Title
Razvoj lokalne samouprave i finansiranje investicionih projekata izdavanjem muncipalnih obveznica
Creator
Pavlović, Vladimir. 1978-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 23.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Đorđević, Snežana. 1960-
član komisije
Ilić Popov, Gordana, 1964-
član komisije
Veselinov, Dragan, 1950-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet političkih nauka
Group
Centar za javnu upravu, lokalnu samoupravu i javne politike
Alternative title
Development of local selfgovernment and financing of the investment projects through municipal bond issues
Publisher
[V. Pavlović]
Format
XVII, 336 listova
description
Društvene nauke / Političke nauke
Social sciences / Political sciences
Abstract (sr)
Centralna hipoteza koja se kroz ovaj rad analizirala jeste da li municipalne obveznice
mogu biti instrument lokalnog ekonomskog razvoja. Ovo pitanje je od velikog značaja
imajući u vidu da u procesu pridruživanja Srbije Evropskoj Uniji, lokalna samouprava
će imati puno obaveza u svojoj nadležnosti, a vrednost projekata koje bi lokalne
samouprave na putu ka Evropskoj Uniji trebale da finansiraju (samostalno ili u saradnji
sa donatorima, centralnim nivoom vlasti, privatnim sektorom...) se procenjuje na
između 3 i 5 milijardi evra. Dosadašnji pristup finansiranju investicionih projekata
svakako neće biti dovoljan da se izađe u susret gore pomenutim zahtevima, pa je i
glavna tema ovog rada šta lokalne samouprave treba da učine da bi kvalitativno
unapredile proces finansiranja investicionih projekata u njihovoj nadležnosti.
Sa nekih 15% budžetske potrošnje na lokalnom nivou, Srbija spada u red srednje
decentralizovanih zemalja (prosek za OECD članice je 21%), ali po drugom
pokazatelju, broju zaposlenih na lokalnom nivou, Srbija spada u grupu izrazito
centralizovanih zemalja sveta (16% državne administracije je zaposleno na lokalnom
nivou, a 84% na centralnom nivou).
Uvođenjem programske klasifikacije budžeta kao obaveznog dela odluke o budžetu za
2015. godinu, stvorili su se uslovi za povećanje transparentnosti rada lokalne
samouprave u Srbiji, a samim tim i za povećanje njenih nadležnosti i njene
samostalnosti.
Za bolju i efikasniju lokalnu vlast direktan izbor gradonačelnika (predsednika opštine)
čini se kao dobro rešenje. Ovaj model lokalne vlasti se uspešno primenjuje i u
razvijenim zemljama sveta i u zemljama u regionu, a i Srbija ga je imala u periodu od
2002. do 2007. godine.
Srbija spada u red relativno samostalnih lokalnih samouprava koje samostalno ubiraju
oko 30% svojih prihoda (izvorni prihodi), dok ustupljeni prihodi čine još oko 50%
njihovih budžeta.
Kako bi se napravili dalji koraci u jačanju samostalnosti lokalne samouprave u Srbiji,
neki prihodi bi mogli da iz kategorije ustupljenih pređu u kategoriju izvornih prihoda
(porez na prenos apsolutnih prava i porez na nasleđe i poklon, kao i porez na dohodak
građana), ili da iz kategorije prihoda centralne vlasti pređu u nadležnost lokalne
samouprave (porez na dobit preduzeća).
Efikasnost lokalne samouprave u procesu planiranja i izvršenja budžeta i investicija ima
dosta prostora za unapređenje, a slična situacija je i sa zaduživanjem.
Abstract (en)
The central hypothesis that the author in this paper tried to confirm is whether
municipal bonds can be an instrument for local economic development. This issue is of
great importance given the fact that the process of joining the Serbia to European
Union, the local governments will have a lot of obligations under their jurisdiction, and
the value of projects that local governments should finance (independently or in
cooperation with donors, central level of government, the private sector ...) on the path
towards the European Union is estimated on 3 to 5 billion euros. The current approach
to financing investment projects will certainly not be sufficient to meet the above
mentioned requirements and the main theme of this paper is what local governments
should do to qualitatively improve the process of financing investment projects in their
jurisdiction.
With around 15% of budget spending at the local level, Serbia is categorized as middle
decentralized country (the average for OECD member states is 21%), but according to
the second indicator, the number of employees at the local level, Serbia belongs to the
group of highly centralized countries in the world (16% of the state administration is
employed at the local level, and 84% at the central level).
With the introduction of a program classification of the budget as a mandatory part of
the Budget decision for 2015, conditions for increase of the transparency of local selfgovernment
in Serbia were created, providing the conditions for increase of local selfgovernment
authority and independence.
For better and more effective local government, the direct election of the mayor
(municipal president) seems like a good solution. This model of local government is
successfully applied in developed countries and countries in the region, while Serbia
had this set up from 2002 to 2007.
Serbia is one of the countries with relatively autonomous local governments that
independently collect about 30% of its revenues (original/own revenues), while shared
revenues are about 50% of their budgets.
In order to make further steps in the process of strengthening the autonomy of local selfgovernments
in Serbia, some revenues could be transferred from the category of shared
into the category of own revenues (tax on transfer of absolute rights and taxes on
inheritance and gifts, as well as personal income tax), or from the category of central
government revenues to the jurisdiction of local self-governments (corporate income
tax).
Authors Key words
Javne finansije, fiskalni federalizam, centralizovana država, samostalnost lokalne samouprave, participacija građana, budžet, izvorni prihodi, zaduživanje lokalne samouprave, municipalne obveznice
Authors Key words
Public finance, fiscal federalism, centralized state, the independance of local self-government, the participation of citizens, budget, original revenues, the borrowing of local government, municipal bonds, public placement
Classification
UDK=336.76(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Centralna hipoteza koja se kroz ovaj rad analizirala jeste da li municipalne obveznice
mogu biti instrument lokalnog ekonomskog razvoja. Ovo pitanje je od velikog značaja
imajući u vidu da u procesu pridruživanja Srbije Evropskoj Uniji, lokalna samouprava
će imati puno obaveza u svojoj nadležnosti, a vrednost projekata koje bi lokalne
samouprave na putu ka Evropskoj Uniji trebale da finansiraju (samostalno ili u saradnji
sa donatorima, centralnim nivoom vlasti, privatnim sektorom...) se procenjuje na
između 3 i 5 milijardi evra. Dosadašnji pristup finansiranju investicionih projekata
svakako neće biti dovoljan da se izađe u susret gore pomenutim zahtevima, pa je i
glavna tema ovog rada šta lokalne samouprave treba da učine da bi kvalitativno
unapredile proces finansiranja investicionih projekata u njihovoj nadležnosti.
Sa nekih 15% budžetske potrošnje na lokalnom nivou, Srbija spada u red srednje
decentralizovanih zemalja (prosek za OECD članice je 21%), ali po drugom
pokazatelju, broju zaposlenih na lokalnom nivou, Srbija spada u grupu izrazito
centralizovanih zemalja sveta (16% državne administracije je zaposleno na lokalnom
nivou, a 84% na centralnom nivou).
Uvođenjem programske klasifikacije budžeta kao obaveznog dela odluke o budžetu za
2015. godinu, stvorili su se uslovi za povećanje transparentnosti rada lokalne
samouprave u Srbiji, a samim tim i za povećanje njenih nadležnosti i njene
samostalnosti.
Za bolju i efikasniju lokalnu vlast direktan izbor gradonačelnika (predsednika opštine)
čini se kao dobro rešenje. Ovaj model lokalne vlasti se uspešno primenjuje i u
razvijenim zemljama sveta i u zemljama u regionu, a i Srbija ga je imala u periodu od
2002. do 2007. godine.
Srbija spada u red relativno samostalnih lokalnih samouprava koje samostalno ubiraju
oko 30% svojih prihoda (izvorni prihodi), dok ustupljeni prihodi čine još oko 50%
njihovih budžeta.
Kako bi se napravili dalji koraci u jačanju samostalnosti lokalne samouprave u Srbiji,
neki prihodi bi mogli da iz kategorije ustupljenih pređu u kategoriju izvornih prihoda
(porez na prenos apsolutnih prava i porez na nasleđe i poklon, kao i porez na dohodak
građana), ili da iz kategorije prihoda centralne vlasti pređu u nadležnost lokalne
samouprave (porez na dobit preduzeća).
Efikasnost lokalne samouprave u procesu planiranja i izvršenja budžeta i investicija ima
dosta prostora za unapređenje, a slična situacija je i sa zaduživanjem.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.