Title
Истраживање метода корекције трајекторија пројектила у функцији од повећања њиховог домета и прецизности
Creator
Pavković, Bojan M.
Copyright date
2012
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Датум одбране: 21.09.2012.
Other responsibilities
mentor
Jaramaz, Slobodan, 1952-
član komisije
Blagojević, Đorđe, 1950-
član komisije
Milinović, Momčilo, 1954-
član komisije
Micković, Dejan, 1955-
član komisije
Vasiljević, Darko
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
Research of projectile trajectory correction methods in function of their range and precision enhancement
Publisher
[Б. Павковић]
Format
PDF/A (213 listova)
description
Машинство - Војно машинство – системи наоружања / Mechanical Engineering - Military Engineering – Weapon Systems
Abstract (sr)
гађање удаљених циљева. Имајући велико растурање погодака, корис-
те се за гађање целих области из вишецевних лансера. Применом одговарајућег
управљачког система могуће је знатно смањити растурање и повећати вероватноћу
погађања циљева.
Управљачки системи са реактивним импулсима су довољно једноставни да се
могу применити на артиљеријским ракетама и ефикасни да остваре задовољавају-
ће растурање погодака. Њихов енергетски ресурс је, међутим, ограничен, тако да
је неопходно да се изврши оптимизација закона вођења, како би се добило задо-
вољавајући резултати и у случају са малим бројем управљачких импулса.
У овом раду је приказана модификација методе праћења трајекторије са про-
зором, као и потпуно нов закон вођења назван праћењем задате путање са импул-
сно фреквентном модулацијом. Оба закона вођења су прилагођена нестационарно-
сти артиљеријских ракета услед различите брзине и густине ваздуха током лета, и
подразумевају временски или висински променљиво управљање, како би се оства-
рила добра тачност са малим бројем управљачких импулса.
Такође, представљена је поједностављена управљачка шема – активно пригу-
шење, која извршава корекцију поремећаја одмах након напуштања лансирне
цеви.
Симулацијама математичког модела извршена је анализа параметара и пер-
форманси поменутих метода вођења. Показано је да је модификована метода пра-
ћења путање са прозором адекватна за примену на артиљеријским ракетама. Пра-
ћење путање са импулсно фреквентном модулацијом остварује знатно боље резул-
тате, и у случају великог броја импулса, може да оствари готово тачкасте поготке.
Показано је, такође, да је примена активног пригушења ефикасан метод за смање-
ње броја ракета потребних за погађање циља.
Abstract (en)
Long- and medium-range artillery rockets are used for indirect fire on distant targets.
As they have a large impact point dispersion, they are considered to be area weapons.
Nevertheless, a control system is required in order to reduce the dispersion and increase
the hit probability.
The pulse jet control systems are simple and efficient enough to be implemented on
artillery rockets and to produce acceptable impact point dispersions. However, as they
are highly energy-limited, it is necessary to perform an optimization of the control logic
in order to obtain a satisfactory performance with the minimum number and intensity of
control pulses.
A modification of the published Window-based Trajectory Tracking control method
has been presented for the application on artillery rockets, as well as the new, two-phase
guidance scheme named Trajectory Tracking with Pulse Frequency Modulation. Both
schemes are considering the fact that an artillery rocket flies through different atmospheric
environments, which demands a time- or altitude-varying control law in order to
achieve high hit precision with the limited number of pulse jets aboard.
Also a simplified and cost-effective control scheme called Active Damping is presented
with the purpose to perform correction of disturbances at the muzzle.
Simulation studies have been conducted in order to perform parametric and performance
analyses. It is shown that the Modified Window-based Trajectory Tracking
achieves satisfactory performance for artillery rockets hit points dispersion. The Trajectory
tracking with Pulse Frequency Modulation performs significantly better, and, in the
case of high number of pulse jets, this control scheme is capable of achieving an almost
pinpoint precision. The Active Damping control method introduces a cost effective
method to significantly lower the number of rockets needed for destruction of the target.
Authors Key words
Артиљеријске ракете, Вођење и управљање, Импул-
сно управљање, Реактивни импулси, Праћење трајек-
торије, Растурање погодака, Монте Карло техника
Authors Key words
Artillery Rockets, Guidance and Control Systems, Impulse
Control, Pulse Jets, Trajectory Tracking, Hit Points Dispersion,
Monte Carlo method
Classification
623
Subject
Artiljerijske rakete
Type
Tekst
Abstract (sr)
гађање удаљених циљева. Имајући велико растурање погодака, корис-
те се за гађање целих области из вишецевних лансера. Применом одговарајућег
управљачког система могуће је знатно смањити растурање и повећати вероватноћу
погађања циљева.
Управљачки системи са реактивним импулсима су довољно једноставни да се
могу применити на артиљеријским ракетама и ефикасни да остваре задовољавају-
ће растурање погодака. Њихов енергетски ресурс је, међутим, ограничен, тако да
је неопходно да се изврши оптимизација закона вођења, како би се добило задо-
вољавајући резултати и у случају са малим бројем управљачких импулса.
У овом раду је приказана модификација методе праћења трајекторије са про-
зором, као и потпуно нов закон вођења назван праћењем задате путање са импул-
сно фреквентном модулацијом. Оба закона вођења су прилагођена нестационарно-
сти артиљеријских ракета услед различите брзине и густине ваздуха током лета, и
подразумевају временски или висински променљиво управљање, како би се оства-
рила добра тачност са малим бројем управљачких импулса.
Такође, представљена је поједностављена управљачка шема – активно пригу-
шење, која извршава корекцију поремећаја одмах након напуштања лансирне
цеви.
Симулацијама математичког модела извршена је анализа параметара и пер-
форманси поменутих метода вођења. Показано је да је модификована метода пра-
ћења путање са прозором адекватна за примену на артиљеријским ракетама. Пра-
ћење путање са импулсно фреквентном модулацијом остварује знатно боље резул-
тате, и у случају великог броја импулса, може да оствари готово тачкасте поготке.
Показано је, такође, да је примена активног пригушења ефикасан метод за смање-
ње броја ракета потребних за погађање циља.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.