Title
Višekriterijumsko odlučivanje u upravljanju i optimizaciji ekonomije obrazovanja
Creator
Stamenković, Mladen S.
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 12.07.2016.
Other responsibilities
mentor
Popović, Zoran
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Ekonomski fakultet
Group
Katedra za ekonomsku teoriju i analizu
Alternative title
Multiple criteria decision aiding in economics of education management and optimization
Publisher
[M. S. Stamenković]
Format
225 listova
description
Društvene nauke / ekonomija obrazovanja
description
Social sciences / economics of education
Abstract (sr)
U ovoj disertaciji analiziran je teorijski značaj i mogućnost primene višekriterijumskog
odlučivanja u ekonomiji, detaljno se fokusirajući na ekonomiju obrazovanja. U radu je
prikazana metodologija ELECTRE familije metoda i ukazano je na njenu važnu ulogu u
ekonomskoj teoriji i praktičnoj primeni. Posebna pažnja posvećena je ELECTRE MLO metodi
rangiranja, pri čemu su detaljno analizirane njene prednosti i nedostaci, prevashodno se
fokusirajući na rešenje problema ciklova koje je ova metoda donela defnisanjem apsolutnog
praga značajnosti, i redefinisanjem indeksa saglasnosti i nesaglasnosti. Bazirajući se na
metodološkoj osnovi metode, u disertaciji je dokazano da apsolutni prag značajnosti
predstavlja, u opštem slučaju, donju granicu nakon koje se neće pojavljivati ciklovi u grafu.
ELECTRE MLO metoda primenjena je za procenu atraktivnosti srednjoškolskih obrazovnih
profila u Srbiji.
Centralni deo teze predstavlja kreiranje više-etapnog modela komparativne analize. Savremena
akademska literatura posvetila je pažnju traženju najboljeg primera u praksi radi poređenja, dok
su pitanja kako učiti i kako se poboljšati zanemarena. Upravo pomenuta dva pitanja su osnovna
motivacija modela ove disertacije. Novokreirani model više-etapne komparativne analize
pretpostavlja da kao podlogu ima bilo koju metodu višekriterijumskog odlučivanja koja daje
parcijalni pretporedak kao finalno uređenje. U disertaciji je korišćena ELECTRE MLO metoda,
ali metodologija modela više-etapne komparativne analize konstruisana je tako da je robusna
na promene metodološke osnove za finalno uređenje alternativa.
ELECTRE MLO metoda kao i više-etapni model komparativne analize primenjeni su radi
rangiranja evropskih obrazovnih sistema, kao i dalje analize putanja razvoja koje će iz tog
ranga proizići. Bazirano na ciljevima Evropske unije i zacrtanim ishodima u obrazovanju kao
kriterijumima analize, kreiran je rang obrazovnih sistema Evrope. Ovaj rang osnova je za
primenu više-etapnog modela komparativne analize. Kao rezultat modela prezentovana je
putanja razvoja za Srbiju, iz koje je generisan predlog reformi srpskog obrazovnog sistema.
Authors Key words
višekriterijumsko odlučivanje, ELECTRE, ekonomija obrazovanja, više-etapni
model komparativne analize
Authors Key words
multiple criteria decision aiding, ELECTRE, economics of education, stepwise
benchmarking
Classification
UDK=330.1:37(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
U ovoj disertaciji analiziran je teorijski značaj i mogućnost primene višekriterijumskog
odlučivanja u ekonomiji, detaljno se fokusirajući na ekonomiju obrazovanja. U radu je
prikazana metodologija ELECTRE familije metoda i ukazano je na njenu važnu ulogu u
ekonomskoj teoriji i praktičnoj primeni. Posebna pažnja posvećena je ELECTRE MLO metodi
rangiranja, pri čemu su detaljno analizirane njene prednosti i nedostaci, prevashodno se
fokusirajući na rešenje problema ciklova koje je ova metoda donela defnisanjem apsolutnog
praga značajnosti, i redefinisanjem indeksa saglasnosti i nesaglasnosti. Bazirajući se na
metodološkoj osnovi metode, u disertaciji je dokazano da apsolutni prag značajnosti
predstavlja, u opštem slučaju, donju granicu nakon koje se neće pojavljivati ciklovi u grafu.
ELECTRE MLO metoda primenjena je za procenu atraktivnosti srednjoškolskih obrazovnih
profila u Srbiji.
Centralni deo teze predstavlja kreiranje više-etapnog modela komparativne analize. Savremena
akademska literatura posvetila je pažnju traženju najboljeg primera u praksi radi poređenja, dok
su pitanja kako učiti i kako se poboljšati zanemarena. Upravo pomenuta dva pitanja su osnovna
motivacija modela ove disertacije. Novokreirani model više-etapne komparativne analize
pretpostavlja da kao podlogu ima bilo koju metodu višekriterijumskog odlučivanja koja daje
parcijalni pretporedak kao finalno uređenje. U disertaciji je korišćena ELECTRE MLO metoda,
ali metodologija modela više-etapne komparativne analize konstruisana je tako da je robusna
na promene metodološke osnove za finalno uređenje alternativa.
ELECTRE MLO metoda kao i više-etapni model komparativne analize primenjeni su radi
rangiranja evropskih obrazovnih sistema, kao i dalje analize putanja razvoja koje će iz tog
ranga proizići. Bazirano na ciljevima Evropske unije i zacrtanim ishodima u obrazovanju kao
kriterijumima analize, kreiran je rang obrazovnih sistema Evrope. Ovaj rang osnova je za
primenu više-etapnog modela komparativne analize. Kao rezultat modela prezentovana je
putanja razvoja za Srbiju, iz koje je generisan predlog reformi srpskog obrazovnog sistema.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.