Title
Утицај иницијалних оштећења на преостали век структуралних елемената ваздухоплова
Creator
Vasović, Ivana. 1982-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 10.09.2015.
Other responsibilities
mentor
Stupar, Slobodan. 1951-
član komisije
Simonović, Aleksandar. 1975-
član komisije
Dinulović, Mirko. 1967-
član komisije
Grbović, Aleksandar. 1970-
član komisije
Gvozdenović, Slobodan. 1950-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
The effect of initial damage to residual life of aircraft structural elements
Publisher
[И. В. Васовић]
Format
130 листова
description
Машинство - Ваздухопловство / Mechanical engineering - Aircraft Engineering
Abstract (sr)
Предмет докторске дисертације је проучавање и успостављање целовитих
прорачунских процедура за процену преосталог века структуралних елемената
авионских конструкција изложених цикличним оптерећењима константне
амплитуде и степенастим спектром оптерећења. Примарна пажља у раду је
усмерена на успостављању прорачунских процедура за анализе чврстоће
елемената структуре ваздухоплова вса „аспекта допустивих оштећења“. Данас су
замор и анализа чврстоће са аспекта допустивих оштећења постали незаобилазни
у процесу пројектовања структуре ваздухоплова јер су узроци ломов последица
различитих облика оштећења. Нека од овог типа оштећења су довела и до
губитака ваздухоплова. Пројектовање са аспекта допустивих оштећења је уствари
„оспособљавање“ структуре ваздухоплова да одређени временски период спречи
лом елемената структуре ваздухоплова у којима се јавило иницијално оштећење
током експлоатације а чији би ломови могли понекад довести и до губитка
летелице. Два главна приступа пројектовања су позната под називима „fail-safe“ и
„safe-life“. Овај последњи „safe-life“ приступ, у коме се користи линеарна
еластична маханика лома (ЛЕМЛ), је коришћен за предвиђање стабилности
прскотине, ширење прскотине и према томе да послужи за предвиђање
минималног времена између два прегледа структуре ваздухоплова како би се
избегло да евентуална прскотина не достигне своју критичну вредност. Последњи
концепт назван је допустива оштећења чија је улога да предвиди утицаје
прскотина у структури. У овом истраживању приказане су типичне процедуре за
анализе. Приказани су детаљи везано за типове оштећења, моделирање
различитих типова оштећења, процена њиховог века користећи анализе замора
као и анализе ширења прскотине на бази ЛЕМЛ. Пажња у овом раду је примарно
усмерена на развој прорачунских процедура и софтвера за анализе чврстоће
елемената структуре ваздухоплова са аспекта замора и механике лома. Прорачунски приступ је заснован на комбинованом коришћењу сингуларних
коначних елемената за одређивање фактора интензитета напона у спрези са
коресподентним законима ширења прскотине који укључује утицај спектра
оптерећења на број циклуса или блокова до лома. Процедура је примењена на
структуралне елементе ваздухоплова. У овом истраживању коришћен је Метод
Густине Енергије Деформације (ГЕД) у подручју укупног заморног века
структуралних елемената ваздухоплова под дејством спектра оптерећења до
појаве иницијалне прскотине и анализа ширења прскотине. ГЕД метод је
заснован на коришћењу малоциклусних заморних карактеристика (МЗК) како до
појаве тако и за анализу ширења прскотине. За одређивање аналитичких израза за
факторе интензитета напона (ФИН), који су неопходни за анализу ширења
прскотине и за процену преосталог века, коришћени су специјални сингуларни
коначни елементи. Анализа ширења прскотина базирана је на конвенционалним
законима ширења прскотине попут Париса, Формана и других с једне и ГЕД
приступа с друге стране. Да би се илустровале погодне прорачунске процедуре за
процене преосталог заморног века укључени су и одговарајући нумерички
примери. Прорачунски резултати су упоређени са расположивим и сопственим
експерименталним резултатима.
Abstract (en)
The subject of doctoral dissertation is research into domain residual fatigue life
estimations of damaged aircraft structural components under cyclic loads of constant
amplitude and load spectrum. The primary attention in this study is focused to
developing efficient computation procedures of aircraft structural components for
design with respects to “damage tolerance approach”. In today’s structural design, fatigue and damage tolerance analysis have become
most important and challenging task for the designers because of failure of structure due
to different type of damages. Some of these damages have caused a loss of entire
structure i.e. Whole Aircraft Itself.
Damage tolerance is ability it resists fracture from the preexistent cracks for a given
period of time and is an essential attribute of components whose failure could result in
catastrophic loss of life or property.
Two major approaches were developed in the past, namely, the safe-life and the failsafe
design concepts. The safe-life approach correlating the time to failure of the
specimen with the applied loads characteristics to predict the time to failure of real
components using Minor’s rule approach. The other is fail-safe concept, in which linear
elastic fracture mechanics approach (LEFM) are used to predict the crack stability,
crack growth and hence the minimal time between the two inspections to avoid a crack
reaching critical size. The later concept called the damage tolerance, whose function is
to asses the effect of cracks in the structure. The analysis of damage tolerance behavior
plays an important role in the structural integrity program. In this investigation are
shown the typical procedure for damage tolerance analysis of aircraft structural
components. This work presents details of, types of damages, modeling different type of
damages, estimation of their life using fatigue analysis and crack growth analysis using
LEFM approach. Attention in this work is focused on developing computation procedures and
software of aircraft structural components with respect fatigue and fracture mechanics.
Computation method is based on combining singular finite elements to determine stress
intensity factors for cracked structural components with corresponding crack growth
lows that include effect of load spectra on number of cycles or blocks up to failure.
Procedure is applied to aircraft structural components. In this investigation Strain
Energy Density (SED) method is used in domain total fatigue life of structural
components under general load spectrum up to crack initiation and crack growth. The
SED method is based on using low cycle fatigue (LCF) properties for crack initiation
and crack growth analyses. To determine analytic expressions for stress intensity factors
(SIF), that are necessary in crack growth analysis for residual life estimation, singular
finite elements are used. Crack growth analysis of cracked structural elements is based
on conventional Forman`s low and Strain Energy Density (SED) conceps. To
demonstrate efficient computation procedure in fatigue life estimation here numerical
examples are included. Computation results are compared with correspond experiments.
Authors Key words
замор, допустива оштећења, ширење
прскотине, фактори интензитета напона, густина енергије
деформација, процена преосталог века
Authors Key words
fatigue, damage tolerance approach, crack
growth, stress intensity factors, Strain Energy Density, residual fatigue life
estimation
Type
Tekst
Abstract (sr)
Предмет докторске дисертације је проучавање и успостављање целовитих
прорачунских процедура за процену преосталог века структуралних елемената
авионских конструкција изложених цикличним оптерећењима константне
амплитуде и степенастим спектром оптерећења. Примарна пажља у раду је
усмерена на успостављању прорачунских процедура за анализе чврстоће
елемената структуре ваздухоплова вса „аспекта допустивих оштећења“. Данас су
замор и анализа чврстоће са аспекта допустивих оштећења постали незаобилазни
у процесу пројектовања структуре ваздухоплова јер су узроци ломов последица
различитих облика оштећења. Нека од овог типа оштећења су довела и до
губитака ваздухоплова. Пројектовање са аспекта допустивих оштећења је уствари
„оспособљавање“ структуре ваздухоплова да одређени временски период спречи
лом елемената структуре ваздухоплова у којима се јавило иницијално оштећење
током експлоатације а чији би ломови могли понекад довести и до губитка
летелице. Два главна приступа пројектовања су позната под називима „fail-safe“ и
„safe-life“. Овај последњи „safe-life“ приступ, у коме се користи линеарна
еластична маханика лома (ЛЕМЛ), је коришћен за предвиђање стабилности
прскотине, ширење прскотине и према томе да послужи за предвиђање
минималног времена између два прегледа структуре ваздухоплова како би се
избегло да евентуална прскотина не достигне своју критичну вредност. Последњи
концепт назван је допустива оштећења чија је улога да предвиди утицаје
прскотина у структури. У овом истраживању приказане су типичне процедуре за
анализе. Приказани су детаљи везано за типове оштећења, моделирање
различитих типова оштећења, процена њиховог века користећи анализе замора
као и анализе ширења прскотине на бази ЛЕМЛ. Пажња у овом раду је примарно
усмерена на развој прорачунских процедура и софтвера за анализе чврстоће
елемената структуре ваздухоплова са аспекта замора и механике лома. Прорачунски приступ је заснован на комбинованом коришћењу сингуларних
коначних елемената за одређивање фактора интензитета напона у спрези са
коресподентним законима ширења прскотине који укључује утицај спектра
оптерећења на број циклуса или блокова до лома. Процедура је примењена на
структуралне елементе ваздухоплова. У овом истраживању коришћен је Метод
Густине Енергије Деформације (ГЕД) у подручју укупног заморног века
структуралних елемената ваздухоплова под дејством спектра оптерећења до
појаве иницијалне прскотине и анализа ширења прскотине. ГЕД метод је
заснован на коришћењу малоциклусних заморних карактеристика (МЗК) како до
појаве тако и за анализу ширења прскотине. За одређивање аналитичких израза за
факторе интензитета напона (ФИН), који су неопходни за анализу ширења
прскотине и за процену преосталог века, коришћени су специјални сингуларни
коначни елементи. Анализа ширења прскотина базирана је на конвенционалним
законима ширења прскотине попут Париса, Формана и других с једне и ГЕД
приступа с друге стране. Да би се илустровале погодне прорачунске процедуре за
процене преосталог заморног века укључени су и одговарајући нумерички
примери. Прорачунски резултати су упоређени са расположивим и сопственим
експерименталним резултатима.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.