Title
Komparativna analiza metoda za procenu unosa minerala i makronutrijenata u kolektivnoj ishrani predškolske dece
Creator
Đermanović, Mirjana M., 1976-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 22.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Miletić, Ivanka, 1945-
mentor
Pavlović, Zoran
član komisije
Đorđević, Brižita, 1962-
član komisije
Stoisavljević-Šatara, Svjetlana.
član komisije
Jelić, Dijana
Academic Expertise
Medicinske nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Farmaceutski fakultet
Alternative title
Comparative analysis of methods for assessing intake of minerals and macronutrients in collective diet of preschool children
Publisher
[M. M. Đermanović]
Format
155 listova
description
Farmacija - Hemija hrane i dijetetskih proizvoda / Pharmacy - Chemistry of food and dietary products
Abstract (sr)
Za pravilan fizički rast, intelektualni razvoj i sazrijevanje, u dječijem uzrastu, značajno je
da hrana sadrži optimalno izbalansiran odnos makro i mikronutrimenata. Istraživanja u
okviru ove disertacije obuhvatila su ispitivanje specifičnosti i osnovnih karakteristika
ishrane djece predškolskog uzrasta, procjenu adekvatnosti sadržaja makronutrimenata,
energetske vrijednosti i pojedinih mineralnih materija u kolektivnoj ishrani predškolske
djece u Republici Srpskoj, utvrđivanje osnovnih parametara stanja uhranjenosti na
odabranom, reprezentatovnom uzorku djece obuhvaćene kolektivnom ishranom i izbor
optimalne metode za praćenje kvaliteta kolektivne ishrane predškolske djece. U istraživanju
je učestvovalo 60 djece, uzrasta od 5 do 6 godina, koja su pohađala predškolsku ustanovu,
vrtić „Radost” u Prijedoru.
Antropometrijska mjerenja obuhvatila su mjerenje visine i težine. Utvrđeno je da nema
statistički značajne razlike u visini i težini među polovima. U ispitivanoj populaciji nije bilo
djece koja zaostaju u rastu, dok je 7% imalo prekomjerni rast. Procjena uhranjenosti
izvršena je na osnovu indeksa tjelesne mase (BMI). Najviše ispitanika, 57% djevojčica i
63% dječaka imalo je normalnu tjelesnu težinu. Prekomjernu težinu imala je jedna šestina
ispitanika, pri čemu su dječaci bili brojniji, ali nisu pronađene statistički značajne razlike
među polovima. Dok je zastupljenost prekomjerne tjelesne mase slična, u kategoriji
gojaznosti bilo je 14% devojčica i 19% dečaka. Ukupno 10% ispitanika bilo je neuhranjeno
pri čemu su djevojčice zastupljenije.
Anketa ishrane ukazala je na loše navike u ishrani djece. Svi ispitanici konzumiraju
slatkiše, grickalice i zaslađene napitke, najviše njih bar jednom dnevno (65%), a od ovog
broja čak polovina ispitanika konzumira ove proizvode više puta na dan, pri čemu nema
statistički značajne razlike između dječaka i djevojčica. Ishranu pothranjenih karakteriše
nedovoljan unos mesa...
Abstract (en)
Food containing an optimal balance of macro and micro nutrients is of great significance
for a child’s development, physical and intellectual growth. This study includes: examining
specific and basic characteristics of nutrition for preschoolers, assessing the content
adequacy of macro nutrients, energy value and individual minerals in collective nutrition
for preschoolers in the Republic of Srpska, determining the basic parameters of nutritional
status on a representative sample of children included in the collective nutritional
programme and selecting an optimal method for monitoring the quality of collective
nutrition for preschoolers. Sixty (60) children aged 5 to 6 from the preschool institution
“Radost” in Prijedor are included in this dissertation.
Anthropometric measurements such as weight and height are included. It is determined that
there isn’t a statistically significant difference in height and weight between the sexes.
Among the examined children, none of them had growth delay, but 7% of children had an
excessive growth. Nutritional assessment was based on body mass index (BMI). The
highest number of respondents, actually 57% of girls and 63% of boys had normal body
mass. One-sixth of the respondents were overweight, particularly boys; however there was
no statistically significant difference between the sexes. Overweight body mass was
similar, although 14% of girls and 19% of boys were classified as obese. The total of 10%
of respondents were undernourished, girls in particular.
The questionnaire about nutrition indicates bad habits related to children’s nutrition. All
respondents consume sweets, snacks and sweetened drinks at least once a day (65%) and
half of the respondents consume these products several times a day; there is no statistically
significant difference between boys and girls. The undernourished do not take enough meat.
The assessment of adequate intake of nutrients is based on samples of daily meals gathered
in 20 working days in the preschool by taking the meal portion of respondents using the
“random” method. The average weight of a daily meal is 662 grams...
Authors Key words
djeca predškolskog uzrasta, kolektivna ishrana, makronutrimenti, kalcijum,
cink, bakar, gvožđe, mangan, hemijske i računske metode
Authors Key words
preschool children, collective diet, macronutriens calcium, zinc, copper, iron,
manganese, chemical and computing method
Classification
613.2-053.2(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Za pravilan fizički rast, intelektualni razvoj i sazrijevanje, u dječijem uzrastu, značajno je
da hrana sadrži optimalno izbalansiran odnos makro i mikronutrimenata. Istraživanja u
okviru ove disertacije obuhvatila su ispitivanje specifičnosti i osnovnih karakteristika
ishrane djece predškolskog uzrasta, procjenu adekvatnosti sadržaja makronutrimenata,
energetske vrijednosti i pojedinih mineralnih materija u kolektivnoj ishrani predškolske
djece u Republici Srpskoj, utvrđivanje osnovnih parametara stanja uhranjenosti na
odabranom, reprezentatovnom uzorku djece obuhvaćene kolektivnom ishranom i izbor
optimalne metode za praćenje kvaliteta kolektivne ishrane predškolske djece. U istraživanju
je učestvovalo 60 djece, uzrasta od 5 do 6 godina, koja su pohađala predškolsku ustanovu,
vrtić „Radost” u Prijedoru.
Antropometrijska mjerenja obuhvatila su mjerenje visine i težine. Utvrđeno je da nema
statistički značajne razlike u visini i težini među polovima. U ispitivanoj populaciji nije bilo
djece koja zaostaju u rastu, dok je 7% imalo prekomjerni rast. Procjena uhranjenosti
izvršena je na osnovu indeksa tjelesne mase (BMI). Najviše ispitanika, 57% djevojčica i
63% dječaka imalo je normalnu tjelesnu težinu. Prekomjernu težinu imala je jedna šestina
ispitanika, pri čemu su dječaci bili brojniji, ali nisu pronađene statistički značajne razlike
među polovima. Dok je zastupljenost prekomjerne tjelesne mase slična, u kategoriji
gojaznosti bilo je 14% devojčica i 19% dečaka. Ukupno 10% ispitanika bilo je neuhranjeno
pri čemu su djevojčice zastupljenije.
Anketa ishrane ukazala je na loše navike u ishrani djece. Svi ispitanici konzumiraju
slatkiše, grickalice i zaslađene napitke, najviše njih bar jednom dnevno (65%), a od ovog
broja čak polovina ispitanika konzumira ove proizvode više puta na dan, pri čemu nema
statistički značajne razlike između dječaka i djevojčica. Ishranu pothranjenih karakteriše
nedovoljan unos mesa...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.