Title
Развојни потенцијал и модалитети коришћења ручно израђених играчака на предшколском узрасту
Creator
Вечански Николић, Вера Д. 1975-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 02.11.2015.
Other responsibilities
mentor
Хаџи-Јованчић, Невена, 1954-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Učiteljski fakultet
Alternative title
Development potential and usage modalities of handmade toys at preschool age
Publisher
[В. Вечански Николић]
Format
195 листова
description
Дидактичко-методичке науке - Методика наставе ликовне културе / Didactical-methodological sciences - Methodology of teaching the fine arts culture
Abstract (sr)
Значај игре за дете је велики јер утиче на његов свеукупни развој. У
предшколском узрасту дете упознаје стварност путем игре, а у вртићу она
представља оквир у којем се одвија читав васпитно-образовни рад. Тако и
уметност и уметнички процеси за дете у овом узрасту имају карактер игре.
Проблем којим се бавимо у овом раду jeсте дечјa истраживачкa и
продуктивна игрa у оквиру осмишљених ликовних активности, с децом
предшколског узраста у вртићу, у којој израђени објекти/предмети имају улогу
играчке, те их посматрамо као средство у игри откривања и стварања, али и као
подстицај за нове стваралачке игре. Намера нам је да покажемо да у оквиру
методички осмишљених и пажљиво вођених процеса деца, чак и у најмлађем
узрасту, могу истраживати начине на које ће израдити предмете с којима ће се
играти, који ће као такви за њих имати посебан значај, али који ће уједно
допринети различитим аспектима сазнања и развоја.
Циљ рада је, стога, да се истраже и утврде позитивни ефекти које процеси
ручног израђивања предмета/играчака и начини њиховог коришћења могу имати
на свеукупни развој деце предшколског узраста.
Полазне основе за теоријска разматрања ове теме јесу природна потреба
деце за игром, холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративна природа уметничких, то јест, ликовних активности.
Будући да се и холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративни приступ настави уметности заснивају на искуственим
процесима учења у којима игра има значајну улогу, успостављањем везе између
њих, показано је да су манипулативне и продуктивне активности које се одвијају
у оквиру неких холистичких педагошких система (Монтесори, Ређо Емилија и
Валдорф педагогија) блиске истраживачкој и продуктивној природи ликовних
активности. Представљањем идеја које се односе на различите аспекте развоја
детета у оквиру манипулативне и продуктивне игре показано је да манипулација и
истраживање материјала и објеката – самим тим и израда нових предмета који се
могу користити у игри – могу бити средство изражавања и сазнања, развоја
фантазије, креативности, социјалних вештина итд., тe да тако утичу на развој
детета у целини.
Из перспективе кључних аспеката развоја, у методичкој литератури и
пракси, анализирани су елементи ликовног процеса (материјали, поступци и
технике) у примерима ликовних активности у којима се могу израђивати играчке,
као и начини њихове употребе у различитим врстама игре. Представљена је и
улога коју васпитач може имати, осим осмишљавања и вођења ликовних
активности, у подстицању саме игре и отварању нових могућности за стварање
кроз игру.
Eмпиријским истраживањем испитивано је мишљење васпитача у нашим
вртићима о значају ручног израђивања играчака и њихове употребе, као и
постојећа пракса и могући проблеми у њиховом спровођењу. Резултати
истраживања показују да васпитачи у изузетној мери увиђају значај ових процеса
за све аспекте развоја детета, али да њихова заступљеност, иако задовољавајућа,
није у складу са значајем који им васпитачи приписују.
Authors Key words
ручно израђене играчке, интегративни приступ настави
уметности, холистички педагошки системи, предшколско васпитање и
образовање, развојни потенцијал, ликовне активности
Authors Key words
handmade toys, integrative approach to teaching art, holistic pedagogical
systems, early childhood education, development potential, visual art activities
Classification
745:688.72-053.4(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Значај игре за дете је велики јер утиче на његов свеукупни развој. У
предшколском узрасту дете упознаје стварност путем игре, а у вртићу она
представља оквир у којем се одвија читав васпитно-образовни рад. Тако и
уметност и уметнички процеси за дете у овом узрасту имају карактер игре.
Проблем којим се бавимо у овом раду jeсте дечјa истраживачкa и
продуктивна игрa у оквиру осмишљених ликовних активности, с децом
предшколског узраста у вртићу, у којој израђени објекти/предмети имају улогу
играчке, те их посматрамо као средство у игри откривања и стварања, али и као
подстицај за нове стваралачке игре. Намера нам је да покажемо да у оквиру
методички осмишљених и пажљиво вођених процеса деца, чак и у најмлађем
узрасту, могу истраживати начине на које ће израдити предмете с којима ће се
играти, који ће као такви за њих имати посебан значај, али који ће уједно
допринети различитим аспектима сазнања и развоја.
Циљ рада је, стога, да се истраже и утврде позитивни ефекти које процеси
ручног израђивања предмета/играчака и начини њиховог коришћења могу имати
на свеукупни развој деце предшколског узраста.
Полазне основе за теоријска разматрања ове теме јесу природна потреба
деце за игром, холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративна природа уметничких, то јест, ликовних активности.
Будући да се и холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративни приступ настави уметности заснивају на искуственим
процесима учења у којима игра има значајну улогу, успостављањем везе између
њих, показано је да су манипулативне и продуктивне активности које се одвијају
у оквиру неких холистичких педагошких система (Монтесори, Ређо Емилија и
Валдорф педагогија) блиске истраживачкој и продуктивној природи ликовних
активности. Представљањем идеја које се односе на различите аспекте развоја
детета у оквиру манипулативне и продуктивне игре показано је да манипулација и
истраживање материјала и објеката – самим тим и израда нових предмета који се
могу користити у игри – могу бити средство изражавања и сазнања, развоја
фантазије, креативности, социјалних вештина итд., тe да тако утичу на развој
детета у целини.
Из перспективе кључних аспеката развоја, у методичкој литератури и
пракси, анализирани су елементи ликовног процеса (материјали, поступци и
технике) у примерима ликовних активности у којима се могу израђивати играчке,
као и начини њихове употребе у различитим врстама игре. Представљена је и
улога коју васпитач може имати, осим осмишљавања и вођења ликовних
активности, у подстицању саме игре и отварању нових могућности за стварање
кроз игру.
Eмпиријским истраживањем испитивано је мишљење васпитача у нашим
вртићима о значају ручног израђивања играчака и њихове употребе, као и
постојећа пракса и могући проблеми у њиховом спровођењу. Резултати
истраживања показују да васпитачи у изузетној мери увиђају значај ових процеса
за све аспекте развоја детета, али да њихова заступљеност, иако задовољавајућа,
није у складу са значајем који им васпитачи приписују.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.