Title
Истраживање утицаја расподеле оптерећења експлоатационих услова на радну способност карданових спојница
Creator
Stamenić, Zoran V., 1961-
Copyright date
2012
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 10.06.2012.
Other responsibilities
mentor
Ristivojević, Mileta, 1956-
član komisije
Ognjanović, Milosav, 1950-
član komisije
Mitrović, Radivoje, 1957-
član komisije
Rosić, Božidar, 1956-
član komisije
Burzić, Zijah
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
Investigation of the load and service conditions influence conditions influence on the cardan coupling operational capacity
Publisher
[З. Стаменић]
Format
PDF/A (221 list)
description
Mашинство - Опште машинске конструкције / Mechanical engineering - General machine design
Abstract (sr)
Генерално посматрано, сви машински системи се састоје од погонске и радне
групе, односно погонске и радне машине. Спој ових машина се остварује
посебним склоповима, машинским елементима – спојницама. Њихова основна
функција је преношење оптерећења и кретања са погонске на радну машину.
Познато је да су спојеви најчешће најслабија карика у сваком машинском
систему. Сагласно великом скупу различитих радних и погонских машина, са
различитим радним перформансама, развијен је велики број различитих спојница.
Међутим, код транспортних средстава и других машина, услови рада налажу
различите међусобне положаје погонске и радне машине. Име и појам посебне
врста спојница везано је за пионире у конструкцији ових спојница, славног
италијанског научника Ђеролама Кардана (Gerolamo Cardano, 1501-1576) и
Роберта Хука (Robert Hooke, 1635-1703).
Конструкциона решења ових спојница пролазила су кроз различите фазе развоја.
Динамика развоја конструкционих решења ових спојница приказане је у посебном
Поглављу 3 овe дисертације. Карданове спојнице (карданска вратила) су посебна
врста механизама за преношење обртног момента, односно снаге, који спајају
вратила чије се осе налазе просторно под извесним сталним или у току рада
променљивим углом, дозвољавајући, при томе, у току времена релативно
померање. Ово померање може бити угаоно и транслаторно. Главни показатељи
радне способности карданових спојница је њихов радни век и степен поузданости.
Највећи утицај на ове показатеље раднe способности има карактер расподеле
линијског оптерећења код спрегнутих делова Карданове спојнице. У циљу
расветљавања феномена расподеле линијског оптерећења и сагледавања степена
компатибилности између геометријских карактеристика спрегнутих делова и
расподела линијских оптерећења, у дисертацији су формирани аналинтички и
нумерички модели под одговарајућим предпоставкама.
Abstract (en)
general, all mechanical systems consist of drive and driven groups, or driving and
driven machines. The connection of these machines is achieved by special joints,
machine elements - couplings. It is known that these joints are often the weakest link in
any mechanical system. Pursuant to a large set of different drive and driven machines
with different operating performance, a large number of different coupling types were
developed. However, а working conditions of transport vehicles and other machinery
require different mutual positions of the driving and operating machinery. The name
and concept of one type of couplings is related to the pioneers in the design of these
joints, the famous Italian scientist Gerolamo Cardano (1501-1576) and Robert Hooke
(1635-1703).
The designs of these couplings are passed through various stages of development. The
innovative designs development dynamics of these couplings are shown in a separate
chapter 3 of this study. Cardan joints (cardan shafts) have a large range of applications
in mechanical engineering because of the capability of transferring the load and motion
from one shaft to another with different joint angle allowing, thereby, over time relative
movement. This movement can be angular and translational.
The main indicators of functional ability of cardan coupling are their service life and
reliability. The greatest influence on these indicators of functional ability has the
character of the linear load distribution on cardan joints rolling parts. In order to shed
some more light to the phenomena of linear load distribution and correlation between
the geometric characteristics of rolling elements and the distribution of the linear load,
analytical and numerical models under appropriate assumptions are established in this
study.
The obtained results shows, that with the standard (the existing) geometry of rolling
parts, the engagement of points in root of Cardan cross jurnal in the load transfer is
negligible due to very uneven linear load distribution. This unfavorable distribution of
the linear load can be reduced with an appropriate combination of geometrical
parameters of cardan cross rolling parts. Greater improvement of linear load
distribution, ordering the appropriate shape reconstruction of cardan cross rolling parts.
Authors Key words
Геометрија карданових спојница, карданов крст, расподела
линијског оптерећења, аналитички и нумерички модел
Authors Key words
Geometry of Cardan joints, cradan cross, linear load distribution, analytical
and numerical model
Classification
621.8
Subject
Kardanska vratila
Type
Tekst
Abstract (sr)
Генерално посматрано, сви машински системи се састоје од погонске и радне
групе, односно погонске и радне машине. Спој ових машина се остварује
посебним склоповима, машинским елементима – спојницама. Њихова основна
функција је преношење оптерећења и кретања са погонске на радну машину.
Познато је да су спојеви најчешће најслабија карика у сваком машинском
систему. Сагласно великом скупу различитих радних и погонских машина, са
различитим радним перформансама, развијен је велики број различитих спојница.
Међутим, код транспортних средстава и других машина, услови рада налажу
различите међусобне положаје погонске и радне машине. Име и појам посебне
врста спојница везано је за пионире у конструкцији ових спојница, славног
италијанског научника Ђеролама Кардана (Gerolamo Cardano, 1501-1576) и
Роберта Хука (Robert Hooke, 1635-1703).
Конструкциона решења ових спојница пролазила су кроз различите фазе развоја.
Динамика развоја конструкционих решења ових спојница приказане је у посебном
Поглављу 3 овe дисертације. Карданове спојнице (карданска вратила) су посебна
врста механизама за преношење обртног момента, односно снаге, који спајају
вратила чије се осе налазе просторно под извесним сталним или у току рада
променљивим углом, дозвољавајући, при томе, у току времена релативно
померање. Ово померање може бити угаоно и транслаторно. Главни показатељи
радне способности карданових спојница је њихов радни век и степен поузданости.
Највећи утицај на ове показатеље раднe способности има карактер расподеле
линијског оптерећења код спрегнутих делова Карданове спојнице. У циљу
расветљавања феномена расподеле линијског оптерећења и сагледавања степена
компатибилности између геометријских карактеристика спрегнутих делова и
расподела линијских оптерећења, у дисертацији су формирани аналинтички и
нумерички модели под одговарајућим предпоставкама.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.