Title
Obrazovanje kao činilac kvaliteta slobodnog vremena odraslih
Creator
Nikolić Maksić, Tamara, 1974-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.06.2015.
Other responsibilities
mentor
Kačavenda-Radić, Nada, 1949-
član komisije
Mitić, Dušan, 1956-
član komisije
Pejatović, Aleksandra, 1961-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Institut za pedagogiju i andragogiju
Alternative title
Education as a factor in the quality of leisure of adults
Publisher
[T. Nikolić Maksić]
Format
404 lista
description
Pedagoške i andragoške nauke - Andragogija / Pedagogical and Andragogical Sciences - Andragogy
Abstract (sr)
Cilj istraživanja je ispitivanje povezanosti dva kompleksna fenomena:
obrzovanja odraslih, s jedne strane, i kvaliteta njihovog slobodnog vremena, sa
druge. Zanimalo nas je da li ta povezanost postoji, u kom stepenu, kao i kakva
je ta povezanost. Pritom smo obrazovanje kao činilac posmatrali
dvodimenzionalno: kao determinantu i kao konstitutivni element kvaliteta
slobodnog vremena. Obrazovanje smatramo značajnom determinantom
kvaliteta slobodnog vremena, s obzirom na činjenicu da mnoge obrazovne
karakteristike i obeležja odraslog čoveka određuju njegovo slobodno vreme. U
tom smislu, u okviru ovog istraživanja, tragali smo za onim elementima
obrazovanja koji se mogu javiti i delovati kao činilac kvaliteta slobodnog
vremena. Istovremeno, obrazovanje posmatramo i kao sastavni deo kvaliteta
slobodnog vremena. K ao n jegov s astavni e lement, o brazovanje č ini d eo
sadržaja slobodnog vremena, pa je ujedno i aktivnost slobodnog vremena po
sebi, ali i sastavni deo drugih aktivnosti u slobodnom vremenu. S obzirom na to
da čini deo slobodnog vremena, opravdano je pretpostaviti da čini i sastavni
deo doživljaja njegovog kvaliteta. Zbog toga smo istraživanjem obuhvatili 520
odraslih ispitanika koji su upisani i participiraju u organizovanim oblicima
dokoličarskog obrazovanja, do kojih smo došli preko institucija i organizacija
koje realizuju takve programe. U istraživanju, koje je teorijsko-empirijskog
karaktera, koristili smo neeksperimentalnu deskriptivnu metodu i podatke
prikupili putem tehnika anketiranja i skaliranja, te na taj način došli do
podataka o statusu i strukturi fenomena obuhvaćenih istraživanjem i
zaključivali o njihovoj povezanosti.
Opšti zaključak istraživanja je da su veze između obrazovanja i slobodnog
vremena odraslih kompleksne, međuzavisne i interferirajuće. Istraživanje je
potvrdilo ranije nalaze andragoških istraživanja obrazovanja i slobodnog
vremena, naročito one koji govore o visokom stepenu samopotvrđivanja
odraslih u slobodnom vremenu i pridavanju značaja slobodnom vremenu, kao i
postojanja potrebe kod odraslih da se obrazuju za slobodno vreme, p a i o nih
koji se tiču povezanosti postojanja pozitivne veze upravo između obrazovne
pripremljenosti za korišćenje slobodnog vremena i samopotvrđivanja u njemu.
Takođe, u istraživanju se ističu rezultati koji govore o postojanju pozitivne
povezanosti između konzistentnosti željenog i aktuelnog ponašanja u pogledu
sadržaja obrazovanja i opšte procene kvaliteta slobodnog vremena, zatim
između intenziteta obrazovne pripremljenosti i procene doprinosa obrazovanja
samopotvrđivanju u slobodnom vremenu, kao i između nivoa formalnog
obrazovanja i procene doprinosa obrazovanja kvalitetu slobodnog vremena.
Mogli smo konstatovati da takvi nalazi otvaraju nova pitanja i teme za dalja
istraživanja, kako u pogledu drugih relevantnih veza i odnosa, tako i u pogledu
produbljivanja dobijenih rezultata i nalaza, dok ujedno predstavljaju solidnu
osnovu za unapređivanje andragoške prakse u slobodnom vremenu odraslih.
Authors Key words
obrazovanje odraslih, slobodno vreme, kvalitet slobodnog
vremena, dokoličarsko obrazovanje odraslih
Authors Key words
adult education, leisure, leisure quality, leisure education of adults
Classification
374.7:379.8.092(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Cilj istraživanja je ispitivanje povezanosti dva kompleksna fenomena:
obrzovanja odraslih, s jedne strane, i kvaliteta njihovog slobodnog vremena, sa
druge. Zanimalo nas je da li ta povezanost postoji, u kom stepenu, kao i kakva
je ta povezanost. Pritom smo obrazovanje kao činilac posmatrali
dvodimenzionalno: kao determinantu i kao konstitutivni element kvaliteta
slobodnog vremena. Obrazovanje smatramo značajnom determinantom
kvaliteta slobodnog vremena, s obzirom na činjenicu da mnoge obrazovne
karakteristike i obeležja odraslog čoveka određuju njegovo slobodno vreme. U
tom smislu, u okviru ovog istraživanja, tragali smo za onim elementima
obrazovanja koji se mogu javiti i delovati kao činilac kvaliteta slobodnog
vremena. Istovremeno, obrazovanje posmatramo i kao sastavni deo kvaliteta
slobodnog vremena. K ao n jegov s astavni e lement, o brazovanje č ini d eo
sadržaja slobodnog vremena, pa je ujedno i aktivnost slobodnog vremena po
sebi, ali i sastavni deo drugih aktivnosti u slobodnom vremenu. S obzirom na to
da čini deo slobodnog vremena, opravdano je pretpostaviti da čini i sastavni
deo doživljaja njegovog kvaliteta. Zbog toga smo istraživanjem obuhvatili 520
odraslih ispitanika koji su upisani i participiraju u organizovanim oblicima
dokoličarskog obrazovanja, do kojih smo došli preko institucija i organizacija
koje realizuju takve programe. U istraživanju, koje je teorijsko-empirijskog
karaktera, koristili smo neeksperimentalnu deskriptivnu metodu i podatke
prikupili putem tehnika anketiranja i skaliranja, te na taj način došli do
podataka o statusu i strukturi fenomena obuhvaćenih istraživanjem i
zaključivali o njihovoj povezanosti.
Opšti zaključak istraživanja je da su veze između obrazovanja i slobodnog
vremena odraslih kompleksne, međuzavisne i interferirajuće. Istraživanje je
potvrdilo ranije nalaze andragoških istraživanja obrazovanja i slobodnog
vremena, naročito one koji govore o visokom stepenu samopotvrđivanja
odraslih u slobodnom vremenu i pridavanju značaja slobodnom vremenu, kao i
postojanja potrebe kod odraslih da se obrazuju za slobodno vreme, p a i o nih
koji se tiču povezanosti postojanja pozitivne veze upravo između obrazovne
pripremljenosti za korišćenje slobodnog vremena i samopotvrđivanja u njemu.
Takođe, u istraživanju se ističu rezultati koji govore o postojanju pozitivne
povezanosti između konzistentnosti željenog i aktuelnog ponašanja u pogledu
sadržaja obrazovanja i opšte procene kvaliteta slobodnog vremena, zatim
između intenziteta obrazovne pripremljenosti i procene doprinosa obrazovanja
samopotvrđivanju u slobodnom vremenu, kao i između nivoa formalnog
obrazovanja i procene doprinosa obrazovanja kvalitetu slobodnog vremena.
Mogli smo konstatovati da takvi nalazi otvaraju nova pitanja i teme za dalja
istraživanja, kako u pogledu drugih relevantnih veza i odnosa, tako i u pogledu
produbljivanja dobijenih rezultata i nalaza, dok ujedno predstavljaju solidnu
osnovu za unapređivanje andragoške prakse u slobodnom vremenu odraslih.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.