Title
Kantova teorija osećaja
Creator
Cvejić, Igor D., 1986-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 2.3.2017.
Other responsibilities
mentor
Grubor, Nebojša, 1971-
član komisije
Babić, Jovan, 1951-
član komisije
Popović, Una
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Group
Odeljenje za filozofiju
Alternative title
Kant's theory of feeling
Publisher
[I. D. Cvejić]
Format
353 listova
description
Filozofija - Estetika / Philosophy - Aesthetics
Abstract (sr)
Uobičajene su interpretacije po kojima Kant osećaje objašnjava ili kauzalno ili kao intencionalna stanja. Pod kauzalnim objašnjenjem, podrazumeva se da je osećaj prost oset (materijalna predstava čula) koja se ne može nikako drugačije objasniti osim preko svojih uzroka. Prema intencionalnom objašnjenju, kakvo je ono Rejčel Zakert, Kant osećaj shvata kao mentalno stanje drugog reda, kao svest o, ili predstavu o, nekom drugom stanju i njegovoj relacionoj karakteristici.
Oslanjajući se na podelu osnovnih moći duše, u radu će se braniti teza da obe prethodne interpretacije ne mogu adekvatno da objasne Kantovo shvatanje osećaja. Prema razlici osnovnih odredbi duše osećaji, kao mentalna stanja sui generis, sami nisu predstave, prema tome ni oset, ni predstava višeg reda. Naprotiv, osećaj jeste subjektivni kauzalitet predstave, težnja da se u datom stanju predstavljanja održi ili da se ono odbaci – koja se i bez predstave višeg reda manifestuje kao svest...
Abstract (en)
Two main contemporary interpretations of Kant’s account concerning the feeling of pleasure and displeasure argue that he explains feeling either causally or as an intentional mental state. According to the causal interpretation a feeling is an opaque sensation, which could not be explained by itself, but rather by its causes. As claimed by Rachel Zuckert, chosen due to her detailed explanation of intentional interpretation, feeling for Kant could be understood as a second order mental state, as a ‘consciousness of’ or ‘representations of’ another mental state and its relational characteristic.
Relaying on Kant’s division of the faculties of the soul, the thesis will be defended, that both interpretations could not adequately explain Kant’s account of feeling. According to the difference between basic determinations of the soul, feelings, as mental states sui generis, are themselves not representations, therefore, they are nor sensations, nor second-order representations. Instead, a feeling should be understood as a subjective causality of representation, a tendency to maintain or restrain the state of representation – which is by itself manifested as a consciousness...
Authors Key words
Kant, osećaj, moći duše, ukus, moć suđenja, intencionalnost
Authors Key words
Kant, feeling, faculties, taste, judgement power, intentionality
Classification
14 Kant (043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Uobičajene su interpretacije po kojima Kant osećaje objašnjava ili kauzalno ili kao intencionalna stanja. Pod kauzalnim objašnjenjem, podrazumeva se da je osećaj prost oset (materijalna predstava čula) koja se ne može nikako drugačije objasniti osim preko svojih uzroka. Prema intencionalnom objašnjenju, kakvo je ono Rejčel Zakert, Kant osećaj shvata kao mentalno stanje drugog reda, kao svest o, ili predstavu o, nekom drugom stanju i njegovoj relacionoj karakteristici.
Oslanjajući se na podelu osnovnih moći duše, u radu će se braniti teza da obe prethodne interpretacije ne mogu adekvatno da objasne Kantovo shvatanje osećaja. Prema razlici osnovnih odredbi duše osećaji, kao mentalna stanja sui generis, sami nisu predstave, prema tome ni oset, ni predstava višeg reda. Naprotiv, osećaj jeste subjektivni kauzalitet predstave, težnja da se u datom stanju predstavljanja održi ili da se ono odbaci – koja se i bez predstave višeg reda manifestuje kao svest...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.