Title
Paul Kle : teorija umetnika-predavača
Creator
Gavrić, Goran T., 1981-
Copyright date
2012
Object Links
Select license
Autorstvo-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Slična je softverskim licencama, odnosno licencama otvorenog koda. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 11.03.2013.
Other responsibilities
mentor
Dragojević, Predrag, 1962-
član komisije
Merenik, Lidija, 1958-
član komisije
Bulatović, Dragan, 1951-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Institut za istoriju umetnosti
Alternative title
Paul Klee : artist-teacher theory : doctoral dissertation
Publisher
Beograd : [G. T. Gavrić]
Format
PDF/A (341 list)
description
Istorija umetnosti – Metodologija nauke o umetnosti / Art History – Methodology of Art Science
Abstract (sr)
U radu je istraživan nastavni metod švajcarskog umetnika, teoretičara i
profesora na Bauhausu Paula Klea. Kako je predmet istraživanja sagledavanje metodoloških
osobenosti na fakultetima likovnih i primenjenih umetnosti koje su inspirisane njegovim
nastavnim radom, bavili smo se njegovom reinterpretacijom kako bi, u kontekstu
prevrednovanja, metod sebi osigurao određenu kredibilnost i primenu u naše doba. Pošto smo
prethodno ispitali njegov značaj za nastavu i likovnu praksu doba u kome je Kle stvarao i
predavao, upustili smo se u argumentovanje njegovog eventualnog utemeljenja koje bi pratilo
Kleovu razvojnu liniju metodologije nastave.
Problemi sa kojima se umetnici što se bave i teorijom sreću u pokušaju da svoja
predavanja konceptualizuju višestruko su složeni. Glavni, iz kojeg se svi ostali izvode, odnosi
se na delotvornu sintezu teorijskog i praktičnog aspekta. S jedne strane, teorijski aspekt je
konkretniji i određeniji, a praktični - apstraktniji i prostorno određeniji. Kada je reč o
mogućnosti da se ova sinteza ostvari, jedan umetnik-predavač koji je oformio svoju teoriju, u
izvesnoj je prednosti u odnosu na umetnika što se ne bavi teorijom ili teoretičara koji nije
upoznat sa likovnom praksom, jer su mu u određenoj meri poznati i teorija i praksa. Tako on
u svojim predavanjima koristi metode koji se vezuju za skup određenih tehnika. Ovaj skup
tehnika umetnik-predavač koji se bavi i teorijom može da postavi ili sistematično, ili
slobodno, sve u zavisnosti od toga kako u datom trenutku proceni situaciju.
4
Kako je glavni predmet istraživanja teorija Paula Klea kao umetnika-predavača,
usredsredili smo se na istraživanje interaktivnog odnosa između njegove nastave na
Bauhausu i njegovog ličnog usavršavanja. Naše istraživanje se dalje kretalo u pravcu
proučavanja Kleovog nastavnog metoda, i u njemu smo nastojali da otkrijemo prednosti koje
ovaj metod poseduje, što bi automatski opravdalo njegovu primenu u savremenoj nastavi i
likovnoj praksi. Na osnovu istraživanja, tumačenja i analize Kleovih predavanja i njegovog
nastavnog metoda, razvili smo predlog novog modela nastave na fakultetima likovnih i
primenjenih umetnosti. U ovom slučaju smo na osnovama Kleovog nastavnog metoda razvili
nastavni metod koji bi se mogao primenjivati u savremenoj nastavnoj praksi. U radu smo
razmatrali i nastavni plan i program fakulteta likovnih i primenjenih umetnosti u svetu i
Srbiji, sa aspekta njihovog funkcionisanja u prošlosti, ali i u današnjem kontekstu.
Pokušavajući da dođe do odgovarajuće teorije, umetnik-predavač i u
najsistematičnijim metodološkim istraživanjima menja i preusmerava u druge pravce metode
koje je već na samom početku postavio na čvrste osnove. Pritom je fleksibilan, ali u isto
vreme i dobro pripremljen. On prvo teorijski, jasno i precizno, osmišljava predavanje koje se
ogleda u zadacima zasnovanim na pravilima. Ova pravila najčešće nisu stroga i kruta, ali su
metodološka kako bi bila usmerena na konkretan problem. Posle toga, on studentima kroz
vežbe predočava načine pomoću kojih će oni najbolje odgovoriti na postavljene zadatke, ali
istovremeno ih navodi i na kreativno razmišljanje i izražavanje.
Abstract (en)
This paper is concerned with teaching method of Paul Klee, Swiss artist and
professor at Bauhaus School of Art. The subject of our research is consideration of
methodological characteristics (inspired by Klee’s teaching work) at the Faculties of Fine and
Applied Arts. Therefore, we are interested in his re-interpretation of this method (in context of
re-evaluation), in order to provide certain credibility, and application of this method in our
time. Our intention, primarily, is to determine the importance of Klee’s method of teaching
and art practice in his time, than secondarily, we engage in argumentation of its potential
foundation that follows Klee’s teaching method development.
Artists, who are also engaged in art theory, in attempt to conceptualize their
teaching, face many complex problems. Main problem is to find the effective synthesis of
theoretical and practical aspect. Theoretical aspect is specific and more concrete, opposite to
practical aspect, which is more abstract and place determined. In achieving this synthesis,
artist – teacher (lecturer), engaged in both theoretical and practical art, has an advantage over
artist, engaged in theory of art exclusively, or theorist not concerned with practical art (craft).
Therefore, in his lectures, teaching artist uses the specific set of different techniques, and
presents them systematically to his students.
6
As the main focus of this research is Paul Klee as artist and art teacher, we are
primarily concerned with interactive relationship between his teaching at Bauhaus and his
personal development as artist. Our interests are moving further in a direction of Klee’s
personal overlook of teaching method itself, and our attempt is to discover the benefits of this
method, which would automatically justify its use in contemporary teaching and art practice.
Based on this research, interpretation, and analysis of Klee’s lectures and his teaching
method, we have developed a proposal of a new model of teaching at the Faculties of Fine
and Applied Arts. This new method based on Paul Klee’s teaching method could be the one to
have an application in contemporary teaching practice. In this paper, we are also discussing
the curriculum of the Faculties of Fine and Applied Arts in the world, in terms of its
functioning in the past, as well as in context of today.
In his attempt to develop proper theory, artist-teacher, constantly changes and redirects
his methodological researches, while flexible and well prepared at the same time. First,
he develops his lectures (based on rules), clearly and precisely. These rules are often not
strict, but rather methodological and directed towards specific problem. Second, artist –
teacher presents these methods to students through different exercises, while encouraging
them to think and express themselves creatively.
Authors Key words
umetnik-predavač, praksa, teorija, Paul Kle, predavanja, metodologija, metodi,
fakulteti likovnih i primenjenih umetnosti
Authors Key words
Paul Klee, teaching artist, artist-teacher, art practice, theory of art, lectures,
method, methodology, Faculties of Fine and Applied Arts
Classification
75.071.1 Klee P.:371.3(043.3)
Subject
Klee, Paul, 1879-1940 - Pedagoški rad
Subject
Vizuelna umetnost - Nastavne metode
Type
Tekst
Abstract (sr)
U radu je istraživan nastavni metod švajcarskog umetnika, teoretičara i
profesora na Bauhausu Paula Klea. Kako je predmet istraživanja sagledavanje metodoloških
osobenosti na fakultetima likovnih i primenjenih umetnosti koje su inspirisane njegovim
nastavnim radom, bavili smo se njegovom reinterpretacijom kako bi, u kontekstu
prevrednovanja, metod sebi osigurao određenu kredibilnost i primenu u naše doba. Pošto smo
prethodno ispitali njegov značaj za nastavu i likovnu praksu doba u kome je Kle stvarao i
predavao, upustili smo se u argumentovanje njegovog eventualnog utemeljenja koje bi pratilo
Kleovu razvojnu liniju metodologije nastave.
Problemi sa kojima se umetnici što se bave i teorijom sreću u pokušaju da svoja
predavanja konceptualizuju višestruko su složeni. Glavni, iz kojeg se svi ostali izvode, odnosi
se na delotvornu sintezu teorijskog i praktičnog aspekta. S jedne strane, teorijski aspekt je
konkretniji i određeniji, a praktični - apstraktniji i prostorno određeniji. Kada je reč o
mogućnosti da se ova sinteza ostvari, jedan umetnik-predavač koji je oformio svoju teoriju, u
izvesnoj je prednosti u odnosu na umetnika što se ne bavi teorijom ili teoretičara koji nije
upoznat sa likovnom praksom, jer su mu u određenoj meri poznati i teorija i praksa. Tako on
u svojim predavanjima koristi metode koji se vezuju za skup određenih tehnika. Ovaj skup
tehnika umetnik-predavač koji se bavi i teorijom može da postavi ili sistematično, ili
slobodno, sve u zavisnosti od toga kako u datom trenutku proceni situaciju.
4
Kako je glavni predmet istraživanja teorija Paula Klea kao umetnika-predavača,
usredsredili smo se na istraživanje interaktivnog odnosa između njegove nastave na
Bauhausu i njegovog ličnog usavršavanja. Naše istraživanje se dalje kretalo u pravcu
proučavanja Kleovog nastavnog metoda, i u njemu smo nastojali da otkrijemo prednosti koje
ovaj metod poseduje, što bi automatski opravdalo njegovu primenu u savremenoj nastavi i
likovnoj praksi. Na osnovu istraživanja, tumačenja i analize Kleovih predavanja i njegovog
nastavnog metoda, razvili smo predlog novog modela nastave na fakultetima likovnih i
primenjenih umetnosti. U ovom slučaju smo na osnovama Kleovog nastavnog metoda razvili
nastavni metod koji bi se mogao primenjivati u savremenoj nastavnoj praksi. U radu smo
razmatrali i nastavni plan i program fakulteta likovnih i primenjenih umetnosti u svetu i
Srbiji, sa aspekta njihovog funkcionisanja u prošlosti, ali i u današnjem kontekstu.
Pokušavajući da dođe do odgovarajuće teorije, umetnik-predavač i u
najsistematičnijim metodološkim istraživanjima menja i preusmerava u druge pravce metode
koje je već na samom početku postavio na čvrste osnove. Pritom je fleksibilan, ali u isto
vreme i dobro pripremljen. On prvo teorijski, jasno i precizno, osmišljava predavanje koje se
ogleda u zadacima zasnovanim na pravilima. Ova pravila najčešće nisu stroga i kruta, ali su
metodološka kako bi bila usmerena na konkretan problem. Posle toga, on studentima kroz
vežbe predočava načine pomoću kojih će oni najbolje odgovoriti na postavljene zadatke, ali
istovremeno ih navodi i na kreativno razmišljanje i izražavanje.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.