Title
Uticaji moralizatorskih tema i školske drame na evropsku likovnu umetnost XVII i XVIII veka
Creator
Mihailović, Radmila.
Copyright date
1963
Object Links
Select license
Bez licence - direktna primena zakona
License description
Ako ne izaberete neku od licenci, vaše zaštićeno delo može biti korišćeno samo u okviru opštih ograničenja autorskih prava. Na taj način ne dozvoljavate komercijalno ni nekomercijalno korišćenje, naročito reprodukciju, distribuciju, emitovanje, dostupnost i obradu dela. Izbor Creative Commons (CC) licence promoviše diseminaciju vašeg dela. Za više informacija: http://creativecommons.org.rs/licence
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Other responsibilities
mentor
Radojčić, Svetozar
član komisije
Medaković, Dejan
član komisije
Pantić, Miroslav
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
The Influence of Moralizing Themes and School Drama on European Art in the 17th and 18th Centuries
Publisher
[R. Mihailović]
Format
[1], 169, [31] list
description
Istorija umetnosti / History of Art
Abstract (sr)
Autor prepoznaje i prati zajedničke imenitelje baroknog stila na fenomenološkom nivou sadržaja povezujući likovnu i pozorišnu umetnost u jednu konceptualnu celinu. Potvrdu ideje uzajamnosti traži i proverava u moralizatorskim sižeima prisutnim u zidnom slikarstvu i grafici, sholastičkoj poeziji i propovedništvu, kao i u dramskoj literaturi i scenografiji posebnog žanra školskog pozorišta.
Identični repertoar tema obuhvata istovetne atribute – simbole i ambleme, univerzalne i objedinjujuće elemente manirističke i barokne vizuelne kulture, ikonografski određene pod uticajem ideja post-tridentske religioznosti i posredstvom zapadnoevropskih grafičkih predložaka usvojenie i u zemljama istočnoslovenskog pravoslavlja, kao i među Srbima na području Karlovačke mitropolije.
Uz poznate biblijske teme – starozavetne scene i jevanđeoske parabole, teološke vrline i ambleme etičkih vrednosti, razmatraju se i posebni narativi odabrani iz materijala srpske barokne umetnosti.
Analizu elemenata zajedničkih slici i tekstu prate tumačenja složenog alegorijsko-amblematskog sadržaja i moralizatorsko-didaktičkog značenja predstava bazirana na teorijskim i doktrinarnim postulatima barokne poetike.
Abstract (en)
The author identifies and traces common denominators of the Baroque style at the phenomenological level of the subject-matter and unites fine arts and theatre into a conceptual whole. She seeks to establish and confirm the idea of reciprocity through an analysis of moralizing subjects that can be found in mural painting and graphic art, scholastic poetry and preaching, drama texts and scenography of the school theatre as a specific genre.
Identical repertoire of themes include the identical attributes – symbols and emblems, universal and unifying elements of Mannerist and Baroque visual cultures, whose iconography was defined under the influence of the ideas of the Reformation, i.e. the ideas of post-Tridentine religiosity, and adopted through Western European engraving templates in East Slavic Orthodox countries, as well as among the Serbs from the Metropolitanate of Karlovci.
Along with familiar biblical themes – Old Testament scenes and Gospel parables, depictions of theological virtues and emblems of ethical standards, specific narratives selected from the corpus of Serbian Baroque art are also discussed.
The analysis of elements common to image and text is accompanied with interpretations of complex allegorically emblematic content and moralizing and didactic meanings of images based on theoretical and doctrinal postulates of the Baroque poetics.
Authors Key words
likovna umetnost 17. i 18. veka, moralizatorske teme, scenografija školskog pozorišta, ikonografski predlošci, amblematika, srpska barokna umetnost
Authors Key words
European fine arts of the 17th and the 18th century, moralizing themes, scenography of school theatre , iconographic templates, emblems, Serbian Baroque art
Type
Tekst
Abstract (sr)
Autor prepoznaje i prati zajedničke imenitelje baroknog stila na fenomenološkom nivou sadržaja povezujući likovnu i pozorišnu umetnost u jednu konceptualnu celinu. Potvrdu ideje uzajamnosti traži i proverava u moralizatorskim sižeima prisutnim u zidnom slikarstvu i grafici, sholastičkoj poeziji i propovedništvu, kao i u dramskoj literaturi i scenografiji posebnog žanra školskog pozorišta.
Identični repertoar tema obuhvata istovetne atribute – simbole i ambleme, univerzalne i objedinjujuće elemente manirističke i barokne vizuelne kulture, ikonografski određene pod uticajem ideja post-tridentske religioznosti i posredstvom zapadnoevropskih grafičkih predložaka usvojenie i u zemljama istočnoslovenskog pravoslavlja, kao i među Srbima na području Karlovačke mitropolije.
Uz poznate biblijske teme – starozavetne scene i jevanđeoske parabole, teološke vrline i ambleme etičkih vrednosti, razmatraju se i posebni narativi odabrani iz materijala srpske barokne umetnosti.
Analizu elemenata zajedničkih slici i tekstu prate tumačenja složenog alegorijsko-amblematskog sadržaja i moralizatorsko-didaktičkog značenja predstava bazirana na teorijskim i doktrinarnim postulatima barokne poetike.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.