Title
Испитивање ефикасности демонстративне наставне методе у описмењавању ученика са церебралном парализом
Creator
Andrejić, Zoran R., 1961-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 28.12.2015.
Other responsibilities
mentor
Stošljević, Miodrag, 1964-
član komisije
Dimić, Nadežda
član komisije
Rajović, Vera, 1953-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Alternative title
Research on demonstrative teaching method efficiency in reading and writing skills of pupils with celebral paralysis
Publisher
[З. Р. Андрејић]
Format
167 листова
description
Образовање / Education
Abstract (sr)
Досадашња пракса у процесу описмењавања деце са церебралном
парализом показала је да су се у наставном процесу користиле наставне методе
које су више адекватне у процесу описмењавања деце у редовним школама.
Међутим, моторичка ограничења, поремећај говора, перцепције, оријентације у
времену и простору, пажње, памћења, код деце са церебралном парализом су
чиниоци који отежавају процес описмењавања ове деце, па самим тим и указују
на то да избор наставне методе која ће се примењивати у описмењавању ове деце
не сме да подлеже логичким захтевима предмета, већ треба да буде примерема
способностима и могућностима ове популације деце.
Ово истраживање имало је за циљ да се на основу свестране анализе стања
способности деце са церебралном парализом утврди ефикасност демонстративне
наставне методе у описмењавању ове популације деце. У том циљу испитане су
моторичке, интелектуалне, сазнајне и говорне способности ученика и корелиране
са ефектима примене демонстративне наставне методе у процесу описмењавања
деце са церебралном парализом.
Узорак за ово истраживање чинило је 30 ученика нижих разреда (од првог до
четвртог) који похађају школу за образовање деце са церебралном парализом ,,
Миодраг Матић“ у Београду. Ефекти примене демонстративне наставне методе
процењиване су на основу напредовања ученика у току другог полугодишта, а у
односу на постигнућа у првом полугодишту исте школске године. Резултати овог
истраживања су показали да су ученици више напредовали применом
демонстративне наставне методе на свим сегментима усвајања градива српског
језика у домену описмењавања, тј. брже су усвајали слова, напредовали су у
процесу читања и писања, као и у усвајању општих појмова везаних за логичку
структуру предмета. Истраживање је такође показало да способности ученика
имају утицај на избор наставних метода, нарочито у случају када су оне изузетно
оштећене.
Abstract (en)
Up to now practice in the process of teaching reading and writing skills of children with cerebral
paralysis has indicated that the methods used in the teaching process were more adequate in
the process of teaching reading and writing skills of children in regular schools. However,
motoric limitations, disorder of speech, perception, orientation in time and space, attention,
memory in children with cerebral paralysis are factors which make the process of teaching
reading and writing skills of these children harder, which in itself shows that the choice of the
teaching method which is going to be applied in the process of teaching reading and writing
skills of these children cannot be the subject of logical requirements of a certain subject, but it
rather should be adapted to capabilities and possibilities of this particular group of children.
The aim of this research, based on overall analysis of the state of capability of children with
cerebral paralysis, is to define the efficiency of demonstrative teaching method in teaching
reading and writing skills of these children.
With that aim motoric, intellectual, cognitive and speech capabilities of pupils have been
examined and corelated with the effects of application of demonstrative teaching method in
the process of teaching reading and writing skills of children with cerebral paralysis.
The experimental group for this research consisted of thirty pupils of lower classes (from the
first to the fourth) who attend the school for education of children with cerebral paralysis
"Miodrag Matić" in Belgrade. The effects of demonstrative teaching method application have
been evaluated based on the advancement of pupils during the second semester related to the
results in the first semester of the same school year.
The results of this research have demonstrated that pupils acquired more when being exposed
to the demonstrative teaching method with all the elements of acquiring the curriculum of
Serbian language in the domain of teaching reading and writing skills i.e. they acquired the
letters faster, they made progress in the process of reading and writing as well as acquiring the
general notions connected to the logical structure of the subject. This research has also sressed
out that pupils' capabilities have an imapct on teaching method choice, especially in case when
they are exceptionally damaged.
Authors Key words
церебрална парализа, демонстративна наставна метода,
описмењавање
Authors Key words
cerebral paralysis, demonstrative teaching method, teaching reading and writing
skills
Classification
371.3:616.831-053.2(043.3)
Subject
376:616.831-053.2(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Досадашња пракса у процесу описмењавања деце са церебралном
парализом показала је да су се у наставном процесу користиле наставне методе
које су више адекватне у процесу описмењавања деце у редовним школама.
Међутим, моторичка ограничења, поремећај говора, перцепције, оријентације у
времену и простору, пажње, памћења, код деце са церебралном парализом су
чиниоци који отежавају процес описмењавања ове деце, па самим тим и указују
на то да избор наставне методе која ће се примењивати у описмењавању ове деце
не сме да подлеже логичким захтевима предмета, већ треба да буде примерема
способностима и могућностима ове популације деце.
Ово истраживање имало је за циљ да се на основу свестране анализе стања
способности деце са церебралном парализом утврди ефикасност демонстративне
наставне методе у описмењавању ове популације деце. У том циљу испитане су
моторичке, интелектуалне, сазнајне и говорне способности ученика и корелиране
са ефектима примене демонстративне наставне методе у процесу описмењавања
деце са церебралном парализом.
Узорак за ово истраживање чинило је 30 ученика нижих разреда (од првог до
четвртог) који похађају школу за образовање деце са церебралном парализом ,,
Миодраг Матић“ у Београду. Ефекти примене демонстративне наставне методе
процењиване су на основу напредовања ученика у току другог полугодишта, а у
односу на постигнућа у првом полугодишту исте школске године. Резултати овог
истраживања су показали да су ученици више напредовали применом
демонстративне наставне методе на свим сегментима усвајања градива српског
језика у домену описмењавања, тј. брже су усвајали слова, напредовали су у
процесу читања и писања, као и у усвајању општих појмова везаних за логичку
структуру предмета. Истраживање је такође показало да способности ученика
имају утицај на избор наставних метода, нарочито у случају када су оне изузетно
оштећене.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.