Title
Праћење развоја репетитивне снаге мишића трупа под утицајем два различита метода вежбања код ученика старијих разреда основне школе
Creator
Marković, Miroslav P., 1973-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 15.07.2016.
Other responsibilities
mentor
Dopsaj, Milivoj, 1963-
član komisije
Višnjić, Dragoljub, 1950-
član komisije
Obradović, Jelena, 1968-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja
Alternative title
Monitoring the development of the repetitive strength of core muscles influenced by two different training methods with students in upper primary grades
Publisher
[М. П. Марковић]
Format
182 листа
description
Физичко васпитање и спорт - Методитка физичког васпитања / Physical Education and Sports - Methodology of Physical Education
Abstract (sr)
Развој снаге код ученика на часовима физичког васпитања, заједно са осталим
моторичким способностима, има велики значај за правилан раст и развој ученика и
утицај на телесни састав тј. структуру тела. У овом раду извршена је евалуација ефекта
експерименталног метода под називом – функционални метод, за развој снаге код
ученика старијих разреда основе школе и могућност његове примене у школским
условима.
Предмет овог истраживања је била репетативна снага мишића леђа, трбушне
мускулатуре и грудно-раменог појаса и њено развијање под утицајем контролисане
примене експерименталног метода. Развој снаге праћен је одговарајућим тестовима.
Циљ истраживања је била евалуација утицаја експерименталног –
функционалног метода за развој репетитивне снаге мишића трупа код ученика средњег
школског узраста и његова предност у односу на постојеће, класично примењиване
методе. За утврђивање датог ефекта коришћана је метода експеримента рада са
паралелним групама, а истраживање је реализовано као једногодишње лонгитудинално.
Од варијабли коришћене су изабране вариабле из простора снаге и морфолошке
варијабле. Добијени резултати обрађени су дескриптивном и мултиваријатном и
униваријатном компаративном статистиком.
Узорак испитаника је износио 1202 ученика и ученица који су били подељени у
две групе, експерименталну и контролну, а обе групе су подељене на подгрупе по полу
у функцији узраста тј. од петог до осмог разреда.
Након завршеног експеримента утврђено је да експериментални метод
статистички значајно утиче на побољшање репетитивне снаге мерене тестовима:
Лежање сед за 30 секунди, прираст репетативне снаге трбушне мускулатуре код
ученика био је већи за 93.3%, а код ученица за 142.9% у односу на класични тј.
контролни програм; Тест динамичке екстензије трупа (PRC-DTE), прираст репетативне
снаге леђне мускулатуре код ученика био је већи за 195.4%, а код ученица за 186.6% у
односу на класични тј. контролни програм; Склекови на столици за 30 секунди,
прираст репетативне снаге мускулатуре грудног и раменог појаса и опружача руку код
ученика био је већи за 175.7%, а код ученица за 255.3% у односу на класични тј.
контролни програм; Тест дизања трупа, прираст изометријиске силе леђне мускулатуре
код ученика била већа за 162.9%, а код ученица за 147.6% већа у односу на класични тј.
контролни програм.
Спроведеним експериментом утврђено је да примена вежби снаге из
експерименталног – функционалног програма даје статистички значијније резултате у
побољшању снаге ученика оба пола у односу на програм вежбања контролне групе и
као такав може наћи своје место у настави физичког васпитања у основим и средњим
школама.
Кључне речи: физичко васпитање, развој снаге, физички развој, моторичке способности.
Authors Key words
физичко васпитање, развој снаге, физички развој, моторичке способности
Authors Key words
Physical Education, strength development, physical development, motor abilities
Classification
796.012.11-053.5(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Развој снаге код ученика на часовима физичког васпитања, заједно са осталим
моторичким способностима, има велики значај за правилан раст и развој ученика и
утицај на телесни састав тј. структуру тела. У овом раду извршена је евалуација ефекта
експерименталног метода под називом – функционални метод, за развој снаге код
ученика старијих разреда основе школе и могућност његове примене у школским
условима.
Предмет овог истраживања је била репетативна снага мишића леђа, трбушне
мускулатуре и грудно-раменог појаса и њено развијање под утицајем контролисане
примене експерименталног метода. Развој снаге праћен је одговарајућим тестовима.
Циљ истраживања је била евалуација утицаја експерименталног –
функционалног метода за развој репетитивне снаге мишића трупа код ученика средњег
школског узраста и његова предност у односу на постојеће, класично примењиване
методе. За утврђивање датог ефекта коришћана је метода експеримента рада са
паралелним групама, а истраживање је реализовано као једногодишње лонгитудинално.
Од варијабли коришћене су изабране вариабле из простора снаге и морфолошке
варијабле. Добијени резултати обрађени су дескриптивном и мултиваријатном и
униваријатном компаративном статистиком.
Узорак испитаника је износио 1202 ученика и ученица који су били подељени у
две групе, експерименталну и контролну, а обе групе су подељене на подгрупе по полу
у функцији узраста тј. од петог до осмог разреда.
Након завршеног експеримента утврђено је да експериментални метод
статистички значајно утиче на побољшање репетитивне снаге мерене тестовима:
Лежање сед за 30 секунди, прираст репетативне снаге трбушне мускулатуре код
ученика био је већи за 93.3%, а код ученица за 142.9% у односу на класични тј.
контролни програм; Тест динамичке екстензије трупа (PRC-DTE), прираст репетативне
снаге леђне мускулатуре код ученика био је већи за 195.4%, а код ученица за 186.6% у
односу на класични тј. контролни програм; Склекови на столици за 30 секунди,
прираст репетативне снаге мускулатуре грудног и раменог појаса и опружача руку код
ученика био је већи за 175.7%, а код ученица за 255.3% у односу на класични тј.
контролни програм; Тест дизања трупа, прираст изометријиске силе леђне мускулатуре
код ученика била већа за 162.9%, а код ученица за 147.6% већа у односу на класични тј.
контролни програм.
Спроведеним експериментом утврђено је да примена вежби снаге из
експерименталног – функционалног програма даје статистички значијније резултате у
побољшању снаге ученика оба пола у односу на програм вежбања контролне групе и
као такав може наћи своје место у настави физичког васпитања у основим и средњим
школама.
Кључне речи: физичко васпитање, развој снаге, физички развој, моторичке способности.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.