Title
Елементи гротеске у дјелима Миодрага Булатовића, Борислава Пекића и Милорада Павића - сличности и разлике
Creator
Zečević, Mihailo A., 1968-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 08.07.2016.
Other responsibilities
mentor
Delić, Jovan, 1949-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
The elements of grotesque in the novels of Miodrag Bulatović, Borislav Pekić and Milorad Pavić - similarities and differences; Элементы гротеск в произведениях Миодрага Булатовича, Борислава Пекича и Милорада Павича - сходства и различия
Publisher
[М. А. Зечевић]
Format
253 листа
description
Историја књижевности - Српска књижевност XX вијека / History of literature - Serbian literature of the 20th century / История литературы - Сербская литература 20. века
Abstract (sr)
Рад представља осврт на гротеску у романима: Миодрага Булатовића
Људи са четири прста и Gullo Gullo; романима Борислава Пекића: Како
упокојити вампира, Ходочашће Арсенија Његована, Беснило, 1999 и Атлантида; и
роману Милорада Павића Хазарски речник. У раду се нарочито водило рачуна
да се укаже на гротескне елементе, њихово значење и функционалности које
гротескно има у структури анализираних дјела. Ова теза, између осталог, треба
да покаже сличности и разлике гротескне структуре у поменутим романима и
да укаже на могуће литерарне везе према домаћем и страном књижевном
наслеђу. Дат је и сажет преглед настанка и развоја самог појма гротеска, затим
кратка историја жанра и направљен осврт на двије најважније
књижевнотеоријске концепције о природи и функцији гротеске у књижевном
дјелу – М. Бахтина и В. Кајзера. Учесталост гротескних мотива и њихов
наглашени значај за разумијевање књижевног садржаја у дјелима ове тројице
великих писаца увјерава нас да је гротеска неизоставни и незаобилазни дио
савременог поетског израза. Истраживање такође обухвата попис тема којима
су се писци најчешће бавили у поменутим делима, издвајамо посебно тему
смрти, мотив краја свијета… На крају тезе налази се кратка библиографија
радова, домаћих и страних аутора, посвећених гротесци. Рад се неминовно
дотиче односа поменутих писаца према историји, религији, филозофији,
умјетности, политици и књижевној традицији.
Abstract (en)
This text is a review of the grotesque in the novels of Miodrag Bulatović Ljudi sa četiri
prsta and Gullo Gullo, as well as, the novels of Borislav Pekić Kako upokojiti vampira, Hodočašće
Arsenija Njegovana, „Besnilo“, 1999 , Atlantida and the novel Hazarski rečnik written by Milorad
Pavić. This thesis emphasizes the elements of grotesque, the meaning and the functionality it
has in the structure of the analyzed novels. The thesis should, among other things, show the
similarities and differencies between the grotesque structure in the mentioned novels and
point out possible literary connections between domestic and foreign literary heritage. It
includes a short review of the birth and development of the concept of the grotesque and a
short history of this genre. It also contains the review of the two most important literarytheoretical
conceptions of the nature and functionality of grotesque in the literary opus of M.
Bahtin and V. Kajzer. The frequency of the grotesque motifs and their emphasized
importance for the understanding of the works of these three great writers convince us that
the grotesque is an indinspensable and unavoidable part of the modern poetic expression.
This research also includes the index of themes the writers tended to deal with in the before
mentioned novels (the motif of death, the motif of the end of the world…) At the end of the
thesis there is a short bibliography of works of both domestic and foreign writers dedicated
to the grotesque. Finally, the thesis unavoidably deals with the attitude of the authors
towards history, religion, philosophy, art, politics, and literary tradition.
Abstract (ru)
Работа представляет собой обзор гротеска в романах: Миодрага
Булатовича Люди с четырьмя пальцами и Gullo Gullo; в романах Борислава Пекича
Как убить вампира, Паломничество Антония Негована, Бешенство, 1999 и
Атлантида; и в романе Милорада Павича Хазарский словарь. В этой работе мы,
прежде всего, хотели указать на гротескные элементы, их значение и
функционалность гротескного в структуре анализированных произведений.
Эта диссертация, между прочим, должна показать сходства и различия
гротескной структуры в упомянутых выше романах и указать на возможные
литературные связи с отечественным и зарубежным наследием. В работе дан и
сжатый обзор происхождения и развития самого понятия гротеск, потом
краткая история жанра, а также сделан и обзор двух важнейших литературно-
теоретических концепций о природе и функции гротеска в литературном
произведении М. Бахтина и В. Кайзера. Частота гротескных мотивов и их
подчеркнутая важность для понимания литературного содержания в
произведениях этих трех великих писателей уверяет нас в том, что гротеск
является обязательной и неотъемлемой частью современного поэтического
выражения.
Исследование, также, включает в себя список тем, которыми писатели, чаще
всего, занимались в упомянутых выше произведениях. Выделяем особенно тему
смерти, мотив ''конца света''... В конце диссертации дана краткая
библиография работ, отечественных и зарубежных писателей, посвященных
гротеску. Работа неизбежно затрагивает отношения упомянутых выше
писателей к истории, религии, философии, искусству, политике и
литературной традиции.
Authors Key words
гротеска, антиутопија, мит, историја, научна фантастика,
антропологија, православље, Византија, традиција
Authors Key words
Grotesque, Anti-Utopia, myth, history, science fiction, anthropology, ortodoxy,
Byzantine, tradition
Classification
821.163.41.09"19"(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Рад представља осврт на гротеску у романима: Миодрага Булатовића
Људи са четири прста и Gullo Gullo; романима Борислава Пекића: Како
упокојити вампира, Ходочашће Арсенија Његована, Беснило, 1999 и Атлантида; и
роману Милорада Павића Хазарски речник. У раду се нарочито водило рачуна
да се укаже на гротескне елементе, њихово значење и функционалности које
гротескно има у структури анализираних дјела. Ова теза, између осталог, треба
да покаже сличности и разлике гротескне структуре у поменутим романима и
да укаже на могуће литерарне везе према домаћем и страном књижевном
наслеђу. Дат је и сажет преглед настанка и развоја самог појма гротеска, затим
кратка историја жанра и направљен осврт на двије најважније
књижевнотеоријске концепције о природи и функцији гротеске у књижевном
дјелу – М. Бахтина и В. Кајзера. Учесталост гротескних мотива и њихов
наглашени значај за разумијевање књижевног садржаја у дјелима ове тројице
великих писаца увјерава нас да је гротеска неизоставни и незаобилазни дио
савременог поетског израза. Истраживање такође обухвата попис тема којима
су се писци најчешће бавили у поменутим делима, издвајамо посебно тему
смрти, мотив краја свијета… На крају тезе налази се кратка библиографија
радова, домаћих и страних аутора, посвећених гротесци. Рад се неминовно
дотиче односа поменутих писаца према историји, религији, филозофији,
умјетности, политици и књижевној традицији.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.