Title
Незаконита евазија пореза на додату вредност
Creator
Milošević, Miloš S. 1977-
Copyright date
2012
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 14.01.2013.
Other responsibilities
mentor
Popović, Dejan, 1950-
mentor
Ilić-Popov, Gordana, 1964-
član komisije
Vranješ, Mile, 1949-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Pravni fakultet
Group
Katedra za pravno - ekonomske nauke
Alternative title
VAT Fraud : doctoral dissertation
Publisher
[М. Милошевић]
Format
PDF/A (427 list.)
description
Društvene nauke - Javne finansije i finansijsko pravo / Social sciences - Public finance and Financial law
Abstract (sr)
Концепт пореза на додату вредност, који је у Европској унији
установљен пре више од четири деценије, у Републици Србији је
имплементиран почетком 2005. године, Законом о порезу на додату
вредност. За релативно кратко време (у поређењу са традицијом коју
овај порески облик ужива на подручју Европске уније), са учешћем од
30,28% у укупно оствареном пореском приходу у 2011. години, ПДВ је
у Србији изборио титулу најиздашнијег пореског (у ужем смислу)
прихода.
Успех у наплати ПДВ захваљује механизму убирања у свакој фази
прометног циклуса (систем фракционе наплате), индиректном
карактеру (порез се преваљује на крајњег потрошача који га плаћа кроз
цену добара и услуга), релативно ниском броју пореских обвезника са
значајним учешћем у укупно оствареном пореском приходу, али и
предностима, које са аспекта подложности незаконитој пореској
евазији, поседује у односу на најзначајнијег конкурента – општи порез
на промет у малопродаји.
То, међутим, не значи да је овај порески облик у потпуности имун на
ову појаву. Штавише, специфичности владајућег концепта пореза на
додату вредност не само да погодују одређеним облицима незаконите
евазије, већ је и подстичу. Наиме, интегрални део modus operandi–ја
порезa на додату вредност je потраживање према фискусу. По томе је
он јединствен и не наликује ни једном другом пореском облику у
савременим пореским системима. Све што је потребно да се то
потраживање уновчи јесте рачун добављача. Лако је закључити да већ
површно познавање владајућег концепта пореза на додату вредност
може, у најмању руку, деловати интригантно на потенцијалног
V
починиоца да се обогати на штету фискуса. Парадоксално, док ПДВ
пуни буџет истовремено је и модалитет за његово пражњење.
Abstract (en)
The concept of Value Added Tax (VAT), which was established in the
European Union over four decades ago, was implemented in the Republic
of Serbia at the beginning of 2005, with the introduction of the Law on
Value Added Tax. It took a relatively short period of time (compared to the
tradition enjoyed by this form of tax in the EU), for VAT to gain the
reputation of the most lucrative tax (in narrow sense) revenue, participating
with 30,28% in the total amount of tax revenues obtained in 2011.
The success of VAT collection is owed to the levying mechanism in each
stage of the turnover cycle (the fractionated payment system), to its indirect
character (the tax is transferred to the final consumer who pays it through
the price of goods and services), to a relatively small number of taxpayers
with a significant participation in the total amount of tax revenues, but also
to the advantages it features from the aspect of its susceptibility to tax
evasion in comparison to its biggest competitor - retail sales tax.
However, this does not imply that this form of tax is utterly immune to tax
evasion. What’s more, the specificity of the leading VAT concept is not
only favorable for certain forms of evasion, but also stimulating. Namely,
an integral part of VAT’s modus operandi is the claim from the fisc. This is
what makes it unique and unlike any other tax form in modern tax systems.
All it takes to collect a claim is supplier’s invoice. It is easy to conclude
that even superficial knowledge of the leading VAT concept may seem
intriguing (to say the least) to a potential perpetrator to make an attempt at
getting rich at the expense of the treasury. Paradoxically, while VAT does
feed the budget, it also represents a channel for its discharge.
Authors Key words
Porez na dodatu vrednost, nezakonita poreska evazija, fantomsko preduzeće, "ringišpil" transakcije, anti-evazione mere, Direktiva 2006/112/EC
Authors Key words
Value added tax, missing trader, "carousel" fraud, anti-evasion measures, Directive 2006/112/EC
Classification
336.2(043.3)
Subject
Porez na dodatu vrednost
Subject
Value added tax
Type
Tekst
Abstract (sr)
Концепт пореза на додату вредност, који је у Европској унији
установљен пре више од четири деценије, у Републици Србији је
имплементиран почетком 2005. године, Законом о порезу на додату
вредност. За релативно кратко време (у поређењу са традицијом коју
овај порески облик ужива на подручју Европске уније), са учешћем од
30,28% у укупно оствареном пореском приходу у 2011. години, ПДВ је
у Србији изборио титулу најиздашнијег пореског (у ужем смислу)
прихода.
Успех у наплати ПДВ захваљује механизму убирања у свакој фази
прометног циклуса (систем фракционе наплате), индиректном
карактеру (порез се преваљује на крајњег потрошача који га плаћа кроз
цену добара и услуга), релативно ниском броју пореских обвезника са
значајним учешћем у укупно оствареном пореском приходу, али и
предностима, које са аспекта подложности незаконитој пореској
евазији, поседује у односу на најзначајнијег конкурента – општи порез
на промет у малопродаји.
То, међутим, не значи да је овај порески облик у потпуности имун на
ову појаву. Штавише, специфичности владајућег концепта пореза на
додату вредност не само да погодују одређеним облицима незаконите
евазије, већ је и подстичу. Наиме, интегрални део modus operandi–ја
порезa на додату вредност je потраживање према фискусу. По томе је
он јединствен и не наликује ни једном другом пореском облику у
савременим пореским системима. Све што је потребно да се то
потраживање уновчи јесте рачун добављача. Лако је закључити да већ
површно познавање владајућег концепта пореза на додату вредност
може, у најмању руку, деловати интригантно на потенцијалног
V
починиоца да се обогати на штету фискуса. Парадоксално, док ПДВ
пуни буџет истовремено је и модалитет за његово пражњење.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.