Title
Корпус српске књижевности у образовном и васпитном процесу: интерпретативна парадигма у настави
Creator
Krupež, Olivera R., 1960-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Mrkalj, Zona, 1961-
član komisije
Bajić, Ljiljana, 1950-
član komisije
Cvetanović, Zorica, 1972-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
The corpus of Serbian literature in education: an interpretative paradigm in teaching ; Полное собрание сочинений сербской литературы в воспитательно-образовательном процессе eпоказательный образец: показательный образец
Publisher
[О. Крупеж]
Format
2 књ. (558 листова)
description
Српска књижевност - Методика наставе књижевности и српског језика / Serbian literature - Methodology of teaching Serbian literature and language
Abstract (sr)
У дисертацији се говори о проучавању књижевности у условима активне
наставне праксе и истражује се улога интерпретативне парадигме у настави
српског језика и књижевности на корпусу одабраних дела српске књижевности.
Упоредо се разматрају образовни и васпитни аспекти наставе српског језика и
књижевности, постојећи наставни и школски програми, као и документи о
стандардима постигнућа ученика у основној и средњој школи и анализира се у
којој мери наставни садржаји омогућавају реализацију циљева и задатака наставе
српског језика и књижевности (образовних, васпитних и функционалних).
Како се питање књижевног корпуса српске књижевности у овом раду односи
на школску лектиру, разматра се његов удео у програмима за Српски језик у
основној школи и Српски језик и књижевност у средњим школама. У оквиру
реформских захвата започетих 2002. године континуирано су вршене измене и
допуне наставних циљева и задатака као и наставних садржаја, формулисани су
образовни стандарди за крај свих образовних циклуса, а потом и исходи, закључно
са артикулацијом међупредметних компетенција које ученик треба да стекне у
образовном и васпитном процесу па се актуелна наставна грађа сагледава са
аспекта адекватности и потенцијала да испуни сва постављена очекивања.
Уз одабране примере наставних интерпретација, осврта и приказа, доказује
се потреба за формирањем канона српске књижевности и његова имплементација у
документе о образовним стандардима ученичких постигнућа који немају
препознатљиву васпитну компоненту.
У главном делу рада образлаже се термин интерпретативне парадигме,
његова оправданост и функционалност као и начин спровођења коришћених
„наставних модела” у односу на наставне теме, области и подобласти наставног
предмета као и функционалног повезивања наставних садржаја. Разматрају се
могућности за успостављање интерпретативне парадигме у настави која би
обухватила унутрашњи и спољашњи приступ у изучавању текстова и испитивање
што већег броја аспеката књижевног дела са акцентом на поимању и разумевању
његових етничких, етичких и естетичких вредности. Како књижевност има
истакнуту друштвену функцију, тако је и улога интерпретативне парадигме у
наставном процесу вишеструка: она треба да омогући остваривање бројних циљева
и задатака наставе српског језика и књижевности, да омогући усвајање језичких,
књижевнотеоријских и функционалних појмова као и да допринесе развоју
говорних и писаних изражајних могућности ученика. Поред тих наставних циљева,
наставна интерпретација има задатак да омогући осветљавање
књижевноуметничког дела као јединствене и свеобухватне целине и сагледавање
његове вредности и значаја у контексту националне и светске књижевности.
На основу анализе програмских садржаја из српског језика и књижевности и
њиховог распореда у наставним програмима за основну и средњу школу
преиспитују се могућности да они чине полазиште за остваривање предвиђених
стандарда ученичких постигнућа, предметних и међупредметних компетенција
дограђивањем исказа који артикулишу васпитне потенцијале књижевних дела.
Представљени су модели повезивања дела из школске лектире у тематске и
мотивске оквире који могу успешно да допринесу остваривању наставних циљева
образовања (ученика одређеног узраста) и реализацији интердисциплинарне
наставе.
Abstract (en)
This paper considers the study of literature in the context of active teaching
practice and looks into the role of interpretative paradigm in Serbian language and
literature teaching on the corpus of selected works of Serbian literature. In parallel,
instructive and educational aspects of Serbian language and literature teaching are
considered, as are the present teaching and school curricula, and documents on
performance standards for primary and secondary school students. The paper also
analyses the extent to which curricula enable the achievement of objectives and tasks of
Serbian language and literature teaching (instructive, educational and functional).
Since the issue of literary corpus of the Serbian literature in this paper relates to the
school reading list, its role in the curricula for Serbian Language in primary schools and
Serbian Language and Literature in secondary schools is considered. As part of reform
efforts begun in 2002, changes were made on an ongoing basis to teaching tasks and
objectives as well as teaching materials. Educational standards were formulated for the
closing of each educational cycle and so were the outcomes, ending with articulation of
cross-curricular competencies a student is supposed to acquire in the instructive and
educational process. For that reason, current teaching materials are considered from the
aspect of their adequacy and potential to meet all set expectations.
Using selected examples of teaching interpretations, reviews and essays, the paper
points to the need to form a Serbian literary cannon and incorporate it into documents on
educational standards of student performance which do not have a recognizable
educational component.
The main part of the paper explains the concept of interpretative paradigm, its
justifiability and functionality and the manner of implementing the applied "teaching
models" relative to topics, areas and sub-areas of school subjects, as well as the concept
of functional relations among teaching materials. Possibilities for setting up an
interpretative paradigm in teaching are considered, with the aim to include the inner and
outer approach to studying texts and testing the largest possible number of aspects of a
literary work with emphasis on understanding and comprehending its ethnic, ethic and
aesthetic values. As literature has a pronounced social funct ion, the role of interpretative
paradigm in the teaching process is multiple: it should enable the achievement of
numerous objectives and tasks of Serbian language and literature teaching, it should
enable the acquisition of linguistic, literary, theoretical and functional concepts and
contribute to the development of students' oral and written expression skills. In addition
to these teaching objectives, the teaching interpretation aims to shed light on the literary
work as a unique and comprehensive whole and to look into its value and significance in
the context of national and world literature.
On the basis of analysis of curricular elements for the subject of Serbian language
and literature and their distribution in curricula for elementary and secondary schools,
possibilities are reconsidered for these elements to form a starting point for achieving
certain standards of student performance and cross-curricular competencies by building
up on expressions that articulate educational potentials of literary works. Models are
presented for grouping works from school reading lists into thematic and motif
frameworks that would successfully contribute to the achievement of educational
objectives (for students of a given age) and implementation of interdisciplinary teaching.
Authors Key words
књижевни канон, школски корпус текстова, интерпретативна
парадигма, наставни програм, стандарди постигнућа, интердисциплинарна настава
Authors Key words
literary cannon, school corpus of texts, interpretative paradigm, curriculum,
performance standards, interdisciplinary teaching
Classification
371.3::811.163.41(043.3); 371.3:821.163.41.09(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У дисертацији се говори о проучавању књижевности у условима активне
наставне праксе и истражује се улога интерпретативне парадигме у настави
српског језика и књижевности на корпусу одабраних дела српске књижевности.
Упоредо се разматрају образовни и васпитни аспекти наставе српског језика и
књижевности, постојећи наставни и школски програми, као и документи о
стандардима постигнућа ученика у основној и средњој школи и анализира се у
којој мери наставни садржаји омогућавају реализацију циљева и задатака наставе
српског језика и књижевности (образовних, васпитних и функционалних).
Како се питање књижевног корпуса српске књижевности у овом раду односи
на школску лектиру, разматра се његов удео у програмима за Српски језик у
основној школи и Српски језик и књижевност у средњим школама. У оквиру
реформских захвата започетих 2002. године континуирано су вршене измене и
допуне наставних циљева и задатака као и наставних садржаја, формулисани су
образовни стандарди за крај свих образовних циклуса, а потом и исходи, закључно
са артикулацијом међупредметних компетенција које ученик треба да стекне у
образовном и васпитном процесу па се актуелна наставна грађа сагледава са
аспекта адекватности и потенцијала да испуни сва постављена очекивања.
Уз одабране примере наставних интерпретација, осврта и приказа, доказује
се потреба за формирањем канона српске књижевности и његова имплементација у
документе о образовним стандардима ученичких постигнућа који немају
препознатљиву васпитну компоненту.
У главном делу рада образлаже се термин интерпретативне парадигме,
његова оправданост и функционалност као и начин спровођења коришћених
„наставних модела” у односу на наставне теме, области и подобласти наставног
предмета као и функционалног повезивања наставних садржаја. Разматрају се
могућности за успостављање интерпретативне парадигме у настави која би
обухватила унутрашњи и спољашњи приступ у изучавању текстова и испитивање
што већег броја аспеката књижевног дела са акцентом на поимању и разумевању
његових етничких, етичких и естетичких вредности. Како књижевност има
истакнуту друштвену функцију, тако је и улога интерпретативне парадигме у
наставном процесу вишеструка: она треба да омогући остваривање бројних циљева
и задатака наставе српског језика и књижевности, да омогући усвајање језичких,
књижевнотеоријских и функционалних појмова као и да допринесе развоју
говорних и писаних изражајних могућности ученика. Поред тих наставних циљева,
наставна интерпретација има задатак да омогући осветљавање
књижевноуметничког дела као јединствене и свеобухватне целине и сагледавање
његове вредности и значаја у контексту националне и светске књижевности.
На основу анализе програмских садржаја из српског језика и књижевности и
њиховог распореда у наставним програмима за основну и средњу школу
преиспитују се могућности да они чине полазиште за остваривање предвиђених
стандарда ученичких постигнућа, предметних и међупредметних компетенција
дограђивањем исказа који артикулишу васпитне потенцијале књижевних дела.
Представљени су модели повезивања дела из школске лектире у тематске и
мотивске оквире који могу успешно да допринесу остваривању наставних циљева
образовања (ученика одређеног узраста) и реализацији интердисциплинарне
наставе.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.