih pisaca se sa manjim ili
većim žarom i uspehom okušao na ovom polju, često kombinujući kriminalistički žanr sa
takozvanom ozbiljnom književnošću. Na značaj ovog žanra ukazuje bogatstvo njegovog
istorijskog razvoja, kao i veliki broj podžanrova koje određuje zastupljenost različitih
aspekata samog kriminalističkog romana. Tokom dvadesetog veka roman kriminalističkog
žanra preuzimao je sve više ozbiljnu ulogu tumača ljudske svesti i indikatora društvenih i
individualnih stanja, prelazeći tako, kroz jedinstvenu stvaralačku poetiku pojedinih pisaca,
u glavni i kritički priznati tok moderne britanske književnosti.
Ovaj rad predstavlja, na dijahronijskom i sinhronijskom planu, istraživanje ključnih
aspekata razvoja žanra kriminalističkog romana koji je prešao put od popularne literature
sa senzacionalističkim pristupom i neveštim zapletom, do ozbiljnog žanra posvećenog
analizi motiva zločina i aberacije ljudske svesti, kao i skoro dokumentarnog proučavanja
dokaza koji vode do rasvetljavanja kriminalnog dela koje moderni pisac pre svega
sagledava kao posledicu a ne uzrok. U radu se razmatra formalni razvoj i usložnjavanje,
odnosno diversifikacija književnog izraza dok se evolutivni kontinuitet tradicije
kriminalističkog romana rekonstruiše na osnovu detaljne strukturalne i naratološke
analize sledećih aspekata žanra: strukture romana, tematsko-motivskog sklopa, narativnih
postupaka, figure detektiva, strukture zapleta i značaja koncepta zagonetke, i na kraju,
horizonta očekivanja čitalačke publike. Pored strukturalnog i naratološkog pristupa, u
interpretaciji građe koriste se ključni teorijski uvidi kulturalnih studija i teorije recepcije...
Abstract (en)
The crime novel in British literature and culture has long held a significant place.
Since the beginnings of the genre many critically acknowledged authors have, with more or
less ardor and success, tried themselves within the field, oftentimes combining crime
fiction with the so called high literature. The scope of its historical development
exemplifies the significance of this genre, as do the many subgenres determined by the
presence of varied aspects of crime fiction. During the 20th century the crime novel has
gradually assumed the serious role of the interpreter of the human condition and psyche,
and has become the indicator of social and individual states of being. Thus it has completed
a major shift into the main and critically acclaimed stream of contemporary British
literature through unique creative poetics of individual authors.
This dissertation represents a research into the key aspects of genre development
both diachronically and synchronically. It strives to map the journey the crime novel has
made from popular fiction with sensationalist overtones and often clumsy plotting to a
serious genre dedicated to the analysis of criminal motivations, the aberrations of human
consciousness and an almost documentary exploration of evidence leading to the solving of
crimes which the contemporary author views primarily as a consequence instead of the
cause. The work takes a close look at the genre's formal development and its acquisition of
structural complexity. It explores the diversification of literary expression and reconstructs
the evolutionary continuity of crime fiction based on a detailed structural and
narratological analysis of the following genre aspects: novel structure, the thematic and
motivational layer, narrative techniques, the detective figure, plot development and
significance of the puzzle plot and, finally, the readers' horizon of expectations. Aside from
structural and narratological approach, the interpretation of literary material avails itself of
key theoretical insights of culture studies and theory of reception...
Authors Key words
britanska književnost, kriminalistički roman, žanr, detektiv, zaplet, horizont
očekivanja, narativne tehnike, dijahronija
Authors Key words
British literature, crime novel, genre, detective, plot, horizon of expectations,
narrative techniques, diachrony
Classification
821.111.09
Subject
Engleska književnost
Type
Tekst
Abstract (sr)
Kriminalistički roman je u britanskoj književnosti odavno pronašao i čvrsto zauzeo
značajno mesto. Od samog nastanka ovog žanra, veliki broj priznatih pisaca se sa manjim ili
većim žarom i uspehom okušao na ovom polju, često kombinujući kriminalistički žanr sa
takozvanom ozbiljnom književnošću. Na značaj ovog žanra ukazuje bogatstvo njegovog
istorijskog razvoja, kao i veliki broj podžanrova koje određuje zastupljenost različitih
aspekata samog kriminalističkog romana. Tokom dvadesetog veka roman kriminalističkog
žanra preuzimao je sve više ozbiljnu ulogu tumača ljudske svesti i indikatora društvenih i
individualnih stanja, prelazeći tako, kroz jedinstvenu stvaralačku poetiku pojedinih pisaca,
u glavni i kritički priznati tok moderne britanske književnosti.
Ovaj rad predstavlja, na dijahronijskom i sinhronijskom planu, istraživanje ključnih
aspekata razvoja žanra kriminalističkog romana koji je prešao put od popularne literature
sa senzacionalističkim pristupom i neveštim zapletom, do ozbiljnog žanra posvećenog
analizi motiva zločina i aberacije ljudske svesti, kao i skoro dokumentarnog proučavanja
dokaza koji vode do rasvetljavanja kriminalnog dela koje moderni pisac pre svega
sagledava kao posledicu a ne uzrok. U radu se razmatra formalni razvoj i usložnjavanje,
odnosno diversifikacija književnog izraza dok se evolutivni kontinuitet tradicije
kriminalističkog romana rekonstruiše na osnovu detaljne strukturalne i naratološke
analize sledećih aspekata žanra: strukture romana, tematsko-motivskog sklopa, narativnih
postupaka, figure detektiva, strukture zapleta i značaja koncepta zagonetke, i na kraju,
horizonta očekivanja čitalačke publike. Pored strukturalnog i naratološkog pristupa, u
interpretaciji građe koriste se ključni teorijski uvidi kulturalnih studija i teorije recepcije...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.