Title
Стручно путовање као стваралачка активност у настави књижевности
Creator
Stakić Savković, Mirjana M., 1973-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 20.06.2016.
Other responsibilities
mentor
Mrkalj, Zona, 1961-
član komisije
Nestorović, Zorica, 1970-
član komisije
Jakšić provči, Branka, 1956-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Research trip as a creative endeavour in teaching literature; Професиональное путешествие как творческая деятельность при обучению литературы
Publisher
[М. Стакић Савковић]
Format
327 листова, XLIX listova s tablama
description
Наука о књижевности - Методика наставе књижевности, српска књижевност / Literary theory and criticism - Literature teaching methodology, Serbian literature
Abstract (sr)
У раду се заснива и из различитих перспрктива теоријски уопштава појам
стручно путовање као стваралачка активност у настави књижевности. Овим појмом
означени су истраживачко-стваралачки пројекат, облик изванучионичког наставног
рада и њему иманентни наставни метод. Стручно путовање као стваралачка
активност у настави књижевности осмишљено је, засновано и разматрано као
истраживачко-стваралачки пројекат који актуализује књижевнонаучна знања,
резултате и исходишта опсежног истраживачког рада, целокупан корпус прецизираних
методолошко-методичких стратегија, оригинално стваралаштво учесника, иновације у
приступу примени и продубљивању школских знања у изванучионичким околностима,
као и интегрисање когнитивних, емоционалних и стваралачких спознаја/остварења из
процеса рада на пројекту у даљу наставу. У ужем смислу, стручно путовање као
стваралачка активност у настави књижевности означава специфичан облик
изванучионичке наставе која се изводи на предвиђеним локалитетима повезаним са
оним наставним садржајима који су полазиште истраживачког рада и стваралачког
продуковања учесника (наставника и ученика). Метод стручног путовања као
стваралачке активности представља посебан методички модел, односно наставни
метод заснован на плурализму методичких поступака иманентних карактеристичном
облику наставног рада – концепту и структури стручног путовања као стваралачке
активности у настави књижевности.
Методичко-методолошки концепт стручног путовања као стваралачке
активности у овом раду образложен је и интегрисан у предлог Курикулума стручног
путовања као стваралачке активности у настави књижевности, разрађеног по
фазама заснивања, реализације и евалуације пројекта. За разлику од екскурзија које су у
нашим школама још увек доминантна форма школског путовања и изванучионичког
(ненаставног) рада са ученицима, стручно путовање као стваралачака активност
утемељено је у непосредној настави и конкретним наставним садржајима, а циљеви
стручног путовања повезани су са циљевима стицања, продубљивања и примене
конкретних знања из одређене области школског градива, тј. са непосредним,
креативним и стваралачким активностима ученика и наставника поводом изабране
тематске области (наставне теме, садржаја), односно са подстицањем и провером
стваралачких компетенција у оквиру чулног оживљавања дидактичких садржаја. С тим
у вези, у раду се посебно уопштавају, образлажу и демонстрирају кључни иновативни
аспекти оваквог облика изванучионичког наставног рада, а пре свих, оне педагошко-
методичке стратегије које иницирају, подстичу и продуктивно мотивишу стваралачке
активности ученика у наставном процесу.
Abstract (en)
The work aims at establishing and theoretically generalizing the concept of research trip as a
creative endeavourin teaching literature from multiple perspectives. This concept is to
identify a research project as a creative endeavour, a form of out-of-classroom teachinglearning
process and its immanent method. Research trip as a creative endeavour in teaching
literature is designed, based and viewed as a research project of creative endeavour which
actualizes literary theory and criticism, results and goals of comprehensive research, the entire
body of specif ed methodological strategies, original creative work of the participants,
innovative approach to application anddeepening curriculum content knowledge in out-ofclassroom
situations, as well as integrating cognitive, emotional and creative
insights/achievements occurring in the course of the project into the subsequent teachinglearning
process. In the narrow sense of the word, a research trip as a creative endeavour in
teaching literature is a specif c form of out-of-classroom teaching-learning process carried out
in the locations related to the academic content which is a starting point for the research study,
as well as creative production of the participants, both teachers and students. The method of
research trip as a creative endeavour represents a specif c methodological model, i.e. a
teaching-learning method based on the pluralism of methodological procedures immanent in
the unique aspect of teaching-learning process – the concept and structure of the research trip
as a creative endeavour in teaching literature.
Methodological concept of the of the research trip as a creative endeavour in teaching
literature, is here expounded and incorporated in the proposed Curriculum of the Research
Trip as a Creative Endeavour in Teaching Literature, elaborated according to the stages of
creation, execution and evaluation of the project. Unlike school excursions, the stillpredominant
form of trip and out-of-classroom activity organized in our schools, the research
trip as a creative endeavour is founded on the immediate teaching-learning process and
specif c curricular content, its goals being related to those of acquiring, deepening and
application of a particular knowledge derived from specif c curricular thematic units, i.e. to
the direct creative production of both teachers and students in regard to the selected thematic
area (topic, content), i.e.to the goals of stimulating and challenging the students’ creative
competence within academic content being brought to life. In connection to this, the major
innovative aspects of this form of out-of-classroom teaching-learning processare provided
with generalization, elaboration and demonstration, f rst of all the pedagogical and
methodological strategies which initiate, stimulate and motivate students to pursue creative
endeavours within the teaching-learning process.
Authors Key words
стручно путовање, стваралачка активност, методика наставе,
књижевност, романтизам, компетенције, Курикулум стручног путовања
Authors Key words
research trip, creative endeavour, teaching methodology, literature,
Romanticism, competence, Curriculum of the Research Trip
Classification
371.3::821.163.41(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У раду се заснива и из различитих перспрктива теоријски уопштава појам
стручно путовање као стваралачка активност у настави књижевности. Овим појмом
означени су истраживачко-стваралачки пројекат, облик изванучионичког наставног
рада и њему иманентни наставни метод. Стручно путовање као стваралачка
активност у настави књижевности осмишљено је, засновано и разматрано као
истраживачко-стваралачки пројекат који актуализује књижевнонаучна знања,
резултате и исходишта опсежног истраживачког рада, целокупан корпус прецизираних
методолошко-методичких стратегија, оригинално стваралаштво учесника, иновације у
приступу примени и продубљивању школских знања у изванучионичким околностима,
као и интегрисање когнитивних, емоционалних и стваралачких спознаја/остварења из
процеса рада на пројекту у даљу наставу. У ужем смислу, стручно путовање као
стваралачка активност у настави књижевности означава специфичан облик
изванучионичке наставе која се изводи на предвиђеним локалитетима повезаним са
оним наставним садржајима који су полазиште истраживачког рада и стваралачког
продуковања учесника (наставника и ученика). Метод стручног путовања као
стваралачке активности представља посебан методички модел, односно наставни
метод заснован на плурализму методичких поступака иманентних карактеристичном
облику наставног рада – концепту и структури стручног путовања као стваралачке
активности у настави књижевности.
Методичко-методолошки концепт стручног путовања као стваралачке
активности у овом раду образложен је и интегрисан у предлог Курикулума стручног
путовања као стваралачке активности у настави књижевности, разрађеног по
фазама заснивања, реализације и евалуације пројекта. За разлику од екскурзија које су у
нашим школама још увек доминантна форма школског путовања и изванучионичког
(ненаставног) рада са ученицима, стручно путовање као стваралачака активност
утемељено је у непосредној настави и конкретним наставним садржајима, а циљеви
стручног путовања повезани су са циљевима стицања, продубљивања и примене
конкретних знања из одређене области школског градива, тј. са непосредним,
креативним и стваралачким активностима ученика и наставника поводом изабране
тематске области (наставне теме, садржаја), односно са подстицањем и провером
стваралачких компетенција у оквиру чулног оживљавања дидактичких садржаја. С тим
у вези, у раду се посебно уопштавају, образлажу и демонстрирају кључни иновативни
аспекти оваквог облика изванучионичког наставног рада, а пре свих, оне педагошко-
методичке стратегије које иницирају, подстичу и продуктивно мотивишу стваралачке
активности ученика у наставном процесу.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.