Title
Унапређење концепта планирања просторног развоја јавних служби у Србији у складу са принципима одрживог развоја
Creator
Mitrović, Biserka Č.
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.07.2016.
Other responsibilities
mentor
Đokić, Vladan.
član komisije
Maruna, Marija. 1968-
član komisije
Vujović. Sreten 1946-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Arhitektonski fakultet
Alternative title
mproving the concept of spatial planning development of public services in Serbia in accordance with the principles of sustainable development
Publisher
[Б. Митровић]
Format
161, [24] листа
description
ДОКТОРАТ ТЕХНИЧКИХ НАУКА - УРБАНИЗАМ И ПРОСТОРНО ПЛАНИРАЊЕ / Doctor of Philosophy - URBANISM AND SPATIAL PLANNING
Abstract (sr)
Окосницу докторске дисертације представља истраживање могућности
унапређења методологије планирања просторног развоја јавних служби у Србији.
Потреба за унапређењем теоријске основе планирања јавних служби као и
допринос успостављању квалитетније праксе њиховог планирања проистекла је из
претходних истраживања и сагледавања проблема у области јавних служби и
одредила мотиве за избор теме.
Динамичан развој у савременом свету, а посебно у земљама у транзицији као што
је Србија намеће промене у развоју дисциплине планирања просторног развоја
јавних служби и истраживање нових или прилагођених образаца рада. Иако се
може рећи да постоје широко прихваћени и признати принципи засновани на
теоретским истраживањима или међународним документима, универзални
обрасци прилагођени пракси не постоје. Стога је преиспитивање и редефинисање
контекстуално специфичних методолошких алата и даље изазован истраживачки
задатак.
Планирање јавних служби у дужем периоду у Србији карактерише неадекватан,
контрадикторан и незаокружен развојни оквир који се нашао у процепу између
напуштеног нормативног модела планирања јавних служби у контексту планске
привреде са једне стране, и неолибералног, тржишно оријентисаног модела
привреде, процеса приватизације и депланификације уопште и дезинтеграције
система јавних служби, са друге стране. Изузев урбанистичког/просторног плана
као производа, није постојао, а ни сада не постоји интегришући оквир планирања
и развоја јавних служби. Проблеми су посебно изражени на локалном, примарном
нивоу јавних служби, који се одликује величином, густином и дисперзијом у
простору, али и неуједначеном просторном дистрибуцијом. Делимично
централизован систем у домену планирања и финансирања јавних служби на
републичком нивоу, у фази је урушавања. Узрок оваквог стања лежи у
неадекватно вођеним политикама и недефинисаним циљевима и критеријумима за
просторни развој. Поред тога, евидентан је проблем просторне неосетљивости у
овом домену, као и слабо укључивање просторно-физичког аспекта планирања и
других битних утицајних фактора (Митровић, 2006)...
Abstract (en)
The core of the doctoral dissertation presents a research of the methodology
improvement possibilities for the spatial development planning of public services in
Serbia. The need to improve the theoretical basis of public services planning, as well as
the contribution to establishing their better planning practice stemmed from previous
research and insight into the problems in the field of public services and determined the
motives for the selection of topic.
The dynamic development in the modern world, especially in countries in transition
such as Serbia imposes changes in the development of the sector of public services and
its spatial development planning, as well as exploring new or adjusting existing working
patterns. Although it is well known that there are widely accepted and recognized
principles based on theoretical research and international documents, universal patterns
that are adapted to practice do not exist. Therefore, the review and redefinition of
contextually specific methodological tools remains a challenging research task.
Over long period, planning of public services in Serbia is characterized by inadequate,
contradictory and uncompleted development framework, which has found itself in the
gap between the abandoned normative model of planning public services in the context
of the planned economy on one hand, and the neo-liberal, market-oriented model of the
economy, the privatization and deregulation processes and the disintegration of the
public services system, on the other hand. Other than urban/spatial plan as a product, an
integrating framework of planning and development of public services never existed,
nor it exists now. The problems are particularly visible at the local, primary level of
public services, which is characterized by size, density and dispersion in the territory,
but also by uneven spatial distribution. Partially centralized system in the field of
planning and financing of public services at the national level, is collapsing. The cause
of this situation lies in the inadequate policies and undefined goals and criteria for
spatial development. In addition, there is a problem of spatial insensitivity in this
domain, as well as poor inclusion of spatial and physical aspects of planning and other
important influencing factors. (Mitrović, 2006.)...
Authors Key words
Јавне службе, планирањe просторног развоја, одрживи развој, социјална
одрживост, урбанистички/просторни план, социјална права, социјална кохезија,
локално осетљиви критеријуми и индикатори
Authors Key words
Public services, spatial development planning, sustainable development, social
sustainability, urban/spatial plan, social rights, social cohesion, locally sensitive criteria
and indicators
Classification
711.551:35.073.541(497.11)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Окосницу докторске дисертације представља истраживање могућности
унапређења методологије планирања просторног развоја јавних служби у Србији.
Потреба за унапређењем теоријске основе планирања јавних служби као и
допринос успостављању квалитетније праксе њиховог планирања проистекла је из
претходних истраживања и сагледавања проблема у области јавних служби и
одредила мотиве за избор теме.
Динамичан развој у савременом свету, а посебно у земљама у транзицији као што
је Србија намеће промене у развоју дисциплине планирања просторног развоја
јавних служби и истраживање нових или прилагођених образаца рада. Иако се
може рећи да постоје широко прихваћени и признати принципи засновани на
теоретским истраживањима или међународним документима, универзални
обрасци прилагођени пракси не постоје. Стога је преиспитивање и редефинисање
контекстуално специфичних методолошких алата и даље изазован истраживачки
задатак.
Планирање јавних служби у дужем периоду у Србији карактерише неадекватан,
контрадикторан и незаокружен развојни оквир који се нашао у процепу између
напуштеног нормативног модела планирања јавних служби у контексту планске
привреде са једне стране, и неолибералног, тржишно оријентисаног модела
привреде, процеса приватизације и депланификације уопште и дезинтеграције
система јавних служби, са друге стране. Изузев урбанистичког/просторног плана
као производа, није постојао, а ни сада не постоји интегришући оквир планирања
и развоја јавних служби. Проблеми су посебно изражени на локалном, примарном
нивоу јавних служби, који се одликује величином, густином и дисперзијом у
простору, али и неуједначеном просторном дистрибуцијом. Делимично
централизован систем у домену планирања и финансирања јавних служби на
републичком нивоу, у фази је урушавања. Узрок оваквог стања лежи у
неадекватно вођеним политикама и недефинисаним циљевима и критеријумима за
просторни развој. Поред тога, евидентан је проблем просторне неосетљивости у
овом домену, као и слабо укључивање просторно-физичког аспекта планирања и
других битних утицајних фактора (Митровић, 2006)...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.