Title
Razvoj metodologije za proaktivno održavanje pneumatika na motornim vozilima
Creator
Petrović, Miloš M.
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.10.2013.
Other responsibilities
mentor
Vasić, Branko, 1960-
član komisije
Milovančević, Milorad, 1958-
član komisije
Danon, Gradimir, 1949-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
Development of methodology for proactive tire maintenance on motor vehicles
Publisher
[M. Petrović]
Format
[6], 152 lista
description
Mašinsko inženjerstvo - Motorna vozila / Mechanical engineering - Motor vehicles
Abstract (sr)
motornim vozilima“ razmatrane su mogućnosti unapređenja održavanja pneumatika na
motornim vozilima. Opšti naučni cilj disertacije bio je razvoj metode modeliranja
uticaja pritiska i opšteg stanja pneumatika na bezbednost saobraćaja, troškove
pneumatika, troškove goriva i druge troškove eksploatacije vozila. Značajan cilj i
doprinos rada je promocija proaktivnog pristupa održavanju pneumatika za
komercijalna vozila a, s tim u vezi, i primena sistema za nadzor pritiska vazduha u
pneumaticima (TPMS) kao konceptualnog rešenja koje je blisko konceptualnim
rešenjima za ostale sisteme na vozilu, a koji su već poznati i u upotrebi.
U okviru disertacije obavljena su istraživanja u SP „Lasta“ A.D., našem najvećem
saobraćajnom preduzeću, sa ciljem da se utvrdi da li bi primena TPMS uređaja na
komercijalnim vozilima, osim povećane bezbednosti, imala uticaja na povećanje
ekonomičnosti eksploatacije. Istraživanja su obuhvatila utvrđivanje stanja pneumatika u
SP „Lasta“ A.D., kontrolu i analizu pritisaka vazduha u pneumaticima u SP „Lasta“
A.D. i putna ispitivanja pneumatika u gradskom, prigradskom i međumesnom
saobraćaju.
Na osnovu analize rezultata istraživanja može se doneti zaključak da je sa gledišta
bezbednosti saobraćaja, pogotovu kada se radi o prevozu putnika, održavanje
propisanog pritiska vazduha od primarnog značaja. S obzirom da vozači tradicionalno
izbegavaju svoje obaveze prema održavanju pneumatika proizvođači pneumatika i
vozila izlaz iz ove situacije su potražili u novim tehničkim rešenjima.
U doktorskoj disertaciji „Razvoj metodologije za proaktivno održavanje pneumatika na
motornim vozilima“ je predstavljen model uticaja pneumatika na troškove eksploatacije
vozila. Pošlo se od pretpostavke da odstupanje od propisanog pritiska vazduha u
pneumatiku utiče na troškove eksploatacije vozila na četiri načina: povećava intenzitet
habanja i smanjuje pređenu kilometražu između dva protektiranja, skraćuje vek spoljne
gume, povećava potrošnju goriva (zbog povećanja otpora kotrljanja) i povećani broj
iznenadnih otkaza usled separacije protektora ili eksplozije (usled preteranag zagrevanja
pneumatika) .
Za kvantifikaciju posledica neodgovarajućeg pritiska postavljene su odgovarajuće
„krive zavisnosti“, odnosno krive korelacije između odstupanja pritiska od propisanog i
promena u veku pneumatika, veku protektora i potrošnje goriva. „Krive zavisnosti“ su
integrisane u zajednički model koji je iskorišćen za ocenu predloženih sistema za
unapređenje održavanja pneumatika u SP „Lasta“ A.D...
Abstract (en)
Doctoral dissertation “Development of methodology for proactive tire maintenance on
motor vehicles” examines possibilities of improving tire maintenance on motor
vehicles. General scientific objective of dissertation was development of method for
modeling the impact of tire pressure and their general state to the traffic safety, costs of
tires, fuel costs and other costs of vehicle exploitation. Important goal and contribution
of dissertation is promotion of proactive approach to commercial vehicle’s tire
maintenance, and respectfully, application of Tire Pressure Monitoring System (TPMS),
as a conceptual solution which is similar to conceptual solutions for other vehicle
systems, which are well know and in use.
The dissertation included research within traffic company Lasta AD, which is a leading
bus traffic company in Serbia. Objective was to determine whether application of Tire
Pressure Monitoring System (TPMS) on commercial vehicles, except increasing traffic
safety, had an impact on decreasing the cost of vehicle exploitation. Research included
determination of Lasta AD vehicles fleet tire condition, combined with tire pressure
control and analysis and road testing of tires in urban, suburban and intercity
transportation.
In terms of traffic safety and based on the analysis of the dissertation results, it can be
drawn the conclusion, especially in the case of passenger transport, that maintaining of
specific air pressure is of primary importance. Since the drivers traditionally avoid
maintaining tires, manufacturers of tires and vehicles sought for way out of this
situation in new technical solutions.
Doctoral dissertation “Development of methodology for proactive tire maintenance on
motor vehicles” presented model of tire impact on the costs of vehicle exploitation. The
starting assumption was that a deviation from the specified air pressure in the tire affects
vehicle operating costs in four different ways: increases the wear intensity and reduces
the mileage between two retreading, shortens the life span of outer tire, increases fuel
consumption (due to increased rolling resistance) and increases the number of sudden
failures because of retread separation or explosion (due to excessive overheating of the
tire).
To quantify the consequences of inadequate pressure, appropriate "false dependency"
has been set, i.e. false correlations has been established between specified pressure
deviations, changes in the tire life cycle, retread life cycle and fuel consumption. "The
curves of dependency" were integrated into a common model, which was used for the
evaluation of the proposed systems for tire maintenance improvement in "Lasta" AD...
Authors Key words
pneumatik, autobus, vek pneumatika, vek protektora pneumatika,
potrošnja goriva, pritisak vazduha u pneumatiku, temperatura vazduha u pneumatiku,
uređaj za praćenje pritiska, sistem održavanja, moguće uštede
Authors Key words
Tire, Bus, Tire life cycle , Tire retread life cycle , Fuel consumption, Tire
pressure, Tire temperature, Device for pressure monitoring, Maintenance system,
Possible savings
Classification
629.3.027.5(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
motornim vozilima“ razmatrane su mogućnosti unapređenja održavanja pneumatika na
motornim vozilima. Opšti naučni cilj disertacije bio je razvoj metode modeliranja
uticaja pritiska i opšteg stanja pneumatika na bezbednost saobraćaja, troškove
pneumatika, troškove goriva i druge troškove eksploatacije vozila. Značajan cilj i
doprinos rada je promocija proaktivnog pristupa održavanju pneumatika za
komercijalna vozila a, s tim u vezi, i primena sistema za nadzor pritiska vazduha u
pneumaticima (TPMS) kao konceptualnog rešenja koje je blisko konceptualnim
rešenjima za ostale sisteme na vozilu, a koji su već poznati i u upotrebi.
U okviru disertacije obavljena su istraživanja u SP „Lasta“ A.D., našem najvećem
saobraćajnom preduzeću, sa ciljem da se utvrdi da li bi primena TPMS uređaja na
komercijalnim vozilima, osim povećane bezbednosti, imala uticaja na povećanje
ekonomičnosti eksploatacije. Istraživanja su obuhvatila utvrđivanje stanja pneumatika u
SP „Lasta“ A.D., kontrolu i analizu pritisaka vazduha u pneumaticima u SP „Lasta“
A.D. i putna ispitivanja pneumatika u gradskom, prigradskom i međumesnom
saobraćaju.
Na osnovu analize rezultata istraživanja može se doneti zaključak da je sa gledišta
bezbednosti saobraćaja, pogotovu kada se radi o prevozu putnika, održavanje
propisanog pritiska vazduha od primarnog značaja. S obzirom da vozači tradicionalno
izbegavaju svoje obaveze prema održavanju pneumatika proizvođači pneumatika i
vozila izlaz iz ove situacije su potražili u novim tehničkim rešenjima.
U doktorskoj disertaciji „Razvoj metodologije za proaktivno održavanje pneumatika na
motornim vozilima“ je predstavljen model uticaja pneumatika na troškove eksploatacije
vozila. Pošlo se od pretpostavke da odstupanje od propisanog pritiska vazduha u
pneumatiku utiče na troškove eksploatacije vozila na četiri načina: povećava intenzitet
habanja i smanjuje pređenu kilometražu između dva protektiranja, skraćuje vek spoljne
gume, povećava potrošnju goriva (zbog povećanja otpora kotrljanja) i povećani broj
iznenadnih otkaza usled separacije protektora ili eksplozije (usled preteranag zagrevanja
pneumatika) .
Za kvantifikaciju posledica neodgovarajućeg pritiska postavljene su odgovarajuće
„krive zavisnosti“, odnosno krive korelacije između odstupanja pritiska od propisanog i
promena u veku pneumatika, veku protektora i potrošnje goriva. „Krive zavisnosti“ su
integrisane u zajednički model koji je iskorišćen za ocenu predloženih sistema za
unapređenje održavanja pneumatika u SP „Lasta“ A.D...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.