Title
Разумевање и употреба глаголских времена код деце са кохлеарним имплантом
Creator
Sokolovac, Ivana V., 1974-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Slična je softverskim licencama, odnosno licencama otvorenog koda. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Slavnić, Svetlana, 1951-
član komisije
Kašić, Zorka, 1949-
član komisije
Komazec, Zoran, 1969-
Academic Expertise
Multidisciplinarne i interdisciplinarne naučne oblasti
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Use and comprehension of tenses in children with cochlear implants
Publisher
[И. В. Соколовац]
Format
180 листова
description
Специјална едукација и рехабилитација
- Сурдологија / Special Education and Rehabilitation - Surdoaudiologist
Abstract (sr)
Разумевање говора је комплексан процес који подразумева перцепцију,
препознавање и интерпретацију језичких симбола. За разумевање говорне поруке
неопходна је очуваност свих структура које учествују у пријему, преносу и
разумевању језичких информација. Интегритет чула слуха, аудитивног пута,
примарних, секундарних и терцијарних кортикалних центара, обезбеђује
анатомско-физиолошку основу перцепције говора. Дубоко оштећење слуха има за
последицу потешкоће у перцепцији, продукцији и развоју говора и језика. Једна
од индикација за кохлеарну имплантацију је управо дубоко сензоринеурално
оштећење слуха, перцептивног типа.
Развој говора и језика подразумева између осталог употребу и разумевање
граматичких категорија језика. Очуван слух је један од основних предуслова за
развој граматике. Управо испитивањем употребе и разумевања глаглских времена
може се пратити усвајање језика код деце након кохлеарне имплантације.
Многе временске димензије могу утицати на разумевање и употребу
граматичких времена, а то су: дужина трајања рехабилитације, хронолошки узраст
детета на почетку рехабилитације, узраст детета у време имплантације и слушно
искуство детета након имплантације.
Реорганизације кортикалних центара се дешава у зависности од
хронолошког узраста детета у време имплантације. Познато је да деца која су
касније имплантирана слушају на другачији начин од деце која су имплантирана
пре треће године. Кортикални центри који имају функцију примања и обраде
звучних сигнала померени су према видној зони. Сматра се да померање ових
аудитивних центара према видној зони ремети слушање тако да ова деца имају
проблем са усвајањем и разумевањем граматике. То је нарочито изражено код
помоћних глагола и перфекта.
Деца са кохлеарним имплантом усвајају језик истим редом као и чујућа
популација, али на каснијем узрасту. Потребно је пратити усвајање и разумевање
глаголских времена више година након кохлеарне имплантације...
Abstract (en)
Understanding speech is a complex process which implies perception,
recognition and understanding language signs. To understand an audio message, all
structures involved in receiving, transmitting and understanding the information must be
preserved. The sense of hearing integrity, auditory path, primary, secondary and tertiary
cortical centres secure the anatomical-physiological base of speech perception. Lesions
on any of these structures can cause difficulty or inability to understand speech.
Depending on what anatomical part is damaged, a lesion can be of central or peripheral
origin. Central lesions are tied to the auditory path, cortical centre and subcortical sails.
Conductive or perceptive part of hearing aid falls under peripheral lesions and they lead
to the conductive, perceptive or mixed type hearing impairment.
This development implies among other things the use and understanding
grammatical of categories of language. Preserved hearing is one of the basic conditions
for developing grammar. The development of language skills in children with cochlear
implants can be followed by researching the use and understanding of tenses.
The understanding and the use of grammatical categories can be influenced by
many time dimensions, and those are: the duration of rehabilitation, the chronological
age of the child at the beginning of the rehabilitation, the age of the child at the time of
implantation and hearing experience of the child after the implantation.
Reorganization of the cortical centres depends on the chronological age of the
child at the time of the implantation. It is known that children that received implants
later on hear in a different way than the children who received implants before the age
of 3. Cortical centres which have the function of receiving and processing auditory
signals are moved towards the visual zone. It is thought that the moving of these
auditory centres is disrupting the hearing so that these children have a problem with
adopting and understanding grammar. It is particularly expressed in the use of primary
auxiliaries and perfect.
Children with cochlear implants develop language skills in the same order as
children with preserved hearing, but at a later age...
Authors Key words
оштећење слуха, кохлеарна имплантација, ре/хабилитација,
говорно- језички развој, граматика, глаголи, глаголска времена
Authors Key words
hearing impairment, cochlear implantation, re/habilitation, speech
and language development, grammar, verbs, tenses
Classification
376.3:616.28-008.14(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Разумевање говора је комплексан процес који подразумева перцепцију,
препознавање и интерпретацију језичких симбола. За разумевање говорне поруке
неопходна је очуваност свих структура које учествују у пријему, преносу и
разумевању језичких информација. Интегритет чула слуха, аудитивног пута,
примарних, секундарних и терцијарних кортикалних центара, обезбеђује
анатомско-физиолошку основу перцепције говора. Дубоко оштећење слуха има за
последицу потешкоће у перцепцији, продукцији и развоју говора и језика. Једна
од индикација за кохлеарну имплантацију је управо дубоко сензоринеурално
оштећење слуха, перцептивног типа.
Развој говора и језика подразумева између осталог употребу и разумевање
граматичких категорија језика. Очуван слух је један од основних предуслова за
развој граматике. Управо испитивањем употребе и разумевања глаглских времена
може се пратити усвајање језика код деце након кохлеарне имплантације.
Многе временске димензије могу утицати на разумевање и употребу
граматичких времена, а то су: дужина трајања рехабилитације, хронолошки узраст
детета на почетку рехабилитације, узраст детета у време имплантације и слушно
искуство детета након имплантације.
Реорганизације кортикалних центара се дешава у зависности од
хронолошког узраста детета у време имплантације. Познато је да деца која су
касније имплантирана слушају на другачији начин од деце која су имплантирана
пре треће године. Кортикални центри који имају функцију примања и обраде
звучних сигнала померени су према видној зони. Сматра се да померање ових
аудитивних центара према видној зони ремети слушање тако да ова деца имају
проблем са усвајањем и разумевањем граматике. То је нарочито изражено код
помоћних глагола и перфекта.
Деца са кохлеарним имплантом усвајају језик истим редом као и чујућа
популација, али на каснијем узрасту. Потребно је пратити усвајање и разумевање
глаголских времена више година након кохлеарне имплантације...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.