Title
Структурно-садржинске и функционалне карактеристике дидактичких граматика руског језика у инословенској (српској и хрватској) говорној средини
Creator
Radojčić, Ružica D., 1963-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 12.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Končarević, Ksenija, 1965-
član komisije
Belokapić-Škunca, Vera, 1954-
član komisije
Marić, Biljana, 1971-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Structure, contents and functional characteristics of didactic grammars of Russian language in Inoslavic (Serbian and Croatioan) speaking environment ; Структурно-содержательные и функциональные характеристики дидактических граматик русского языка в инославянской (сербской и хорватской) языковой среде
Publisher
[Р. Д. Радојчић]
Format
390 листова
description
Примењена лингвистика - Методика наставе страних језика / Applied Linguistics - Foreign Language Teaching Methodology / Прикладная лингвистика - Методика преподавания иностранных языков
Abstract (sr)
Предмет овог истраживања су основне категорије модела дидактичке
граматике руског језика намењене носиоцима блискосродног инословенског (српског
и хрватског) језика: структура, садржај и функције. Дидактичка граматика се
дефинише као функционална књига у којој се наставни садржаји презентују посебно
уређеним дидактичко-методичким инструментаријумом, усклађеним са одређеним
психолошким, лингводидактичким и лингвистичким начелима. Наставни садржај се
поима као дидактички транспонован систем лингвистичких појмова, представа и
генерализација, неопходних и довољних за постизање комуникативне и лингвистичке
компетенције на нивоу и у обиму адекватном циљевима наставе за сваки конкретни
образовни профил. У овом раду дидактичка граматика се посматра као систем
логичких конструкта – предикције, садржаја, спољашње структуре, унутрашње
структуре и функција. Сваки од њих представља засебан хијерархијски систем
подређених компоненти у односу на компоненте вишег реда, са својим специфичним
функционално-онтолошким одликама, елементима и карактером њихових
међусобних односа. Дисертација представља покушај дескрипције и анализе
поменутих централних категорија модела дидактичке граматике руског језика у
инословенској (српској и хрватској) социокултурној средини. Анализом су
обухваћени психолошки и дидактичко-методички чиниоци који одређују дидактичко
обликовање школске граматике. Спољашња структура подразумева метаструктуру,
макроструктуру и микроструктуру, док се у унутарњој структури издвајају
праксеосемиотички, праксеоинформацијски и праксеометодички аспекти. Ова
проблематика се разматра са теоријско-концепцијског становишта, уз елементе
валоризације. Као узорак за анализу одабране су дидактичке граматике руског језика
намењене његовом усвајању у инословенској (српској и хрватској) говорној и
социокултурној средини.
Abstract (en)
The thesis is concerned with the basic categories of the model of didactic grammar
of the Russian language intended for the speakers of a closely related inoslavic (Serbian
and Croatian) language: structures, contents and functions. Didactic grammar is defined as
a functional book where didactic contents are presented by means of a special didactic and
methodical tool, coordinated with particular psychological, lingua-didactic and linguistic
principles. The teaching content is perceived as a didactically transposed system of
linguistic concepts, notions and generalizations necessary and sufficient for attaining a
communicative and linguistic competence at the level and in the scope corresponding to the
aim of teaching for each particular educational profile. Didactic grammar is considered as a
system of logical constructs – predication, substance, outer content, inner content and
functions. Each of them represents a separate hierarchical system of subordinate
components relative to higher rank components, with specific functional-ontological
properties, elements and character of their mutual relations. This thesis represents an
attempt to describe and analyze the above mentioned basic categories of the model of the
didactic grammar of the Russian language in inoslavic (Serbian and Croatian) social and
cultural environment. The analysis encompasses psychological and didactic and methodical
factors determining didactic form of the school grammar. The outer structure involves
metastructure, macrostructure and microstructure, whereas the inner structure deals with
praxeological-semiotic, praxeological-informative and praxeological-methodological
aspects. This issue is dealt with from a theoretical and conceptual aspect with elements of
valorisation. The analysis is carried out on a sample of didactic grammars of the Russian
language intended for its adoption in an inoslavic (Serbian and Croatian) speaking and
socio-cultural environment.
Abstract (ru)
Предметом настоящего исследования являются основные категории модели
дидактической грамматики русского языка, предназначенной для носителей сродного
инославянского (сербского и хорватского) языка: структура, содержание и функции.
Дидактическая грамматика определяется как функциональная книга, в которой
учебное содржание представляются с помощью особо устроенного дидактическо-
методического инструментария, в соответствии с определёнными психологическими,
лингводидактическими и лингвистическими принципами. Учебное содржание
понимается как дидактически транспонированная (переложенная) система
лингвистических понятий, представлений и обобщения, необходимых и достаточных
для достижения коммуникативной и лингвистической компетенции на уровне и в
объёме соответствующим целям обучения для каждого конкретного
образовательного профиля. В данной работе дидактическая грамматика
рассматривается как системя логических конструктов – предикции, содржания,
внешней структуры, внутренней структуры и функций. Каждый их них является
отдельной иерархической системой подчиненных составных по сравнению с
составными высшего ряда, со своими специфическими функционально-
онтологическими характеристиками, элементами и характером их взаимоотношений.
Диссертация представляет собой попытку дескрипции и анализа упомянутых
центральных категорий моделя дидактической грамматики русского языка в
инославянской (сербской и хорватской) социокультурной среде. Анализом охвачены
психологические и дидактико-методические факторы, которые определяют
дидактическое формирование школьной грамматики. Внешняя структура
подразумевает метаструктуру, макроструктуру и микроструктуру, в то время как во
внутренней структуре выделяются праксеосемиотические, праксеоинформационные
и праксеометодические аспекты. Данная проблематика рассматривается с
теоретическо-концептуальной позиции, с элементами оценки. В качестве образца для
анализа выбраны дидактические грамматики русского языка, предназначенные его
усваению в инославянской (сербской и хорватской) языковой и социокультурной
среде.
Ключевые слова: обучение иностранному (русскому) языку, теория учебника,
дидактическая грамматика, предикция дидактической грамматики, внешняя
структура, внутренняя структура, содржание дидактической грамматики.
Authors Key words
настава страног (руског) језика, теорија уџбеника, дидактичка
граматика, предикција дидактичке граматике, спољашња структура, унутарња
структура, садржај дидактичке граматике
Authors Key words
teaching of a foreign (Russian) language, theory of textbooks, didactic
grammar predication, outer structure, inner structure, didactic grammar content
Classification
811.161.1:37.026(043.3), 811.161.1'243(497.11)(043.3), 811.161.1'243(497.13)(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Предмет овог истраживања су основне категорије модела дидактичке
граматике руског језика намењене носиоцима блискосродног инословенског (српског
и хрватског) језика: структура, садржај и функције. Дидактичка граматика се
дефинише као функционална књига у којој се наставни садржаји презентују посебно
уређеним дидактичко-методичким инструментаријумом, усклађеним са одређеним
психолошким, лингводидактичким и лингвистичким начелима. Наставни садржај се
поима као дидактички транспонован систем лингвистичких појмова, представа и
генерализација, неопходних и довољних за постизање комуникативне и лингвистичке
компетенције на нивоу и у обиму адекватном циљевима наставе за сваки конкретни
образовни профил. У овом раду дидактичка граматика се посматра као систем
логичких конструкта – предикције, садржаја, спољашње структуре, унутрашње
структуре и функција. Сваки од њих представља засебан хијерархијски систем
подређених компоненти у односу на компоненте вишег реда, са својим специфичним
функционално-онтолошким одликама, елементима и карактером њихових
међусобних односа. Дисертација представља покушај дескрипције и анализе
поменутих централних категорија модела дидактичке граматике руског језика у
инословенској (српској и хрватској) социокултурној средини. Анализом су
обухваћени психолошки и дидактичко-методички чиниоци који одређују дидактичко
обликовање школске граматике. Спољашња структура подразумева метаструктуру,
макроструктуру и микроструктуру, док се у унутарњој структури издвајају
праксеосемиотички, праксеоинформацијски и праксеометодички аспекти. Ова
проблематика се разматра са теоријско-концепцијског становишта, уз елементе
валоризације. Као узорак за анализу одабране су дидактичке граматике руског језика
намењене његовом усвајању у инословенској (српској и хрватској) говорној и
социокултурној средини.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.