Title
Razvoj algoritma za povećanje energetske efikasnosti sistema tračnih transportera na površinskim kopovima
Creator
Ristić, Leposava, 1965-
Copyright date
2012
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.07.2012.
Other responsibilities
mentor
Jeftenić, Borislav, 1948-
član komisije
Đurović, Željko M.
član komisije
Ignjatović, Dragan M., 1962-
član komisije
Bebić, Milan, 1967-
član komisije
Nikolić, Aleksandar, 1948-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Elektrotehnički fakultet
Alternative title
Development of the algorithm for energy efficiency improvement of belt conveyor system on open pit mines.
Publisher
[L. Ristić]
Format
PDF/A (177 listova)
description
Tehničke nauke - Elektrotehnika - Energetski pretvarači i pogoni / Technical sciences - Electrical engineering - Power converters and drives
Abstract (sr)
Potrošnja električne energije je u porastu zbog stalne potrebe za poboljšanjem
kvaliteta života. Energetska efikasnost je danas jedan od ključnih elementa u
energetskoj politici svih razvijenih zemalja sveta, jer doprinosi unapređenju ekonomije
u celini, i produžava vek korišćenja neobnovljivih izvora energije, iz kojih se danas
dobija najveći deo električne energije. U mnogim zemljama najveći deo električne
energije dobija se iz uglja, npr. u Srbiji je 62% svih kapaciteta za proizvodnju električne
energije je u termoelektranama na ugalj, a 65% proizvedene električne energije dobija
se iz ovih elektrana. U narednim decenijama težište daljih povećanja kapaciteta za
proizvodnju električne energije biće na termoelektranama, što će zahtevati povećanje
proizvodnje uglja. Povećani zahtevi za proizvodnjom uglja vode ka povećanju količine
uglja i jalovine koju treba transportovati u okviru rudnika sistemom tračnih transportera,
zbog čega se povećava njihova dužina i kapacitet, a time i instalisana snaga njihovih
pogona. Zbog značajnih snaga pogona i po pravilu 24-časovnog rada od posebnog
interesa je unapređenje energetske efikasnosti tračnih transportera. U različitim granama
industrije, u kojima se proizvodi ili koristi rastresiti materijal, za transport se koriste
različiti tipovi tračnih transportera, sa različitim konstruktivnim i pogonskim
karakteristikama. Bez obzira na vrstu i organizaciju površinskog kopa, elektromotorni
pogoni na rudarskoj mehanizaciji zbog velikih snaga, složenosti rudarske opreme i vrlo
teških uslova rada predstavljaju izazov za primenu savremenih metoda pokretanja i
upravljanja, u cilju povećanja efikasnosti rada, kao i energetske efikasnosti. Kod
konvencionalnih sistema transportera, rastresiti materijal se transportuje stalnom,
nazivnom brzinom. Pri nazivnom kapacitetu sistema površina poprečnog preseka
materijala na traci je optimalna (maksimalna), odnosno traka je maksimalno popunjena.
Međutim, istraživanja i statističke analize pokazuju da ovakvi sistemi zbog tehnologije
kopanja bagera vrlo retko rade sa punim kapacitetom, odnosno da se veliki deo radnog
vremena na trakama nalazi manja količina materijala od maksimalno moguće, pa čak i
da prazan hod čini značajan deo radnog vremena sistema
Abstract (en)
Electrical energy consumption is increasing globally in order to keep
improving our quality of life. Energy efficiency is today one of the key elements in
energy policy of all developed countries in the world, because it contributes to the
improvement of economy globally and extends the lifetime of conventional energy
sources, since the greatest part of total electrical energy is generated by fossil fuels. In
many countries, most electrical energy comes from coal, for example in Serbia, 62% of
all capacities for energy production is in thermal power plants which use coal, and they
produce 65% of total electrical energy production. In the following decades, the focus
will be on thermal power plants to further increase electrical energy capacities,
requiring the rise of coal production. The growing demand for coal production leads to
increased amounts of coal and overburden to be transported within the mine with belt
conveyors systems. The length and the capacity are increasing causing the installed
power of these systems to increase. Due to the large power of these drives and existing
requirement for continuous operation, 24 hours per day, the improvement of energy
efficiency of belt conveyors is naturally of significant interest. In various branches of
industry where bulk materials are produced or used, various types of belt conveyors are
used for the transport of materials, with different mechanical and drive characteristics.
Despite of the type and the organization of the open pit mine, electrical drives on
mining machines present a unique challenge to the application of modern techniques of
driving and control, due to very large installed power, complexity of mining equipment
and demanding environmental conditions, in order to increase the operational and
energy efficiency. Conventional systems of conveyors transport bulk material at the
constant, rated speed. When the system is at rated capacity, the cross section of material
on the belt is at the maximum value, i.e. the belt is fully loaded. However, investigations
and statistic analyses show that systems like this, due to technology of excavation very
often work at reduced capacity. Most often the instantaneous cross section area of
material on the belt is less than the rated value, and even no-load operation makes up a
significant part of the system’s operational time.
Authors Key words
tračni transporteri, modelovanje, optimalno
upravljanje, elektromotorni pogoni sa regulisanom brzinom,
asinhroni motori, analiza i projektovanje sistema, rudarstvo,
upravljanje na bazi fazi logike, SCADA sistemi
Authors Key words
Conveyors, Modeling, Optimal control, Adjustable
speed drives, Induction motors, System analysis and design,
Mining industry, Fuzzy logic control, SCADA systems
Classification
004.8
Subject
Tračni transporteri
Type
Tekst
Abstract (sr)
Potrošnja električne energije je u porastu zbog stalne potrebe za poboljšanjem
kvaliteta života. Energetska efikasnost je danas jedan od ključnih elementa u
energetskoj politici svih razvijenih zemalja sveta, jer doprinosi unapređenju ekonomije
u celini, i produžava vek korišćenja neobnovljivih izvora energije, iz kojih se danas
dobija najveći deo električne energije. U mnogim zemljama najveći deo električne
energije dobija se iz uglja, npr. u Srbiji je 62% svih kapaciteta za proizvodnju električne
energije je u termoelektranama na ugalj, a 65% proizvedene električne energije dobija
se iz ovih elektrana. U narednim decenijama težište daljih povećanja kapaciteta za
proizvodnju električne energije biće na termoelektranama, što će zahtevati povećanje
proizvodnje uglja. Povećani zahtevi za proizvodnjom uglja vode ka povećanju količine
uglja i jalovine koju treba transportovati u okviru rudnika sistemom tračnih transportera,
zbog čega se povećava njihova dužina i kapacitet, a time i instalisana snaga njihovih
pogona. Zbog značajnih snaga pogona i po pravilu 24-časovnog rada od posebnog
interesa je unapređenje energetske efikasnosti tračnih transportera. U različitim granama
industrije, u kojima se proizvodi ili koristi rastresiti materijal, za transport se koriste
različiti tipovi tračnih transportera, sa različitim konstruktivnim i pogonskim
karakteristikama. Bez obzira na vrstu i organizaciju površinskog kopa, elektromotorni
pogoni na rudarskoj mehanizaciji zbog velikih snaga, složenosti rudarske opreme i vrlo
teških uslova rada predstavljaju izazov za primenu savremenih metoda pokretanja i
upravljanja, u cilju povećanja efikasnosti rada, kao i energetske efikasnosti. Kod
konvencionalnih sistema transportera, rastresiti materijal se transportuje stalnom,
nazivnom brzinom. Pri nazivnom kapacitetu sistema površina poprečnog preseka
materijala na traci je optimalna (maksimalna), odnosno traka je maksimalno popunjena.
Međutim, istraživanja i statističke analize pokazuju da ovakvi sistemi zbog tehnologije
kopanja bagera vrlo retko rade sa punim kapacitetom, odnosno da se veliki deo radnog
vremena na trakama nalazi manja količina materijala od maksimalno moguće, pa čak i
da prazan hod čini značajan deo radnog vremena sistema
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.