Title
Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције)
Creator
Tomašević, Biljana I., 1971-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 06.02.2015.
Other responsibilities
mentor
Trivić, Dragica. 1966-
član komisije
Tešić, Živoslav.
član komisije
Sovilj, Sofija, 1948-
član komisije
Pešikan, Ana, 1959-
Academic Expertise
Prirodno-matematičke nauke
Academic Title
-
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Hemijski fakultet
Alternative title
The development of the chemistry curriculum in grammar school-(the structural components of the curriculum and their functions)
Publisher
[Б. И. Томашевић]
Format
212, VII листова
description
Настава и образовање - Наставни програми хемије / Education - Chemistry curricula
Abstract (sr)
У оквиру дисертације истраживан је развој гимназијског програма хемије у
Србији од 1881. до 2011. године, урађена је структурно-функционална анализа
курикулума из осам образовних система (Словеније, Енглеске, Данске, Малте,
Северне Каролине, Јуте, Онтарија и Сингапура), испитивано је опште знање
наставника о наставним програмима и специфично знање о програмима хемије,
као ставови о подршци коју програми пружају за развој и подршку креативности.
Структурно-функционална анализа обухватила је рад на документацији (21
примарни документ из домаћих извора и 22 примарна докумената из страних
извора). За поступак анкетирања, као инструмент за испитивање знања и ставова
наставника о наставним програмима, припремљена су два упитника чија је
валидност проверена пре истраживања.
Анализа домаћих програма показала је да се број структурних компонената
и обим информација које садрже повећавао у сваком новом програму. Први
програми су били усмерени на садржај. Та оријентација задржана је и у актуелним
гимназијским програмима, иако су у програме додаване нове компоненте,
Циљеви, Оперативни задаци, Списак демонстрационих огледа и Лабораторијских
вежби, Методска упутства за реализацију програма и Предлози за додатну
наставу и слободне активности. Анализа савремених страних курикулума
показала је да су према структурним компонентама и одговарајућим
информацијама, оријентисани према циљевима, исходима, процесима и
контекстима.
Испитивање ставова наставника показало је да програме углавном користе
за годишње планирање (65,5%), затим за месечно планирање (43,5%), а најмање за
планирање појединачних часова (38,7%). У планирању наставници не користе све
структурне компоненте, релеванте за одређени ниво планирања и информације
које оне пружају. Као најкорисније компоненте наставници су издвојили
Оперативне задатке/исходе (55,5%), Циљеве и задатке (46,2%) и Садржаје тема
(33,6%). Критички осврт наставника на актуелне програме у Србији показао је да
искуснији наставници у већем проценту предлажу додавање нових Циљева и
исхода, док млађи наставници у већем проценту имају потребу за
конкретизацијом и разрадом постојећих. Савремено образовање очекује од
наставника да планира и реализује ситуације које подстичу и развијају
креативност ученика. Испитивање у којој су мери наставници за такве активности
подржани програмом, показало je да они препознају тај вид подршке (55,0%), а да
би им у томе највише помогле додатне информације посредоване кроз Исходе
који описују вештине (68,3%) и знања (61,1%), и Препорукe/упутства за
реализацију програма (54,5%)...
Abstract (en)
Within the framework of this dissertation, we researched the development of the
grammar school chemistry curriculum in Serbia between 1881 and 2011, completed a
structural-functional analysis of the curricula of eight educational systems (Slovenia,
England, Denmark, Malta, North Carolina, Utah, Ontario and Singapore), investigated
the general knowledge of teachers about teaching programmes and their specific
knowledge of chemistry programmes, as well as their views of the support that teaching
programmes provide to the development and support of creativity.
The structural-functional analysis encompassed work on documentation (twentyone
primary documents from domestic sources and twenty-two primary documents
from foreign sources). Two questionnaires, whose validity was checked beforehand,
were prepared for the purpose of conducting a survey, as an instrument for investigating
the knowledge and views of teachers concerning teaching programmes.
The analysis of domestic programmes showed that the number of structural
components and the scope of information that they contain increased with each new
programme. The first programmes were focused on the content. That orientation has
been maintained in the grammar school programmes currently in use, although new
components have been added to them: Aims, Operative tasks, A list of demonstration
experiments and Laboratory exercises, Methodological instructions for the realisation
of the programme and Proposals for additional teaching activities and free activities.
The analysis of contemporary foreign curricula showed that, according to their
structural components and the corresponding information, they are oriented towards
goals, outcomes, processes and contexts.
A survey of the teachers’ views showed that they mostly use the programmes for
annual planning (65.5% of them), then for monthly planning (43.5%), and least of all
for planning individual classes (38.7%). When it comes to planning, the teachers do not
use all the structural components relevant for a particular level of planning and the
information that they provide. The teachers surveyed singled out Operative
tasks/outcomes (55.5%), Aims and tasks (46.2%) and Topic contents (33.6%) as the
most useful components. A critical review of the current programmes in Serbia on the
part of the teachers showed that more experienced teachers propose to a higher degree
that new Aims and outcomes should be added, whereas a higher percentage of younger
teachers feel the need for a concretisation and development of the currently existing
ones. Contemporary education requires of the teacher to plan and realise situations that
stimulate and develop the students’ creativity. Research into the extent to which
teachers are supported by the programme for such activities showed that they recognise
that form of support (55.0%), and what they would find most helpful in this respect is
additional information mediated through Outcomes that describes skills (68.3%) and
knowledge (61.1%), as well as Recommendations/instructions for programme
realisation (54.5%)...
Authors Key words
наставни програм, наставни програм хемије, настава хемије,
компоненте наставних програма, знање о наставним програмима, креативност
Authors Key words
curriculum, chemistry curriculum, chemistry teaching, curriculum
components, knowledge of curriculum, creativity
Classification
373.54::54(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У оквиру дисертације истраживан је развој гимназијског програма хемије у
Србији од 1881. до 2011. године, урађена је структурно-функционална анализа
курикулума из осам образовних система (Словеније, Енглеске, Данске, Малте,
Северне Каролине, Јуте, Онтарија и Сингапура), испитивано је опште знање
наставника о наставним програмима и специфично знање о програмима хемије,
као ставови о подршци коју програми пружају за развој и подршку креативности.
Структурно-функционална анализа обухватила је рад на документацији (21
примарни документ из домаћих извора и 22 примарна докумената из страних
извора). За поступак анкетирања, као инструмент за испитивање знања и ставова
наставника о наставним програмима, припремљена су два упитника чија је
валидност проверена пре истраживања.
Анализа домаћих програма показала је да се број структурних компонената
и обим информација које садрже повећавао у сваком новом програму. Први
програми су били усмерени на садржај. Та оријентација задржана је и у актуелним
гимназијским програмима, иако су у програме додаване нове компоненте,
Циљеви, Оперативни задаци, Списак демонстрационих огледа и Лабораторијских
вежби, Методска упутства за реализацију програма и Предлози за додатну
наставу и слободне активности. Анализа савремених страних курикулума
показала је да су према структурним компонентама и одговарајућим
информацијама, оријентисани према циљевима, исходима, процесима и
контекстима.
Испитивање ставова наставника показало је да програме углавном користе
за годишње планирање (65,5%), затим за месечно планирање (43,5%), а најмање за
планирање појединачних часова (38,7%). У планирању наставници не користе све
структурне компоненте, релеванте за одређени ниво планирања и информације
које оне пружају. Као најкорисније компоненте наставници су издвојили
Оперативне задатке/исходе (55,5%), Циљеве и задатке (46,2%) и Садржаје тема
(33,6%). Критички осврт наставника на актуелне програме у Србији показао је да
искуснији наставници у већем проценту предлажу додавање нових Циљева и
исхода, док млађи наставници у већем проценту имају потребу за
конкретизацијом и разрадом постојећих. Савремено образовање очекује од
наставника да планира и реализује ситуације које подстичу и развијају
креативност ученика. Испитивање у којој су мери наставници за такве активности
подржани програмом, показало je да они препознају тај вид подршке (55,0%), а да
би им у томе највише помогле додатне информације посредоване кроз Исходе
који описују вештине (68,3%) и знања (61,1%), и Препорукe/упутства за
реализацију програма (54,5%)...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.