Title
Когнитивне последице ране озледе мозга код деце са церебралном парализом нормалне интелигенције
Creator
Vidović, Predrag M., 1962-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Krstić, Nadežda, 1958-
član komisije
Nikolić, Snežana, 1961-
član komisije
Pavlović, Dragan, 1953-
član komisije
Bugarski-Ignjatović, Vojislava
Academic Expertise
Multidisciplinarne i interdisciplinarne naučne oblasti
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Alternative title
Cognitive consequences of early brain injury in children with cerebral palsy and normal intelligence
Publisher
[П. М. Видовић]
Format
XII, 188 листова
description
Специјална едукација и рехабилитација
- Неуропсихологија / Special Education and Rehabilitation - Neuropsychology
Abstract (sr)
Један од највећих изазова развојне психологије је да објасни механизме
когнитивног развоја, односно когнитивних промена. Развојни пут је усмерен ка
све већој диференцијацији и специјализацији (модулисаности) механизама
когнитивне обраде. Претпоставке да су биолошка ограничења у развоју мање
модулисана, а да средина има значајнију формативну улогу у неуронском расту
могле би значајно променити и наше виђење феноменологије неурокогнитивних
поремећаја какве видимо у детињству. Овако посматрано, сам развој би могао
бити основни чинилац који моделира начин испољавања поремећаја, а продужени
период неурокогнитивног постнаталног развоја, онај критички чинилац који ће
одредити на какав начин ће бити обликована резултујућа модална организација
(или специфичност) тог кортекса. Стога, савремене теорије неурокогнитивног
развоја наглашавају улогу динамичке интеракције сазревања и искуства у процесу
формирања менталне структуре индивидуе и претпостављају да, у склопу
пластичне реорганизације незрелог мозга код рано насталих церебралних лезија, а
нарочито у контексту рано испољених измена на плану когнитивне организације,
начелно можемо очекивати дифузније последице по организацију сазнајних
функција него што се то догађа код можданих озледа одраслих.
Посматрано из тог угла, церебрална парализа (ЦП), као стање
непрогресивног моторног оштећења узрокованог церебралним или церебеларним
оштећењем насталим током пре- или перинаталног развоја, у којој се укупно
когнитивно сазревање одиграва на супстрату статичне мождане озледе присутне
већ у самом почетку искуствене адаптације на средину, може представљати
V
погодну парадигму за разматрање питања везаних за могућности и
карактеристике развоја одређених когнитивних способности у случају ране
церебралне аномалије...
Abstract (en)
One of the biggest challenges of developmental psychology is to explain the
mechanisms of cognitive development, i.e. cognitive changes. The development path is
directed towards increasing differentiation and specialization (modulation) of
mechanisms of cognitive processing. Assumptions that the biological limitations in the
development are less modulated, and that the environment has a significant formative
role in neural growth could significantly change our view of the phenomenology of
neurocognitive disorders that we see in childhood. From this perspective, the
development itself could be a major factor that models the way of the manifestation of
the disorder, while prolonged period of neurocognitive postnatal development is the
critical factor that will determine in what way the resulting modal organization (or
specificity) of the cortex will be formed. Therefore, the modern theories of
neurocognitive development emphasize the role of the dynamic interaction of
maturation and experience in the process of forming mental structure of the individual
and assume that, as a part of plastic reorganization of the immature brain in case of the
early cerebral lesions, especially in the context of the early manifested changes in the
field of cognitive organization, we can in principle expect more diffuse consequences
for the organization of cognitive functions than in the case of the brain injuries in adults.
From that aspect, cerebral palsy (CP), as a state of non-progressive motor
disorder caused by cerebral or cerebellar damage incurred during the prenatal or
perinatal development, where the total cognitive maturation takes place on the substrate
of the static brain injury present in the very beginning of empirical adaptation to
environment, may represent a suitable paradigm for discussion of issues related to the
VIII
capabilities and characteristics of the development of certain cognitive abilities in case
of early cerebral anomaly...
Authors Key words
спастична церебрална парализа, когнитивно функционисање,
когнитивни домени, когнитивна стабилност
Authors Key words
spactic cerebral palsy, cognitive fuctioning, cognitive domains, cognitive
stability
Classification
616.831-009.1-053.2:159.922.7(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Један од највећих изазова развојне психологије је да објасни механизме
когнитивног развоја, односно когнитивних промена. Развојни пут је усмерен ка
све већој диференцијацији и специјализацији (модулисаности) механизама
когнитивне обраде. Претпоставке да су биолошка ограничења у развоју мање
модулисана, а да средина има значајнију формативну улогу у неуронском расту
могле би значајно променити и наше виђење феноменологије неурокогнитивних
поремећаја какве видимо у детињству. Овако посматрано, сам развој би могао
бити основни чинилац који моделира начин испољавања поремећаја, а продужени
период неурокогнитивног постнаталног развоја, онај критички чинилац који ће
одредити на какав начин ће бити обликована резултујућа модална организација
(или специфичност) тог кортекса. Стога, савремене теорије неурокогнитивног
развоја наглашавају улогу динамичке интеракције сазревања и искуства у процесу
формирања менталне структуре индивидуе и претпостављају да, у склопу
пластичне реорганизације незрелог мозга код рано насталих церебралних лезија, а
нарочито у контексту рано испољених измена на плану когнитивне организације,
начелно можемо очекивати дифузније последице по организацију сазнајних
функција него што се то догађа код можданих озледа одраслих.
Посматрано из тог угла, церебрална парализа (ЦП), као стање
непрогресивног моторног оштећења узрокованог церебралним или церебеларним
оштећењем насталим током пре- или перинаталног развоја, у којој се укупно
когнитивно сазревање одиграва на супстрату статичне мождане озледе присутне
већ у самом почетку искуствене адаптације на средину, може представљати
V
погодну парадигму за разматрање питања везаних за могућности и
карактеристике развоја одређених когнитивних способности у случају ране
церебралне аномалије...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.