Title
Aktivno i aktivno-pasivno prigušenje vibracija strukturalnih elemenata vazduhoplova
Creator
Jovanović, Miroslav M., 1977-
Copyright date
2014
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 21.03.2014.
Other responsibilities
mentor
Simonović, Aleksandar, 1975-
član komisije
Stupar, Slobodan, 1951-
član komisije
Petrović, Nebojša, 1961-
član komisije
Zorić, Nemanja
član komisije
Gvozdenović, Slobodan, 1950-
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
Active and semi-active vibration damping of aircraft structural elements
Publisher
[M. Jovanović]
Format
[6], XI, 129 listova
description
Mašinstvo-Vazduhoplovstvo/Mechanical engineering-Aircraft engineering
Abstract (sr)
Ova doktorska disertacija bavi se razvojem sistema aktivnog i aktivno-pasivnog
prigušenja vibracija strukturalnih elemenata vazduhoplova. Postupak razvoja sistema je
podrazumevao razvijanje matematickog modela aktivne strukture (strukturalni element
sa senzorskom i aktuatorskom platformom) sa ciljem utvrðivanja njihovog uticaja na
dinamicke karakteristike osnovnog strukturalnog elementa. Problem je definisan
metodom konacnih elemenata bazirane na teoriji smicanja treceg reda. Konstitutivne
jednacine i veza izmeðu pomeranja i deformacije su linearne. U daljem radu,
predstavljen je problem odreðivanja optimalnih položaja i orijentacija aktuatora i
senzora, kao i njihov uticaj na karakteristike upravljivosti i osmotrivosti. Predstavljen je
teorijski koncept upravljanja sistemima u povratnoj sprezi, kriterijumi stabilnosti i uticaj
kašnjenja upravljackog signala na efikasnost rada sistema aktivnog prigušenja vibracija.
Sintezom metoda konacnih elemenata i optimizacije rojem cestica uz primenu
definisanih kriterijuma optimizacije, izvršena je optimizacija položaja i orijentacije
piezoelektricnog (PZT) aktuatora i mernih traka (Wheatstone-ovog mosta) kao
senzorske platforme na strukturalnom elementu vazduhoplova (pravougaona
aluminijumska ploca, dimenzija 280x200x1 mm3). Dobijeni numericki rezultati bili su
ulazni podaci u procesu projektovanja i razvoja upravljackog sistema (kontrolera) sa
jednim-ulazom-jednim-izlazom zasnovanom na strategiji povratne sprege sa
proporcionalno-integralno-diferencijalnim (PID) algoritmom upravljanja...
Abstract (en)
This doctoral dissertation deals with development of active and semi-active
vibration reduction system on aircraft structural elements. In the development procedure
mathematical model of active structure (structural element with sensor and actuator
platform) is developed with the aim to identify the effects in dynamic characteristics of
basic structural element. The problem is formulated using the finite element method
based on the third order shear deformation theory. Constitutive equations and the strain
- displacement relations are linear. In further work, the problem of determination of
optimal positions and actuator and sensor orientation is presented and also their effects
on system controllability and observability characteristics are defined. Theoretical
concept of control in feedback system, criterions of stability and influences of control
signal time delay on vibration reduction system effectiveness are presented. The
integration of finite element method and particle swarm optimization using defined
optimization criteria, the optimization of position and orientation is performed for
piezoelectric (PZT) actuator and strain gages (Wheatstone full bridge) sensor platform
on aircraft structural element (rectangular aluminum plate, dimensions 280x200x1
mm3). The obtained numerical results were the input data in design and development
process of single-input-single-output feedback controller based on proportional-integralderivative
(PID) control algoritham...
Authors Key words
aktivno prigušenje vibracija, piezoelektricni aktuatori, metoda konacnih
elemenata, optimizacija rojem cestica, proporcionalno-integralno-diferencijalno (PID)
upravljanje, upravljivost sistema, osmotrivost sistema, modalna analiza, koeficijent
prigušenja, stabilnost sistema
Authors Key words
active vibration reduction, piezoelectric actuators, finite element method,
particle swarm optimization, proportional-integral-derivative (PID) control, system
controllability, system observability, modal analysis, damping coefficient, system
stability
Classification
629.7.017.2:534.28:[519.6(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Ova doktorska disertacija bavi se razvojem sistema aktivnog i aktivno-pasivnog
prigušenja vibracija strukturalnih elemenata vazduhoplova. Postupak razvoja sistema je
podrazumevao razvijanje matematickog modela aktivne strukture (strukturalni element
sa senzorskom i aktuatorskom platformom) sa ciljem utvrðivanja njihovog uticaja na
dinamicke karakteristike osnovnog strukturalnog elementa. Problem je definisan
metodom konacnih elemenata bazirane na teoriji smicanja treceg reda. Konstitutivne
jednacine i veza izmeðu pomeranja i deformacije su linearne. U daljem radu,
predstavljen je problem odreðivanja optimalnih položaja i orijentacija aktuatora i
senzora, kao i njihov uticaj na karakteristike upravljivosti i osmotrivosti. Predstavljen je
teorijski koncept upravljanja sistemima u povratnoj sprezi, kriterijumi stabilnosti i uticaj
kašnjenja upravljackog signala na efikasnost rada sistema aktivnog prigušenja vibracija.
Sintezom metoda konacnih elemenata i optimizacije rojem cestica uz primenu
definisanih kriterijuma optimizacije, izvršena je optimizacija položaja i orijentacije
piezoelektricnog (PZT) aktuatora i mernih traka (Wheatstone-ovog mosta) kao
senzorske platforme na strukturalnom elementu vazduhoplova (pravougaona
aluminijumska ploca, dimenzija 280x200x1 mm3). Dobijeni numericki rezultati bili su
ulazni podaci u procesu projektovanja i razvoja upravljackog sistema (kontrolera) sa
jednim-ulazom-jednim-izlazom zasnovanom na strategiji povratne sprege sa
proporcionalno-integralno-diferencijalnim (PID) algoritmom upravljanja...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.