Title
Ideološki sadržaji u igranoj filmskoj produkciji na postjugoslovenskom prostoru
Creator
Zvijer, Nemanja M., 1980-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 24.09.2015.
Other responsibilities
mentor
Jovanović, Đokica, 1952-
član komisije
Spasić, Ivana, 1965-
član komisije
Bakić, Jovo, 1970-
član komisije
Stojković, Branimir, 1947-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za sociologiju
Alternative title
Ideological contents in feature films production on post-Yugoslav space
Publisher
[N. M. Zvijer]
Format
260 listova
description
Sociologija - Sociologija kulture / Sociology - Sociology of Culture
Abstract (sr)
Doktorska disertacija će se baviti sociološkom analizom filmova nastalim u državama
nakon raspada socijalističke Jugoslavije. Konkretnije rečeno, predmet analize biće ideološki
sadržaji u filmovima koji su realizovani tokom devedesetih godina XX veka. Ograničavanje na
pomenuti vremenski period urađeno je prevashodno zbog njegovih društveno-političkih
specifičnosti. Što se tiče izbora igranih filmova koji ulaze u analizu u obzir su uzeta ona
ostvarenja koja su postigla određeni uspeh ili su pak izazvala određene polemike ili kontroverze
ideološke odnosno političke prirode. Osnovni cilj doktorske disertacije jeste da pokaže na koji
način film, kao veoma važan segment popularne kulture, konstruiše i reprodukuje osnovne
ideološke matrice društvenog sistema u kome je nastao. Ovim putem se u jednom širem pogledu
želi pokazati međuzavisnost određenog društvenog konteksta i popularne kulture koja se razvija
u njegovim okvirima. U tom smislu, najpre će se ocrtati teorijski okvir u kom će se kroz dva
komplementarna kritička pristupa ideologiji odrediti ovaj fenomen, da bi se zatim pojam
ideologije povezao sa popularnom kulturom (kao jednim od kanala njene reprodukcije), a preko
nje dalje i sa filmom. Nakon ovog, ukratko će se opisati glavne osobenosti postjugoslovenskog
prostora sa posebnim akcentom na procese društvene transformacije, pri čemu će se ujedno nešto
reći i o samom raspadu Jugoslavije. Centralni deo rada koji sledi podeljen je na četiri dela, gde se
u prvom analiziraju načini filmske konceptualizacije dominantnih društvenih diskursa
(nacionalizma, pre svega, ali i njegovih „derivata“), da bi se zatim pažnja usmerila na
(re)konstrukciju prošlosti u filmovima. Posle toga će se razmotriti filmska slika rata, a na kraju
će biti reči i o strukturnim osobenostima filmske produkcije sa posebnim akcentom na njihovu
povezanost sa političkim i ekonomskim podsistemom. Svi navedeni nivoi analize posmatraće se
kroz ideološku prizmu, odnosno oni će pomoći u detektovanju načina na koji su se ključni
ideološki sadržaji reprodukovali putem filmske slike. Istovremeno, na ovaj način će se pokazati i
kako je dominantan ideološki obrazac uticao na samu popularnu kulturu i preko nje posredno
oblikovao filmski medij.
Abstract (en)
This doctoral thesis will deal with the sociological analysis of films produced in
the states after the collapse of socialist Yugoslavia. More specifically, the subject of analysis will
be the ideological content in the films that were realized during the 1990’s. This period is chosen
primarily because of its socio-political specifics. Regarding the choice of films included in the
analysis it will be taken only those which have achieved some success or they caused some
controversy or controversies ideological or political nature. The main objective of the doctoral
thesis is to demonstrate how the movie as a very important segment of popular culture,
constructs and reproduces the basic ideological matrix of the social system in which they
produced. Generally speaking we want to show the interdependence of certain social context and
popular culture that develops in its own terms. In this regard, the first we will sketch out the
theoretical framework through the two complementary critical approaches to ideology in order to
define this phenomenon, and then the ideology will be connected with popular culture (as one of
the channels of its reproduction), and through it with the film itself. After this, we will briefly
describe the main characteristics of the post-Yugoslav space with special emphasis on processes
of social transformation, and then something will be said about the disintegration of Yugoslavia.
The central part of the work that follows is divided into four sections. The first section analyzes
the ways of film conceptualization of the dominant social discourses (nationalism, primarily, but
also its „derivatives“). In the second section attention is focused on the (re)construction of the
past in movies. After that it will be consider the film image of the war, and the end of the work
will be dedicated to the structural peculiarities of film production with special emphasis on its
relationship with political and economic subsystem. All these levels of analysis will be
considered through an ideological prism, and they it will help in detecting the ways in which the
key ideological content reproduced through the film image. At the same time, in this way it will
show how the dominant ideological paradigm influenced the popular culture and through it
indirectly shaped the film medium.
Authors Key words
film, ideologija, postjugoslovenski prostor, nacionalizam, prošlost, rat
Authors Key words
movie, ideology, post-Yugoslav space, nationalism, history, war
Classification
791.4:316.75(497.1)"1990/1999"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Doktorska disertacija će se baviti sociološkom analizom filmova nastalim u državama
nakon raspada socijalističke Jugoslavije. Konkretnije rečeno, predmet analize biće ideološki
sadržaji u filmovima koji su realizovani tokom devedesetih godina XX veka. Ograničavanje na
pomenuti vremenski period urađeno je prevashodno zbog njegovih društveno-političkih
specifičnosti. Što se tiče izbora igranih filmova koji ulaze u analizu u obzir su uzeta ona
ostvarenja koja su postigla određeni uspeh ili su pak izazvala određene polemike ili kontroverze
ideološke odnosno političke prirode. Osnovni cilj doktorske disertacije jeste da pokaže na koji
način film, kao veoma važan segment popularne kulture, konstruiše i reprodukuje osnovne
ideološke matrice društvenog sistema u kome je nastao. Ovim putem se u jednom širem pogledu
želi pokazati međuzavisnost određenog društvenog konteksta i popularne kulture koja se razvija
u njegovim okvirima. U tom smislu, najpre će se ocrtati teorijski okvir u kom će se kroz dva
komplementarna kritička pristupa ideologiji odrediti ovaj fenomen, da bi se zatim pojam
ideologije povezao sa popularnom kulturom (kao jednim od kanala njene reprodukcije), a preko
nje dalje i sa filmom. Nakon ovog, ukratko će se opisati glavne osobenosti postjugoslovenskog
prostora sa posebnim akcentom na procese društvene transformacije, pri čemu će se ujedno nešto
reći i o samom raspadu Jugoslavije. Centralni deo rada koji sledi podeljen je na četiri dela, gde se
u prvom analiziraju načini filmske konceptualizacije dominantnih društvenih diskursa
(nacionalizma, pre svega, ali i njegovih „derivata“), da bi se zatim pažnja usmerila na
(re)konstrukciju prošlosti u filmovima. Posle toga će se razmotriti filmska slika rata, a na kraju
će biti reči i o strukturnim osobenostima filmske produkcije sa posebnim akcentom na njihovu
povezanost sa političkim i ekonomskim podsistemom. Svi navedeni nivoi analize posmatraće se
kroz ideološku prizmu, odnosno oni će pomoći u detektovanju načina na koji su se ključni
ideološki sadržaji reprodukovali putem filmske slike. Istovremeno, na ovaj način će se pokazati i
kako je dominantan ideološki obrazac uticao na samu popularnu kulturu i preko nje posredno
oblikovao filmski medij.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.