Title
Утицај попречног струјања на аеродинамичка оптерећења путничког воза ѕа различите конфигурације тла
Creator
Asress, Mulugeta Biadgo. 1983-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 09.09.2015.
Other responsibilities
mentor
Simonović, Aleksandar. 1975-
član komisije
Stupar, Slobodan. 1951-
član komisije
Kostić, Ivan. 1961-
član komisije
Lučanin, Vojkan. 1958-
član komisije
Gvozdenović, Slobodan. 1950-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
The impact of strong crosswind on the
aerodynamic loads of a passenger
train for different ground
configurations
Publisher
[М. B. Аsress]
Format
122 листa
description
Машинство - Ваздухопловство, Железничко машинство / Mechanical engineering - Aerospace engineering, Railway mechanical engineering
Abstract (sr)
Јаки бочни ветрови могу утицати на стабилност воза приликом кретања и у
појединим случајевима могу довести до превртања воза услед појачаних
аеродинамичких сила и момената. Ризик од превртања узрокованог дејством ветра
зависи како од аеродинамичких карактеристика возила тако и од инфраструктуре
железничког коридора по коме воз саобраћа. Са инфраструктурне стране, места са
високим насипима могу да доведу до повећања аеродинамичких коефицијената
док се са стране возила појава превртања услед јаких бочних ветрова везује за
осетљивост облика воза на дејство бочног ветра.
У оквиру ове докторске тезе извршена је симулација струјања турбулентног
бочног ветра око водећег вагона DF4D путничког воза за различите вредности
угла скретања у случајевима статичког равног терена и насипа висине 6m. Будући
да је аеродинамички аспект проблема блиско повезан са струјањем ваздуха око
воза, ово струјање је разматрано као нестишљиво па је прорачун вршен
коришћењем нестационарних Навије-Стоксових једначина осредњених
Рејнолдсовом статистиком (RANS) у спрези са остваривим k-ε турбулентним
моделом. Свих шест аеродинамичких коефицијената (бочне силе, силе отпора,
силе узгона, момента вањања, момента пропињања и момента скретања)
срачунати су за углове скретања у интервалу од 0° до 90°. Резултати су показали
да свих шест аеродинамичких коефицијената имају више вредности у случају
терена са насипом у компарацији са кретањем по равном терену. Срачунате
вредности најзначајнијих аеродинамичких коефицијената, као што је
аеродинамички коефицијент момента ваљања, монотоно расту са повећањем угла
скретања до вредности угла скретања од 60° (у случају равног терена) односно 45° (у случају насипа) пре него што почну да опадају и/или показују асимптотско
понашање.
Такође, у оквиру дисертације разматрана је и зависност структуре струјања од
угла скретања. Природа струјања и његова структура визуелизоване су графичким
приказом струјница и вектора брзине као и контурним приказом јачине
вртложности,статичког притиска и тоталног притиска по попречном пресеку воза
за различите вредности угла скретања. У оба случаја, резултати указују на
повећање величине ротирајућих вртлога на страни воза у заветрини са повећањем
угла скретања што доводи до стварања области ниског притиска на страни воза у
заветрини односно до појаве високе бочне силе и момента ваљања. За исти угао
скретања, величина ротирајућих вртлога на страни воза у заветрини је већа у
сличају постојања насипа него у случају равног терена. У оквиру истраживања
размотрена је и расподела коефицијента притиска по обиму попречног пресека
воза за углове скретања у интервалу од 0° до 90° на различитим локацијама по
дужини воза. Коначно, извршен је прорачун критичне брзине ветра за превртање
(Vw-int), односно брзине ветра која доводи до стопроцентног растерећења точкова
на шини у заветрини воза, коришћењем коефицијента аеродинамичког момента
ваљања око шине у заветрини добијеног нумеричким (CFD) прорачуном.
Циљ ове студије је скретање пажње Етиопијске железничке корпорације на
значај утицаја бочног ветра на стабилност возила, односно на неопходност
његовог разматрања у смислу безбедности и укључивање у националне стандарде.
Abstract (en)
Strong crosswinds may affect the running stability of trains and cause the train to
overturn via the amplified aerodynamic forces and moments. The risk of crosswind
induced overturning depends on both the line infrastructure and the vehicles’
aerodynamic characteristics. On the infrastructure side, sites with high embankments
may amplify the aerodynamic forces. On the vehicles side, the topic of train overturning
due to cross wind exposure is closely linked to the crosswind sensitivity of the external
shape of the train.
In this doctoral thesis , a simulation of turbulent crosswind flows over the leading car
of DF4D passenger train was performed at different yaw angles in static flat ground and
6m high embankment scenarios. The flow around the train was considered as
incompressible and has been obtained by solving the incompressible form of the
unsteady Reynolds-Averaged Navier-Stokes (RANS) equations combined with the
realizable k-epsilon turbulence model. All the six aerodynamic coefficients such as the
side force, drag force, lift force, rolling moment, pitching moment and yaw moment
coefficients were calculated for yaw angles ranging from 0° to 90°. The result shows
that higher value for all the six aerodynamic coefficients were found in case of
embankment compared to the flat ground case. The computed value of the most critical
aerodynamic coefficients, such as the rolling moment coefficient increase steadily with
yaw angle till about 60° (in flat ground case) and 42.5° (in embankment case) before
starting to fall and/or exhibit an asymptotic behavior.
The dependence of the flow structure on yaw angle has been also presented. The
nature of the flow field and its structure depicted by streamline patterns, velocity
vectors, contours of vorticity magnitude, contours of static pressure and total pressure along the train’s cross-sections were presented for different yaw angles. In both cases,
the results showed that magnitude of rotating vortex in the leeward side increased with
increasing yaw angle which leads to the creation of a low pressure region in the leeward
side of the train causing high side force and roll moment. For the same yaw angle, the
magnitude of rotating vortex in the leeward side in case of embankment is higher than
the flat ground case. In addition, the pressure coefficient around the circumference of
the train at different locations along its length was computed for yaw angles of 0° to
90°. Finally, the intrinsic roll-over wind speed (Vw-int) for the vehicle, which is a wind
speed just sufficient to cause 100% unloading of the wheels on the windward side of the
vehicle, has been determined using the CFD calculated aerodynamic rolling moment
coefficient about the lee rail. The purpose of this doctoral thesis is to encourage the
Ethiopian railway corporation to recognize the crosswind stability for rail vehicles as a
safety relevant topic and have a standard which prescribes design and maintenance
requirements for railway vehicles to ensure acceptable resistance against overturning in
extreme wind conditions.
Authors Key words
бочни ветар, аеродинамика шинских возила, прорачунска
динамика флуида (CFD), Навије-Стоксове једначине осредњене Рејнолдсовом
статистиком (RANS), k-ε турбулентни модел, нумеричка анализа, критична
брзине ветра за превртање
Authors Key words
crosswind, aerodynamics of trains, computational fluid dynamics,
Reynolds-averaged Navier-Stokes equations, k-epsilon turbulence model, numerical
analysis, intrinsic roll-over wind speed
Type
Tekst
Abstract (sr)
Јаки бочни ветрови могу утицати на стабилност воза приликом кретања и у
појединим случајевима могу довести до превртања воза услед појачаних
аеродинамичких сила и момената. Ризик од превртања узрокованог дејством ветра
зависи како од аеродинамичких карактеристика возила тако и од инфраструктуре
железничког коридора по коме воз саобраћа. Са инфраструктурне стране, места са
високим насипима могу да доведу до повећања аеродинамичких коефицијената
док се са стране возила појава превртања услед јаких бочних ветрова везује за
осетљивост облика воза на дејство бочног ветра.
У оквиру ове докторске тезе извршена је симулација струјања турбулентног
бочног ветра око водећег вагона DF4D путничког воза за различите вредности
угла скретања у случајевима статичког равног терена и насипа висине 6m. Будући
да је аеродинамички аспект проблема блиско повезан са струјањем ваздуха око
воза, ово струјање је разматрано као нестишљиво па је прорачун вршен
коришћењем нестационарних Навије-Стоксових једначина осредњених
Рејнолдсовом статистиком (RANS) у спрези са остваривим k-ε турбулентним
моделом. Свих шест аеродинамичких коефицијената (бочне силе, силе отпора,
силе узгона, момента вањања, момента пропињања и момента скретања)
срачунати су за углове скретања у интервалу од 0° до 90°. Резултати су показали
да свих шест аеродинамичких коефицијената имају више вредности у случају
терена са насипом у компарацији са кретањем по равном терену. Срачунате
вредности најзначајнијих аеродинамичких коефицијената, као што је
аеродинамички коефицијент момента ваљања, монотоно расту са повећањем угла
скретања до вредности угла скретања од 60° (у случају равног терена) односно 45° (у случају насипа) пре него што почну да опадају и/или показују асимптотско
понашање.
Такође, у оквиру дисертације разматрана је и зависност структуре струјања од
угла скретања. Природа струјања и његова структура визуелизоване су графичким
приказом струјница и вектора брзине као и контурним приказом јачине
вртложности,статичког притиска и тоталног притиска по попречном пресеку воза
за различите вредности угла скретања. У оба случаја, резултати указују на
повећање величине ротирајућих вртлога на страни воза у заветрини са повећањем
угла скретања што доводи до стварања области ниског притиска на страни воза у
заветрини односно до појаве високе бочне силе и момента ваљања. За исти угао
скретања, величина ротирајућих вртлога на страни воза у заветрини је већа у
сличају постојања насипа него у случају равног терена. У оквиру истраживања
размотрена је и расподела коефицијента притиска по обиму попречног пресека
воза за углове скретања у интервалу од 0° до 90° на различитим локацијама по
дужини воза. Коначно, извршен је прорачун критичне брзине ветра за превртање
(Vw-int), односно брзине ветра која доводи до стопроцентног растерећења точкова
на шини у заветрини воза, коришћењем коефицијента аеродинамичког момента
ваљања око шине у заветрини добијеног нумеричким (CFD) прорачуном.
Циљ ове студије је скретање пажње Етиопијске железничке корпорације на
значај утицаја бочног ветра на стабилност возила, односно на неопходност
његовог разматрања у смислу безбедности и укључивање у националне стандарде.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.