Title
Stochastic model for the assessment of acceptable toll rates
Creator
Vajdić, Nevena M.
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
English
Cobiss-ID
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30. 06. 2016.
Other responsibilities
mentor
Mladenović, Goran, 1961-
član komisije
Damnjanović, Ivan.
član komisije
Vassallo, Jose Manuel.
član komisije
Ivanišević, Nenad, 1960-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Građevinski fakultet
Alternative title
Stohastički model za utvrđivanje optimalne putarine
Publisher
[N. M. Vajdić]
Format
114 listova
description
Opis (sr): Civil engineering - Construction and maintenance of roads and airports, Construction management
/ Грађевинарствo - Грађење и одржавање путева и аеродрома, Грађевински менаџмент
Abstract (en)
Private participation in the delivery of toll road projects has been used worldwide. It is a
model which incorporates private sector knowledge and experience in the management
of highway projects and mobilizes private capital through Public-Private Partnerships
(PPP). One of the most prevailing characteristics of PPP projects is risk sharing between
the public and private partners. Assessment of a project’s financial soundness, a crucial
factor for private sector involvement, is the basic underlying process throughout the
project’s development until the project reaches financial closure.
The traditional cash flow analysis of the financial feasibility of a project has shown
weaknesses in many cases. From the pool of delivered projects which have experienced
difficulties in their operations, it can be learned that advanced probabilistic models need
to be introduced due to their feature of representing uncertainties more realistically. It is
important to capture a project’s uncertainties even in early phases of financial analysis
since this information helps in the identification of potential financial risks and assists
all sides to structure the deal properly. Parameters commonly used for the evaluation of
a project’s financial feasibility are the annual debt service cover ratio (ADSCR), the
internal rate of return (IRR), and the return on equity (ROE). Although some existing
models for analysis of a project may seem difficult for decision makers and stakeholders
to interpret and understand, there are prospective ways of describing and representing
the problem in more understandable and meaningful ways.
This research presents a methodological framework for an early assessment of
acceptable toll rates for PPP toll road projects taking into account multiple uncertainties.
A toll rate is considered acceptable if it is acceptable for all stakeholders. This approach
takes into account predefined financial constraints ADSCR, IRR and ROE on one side,
and the project’s uncertainties, such as volatility of traffic volumes, construction costs
variation, and operation and maintenance costs variation on the other side. Selected
financial parameters represent the preferences or requirements of potential investors that
must be fulfilled in order for them to invest in a PPP project. These preferences and
financial requirements are based on investors' assessments of a project's risk profile and
also depend on activities on capital markets...
Abstract (sr)
Учешће приватног сектора у реализацији путних пројеката са наплатом путарине
заступљено је широм света. Овај модел користи знање и искуство приватног
сектора у управљању путним пројектима и мобилише приватни капитал кроз
јавно-приватнo партнерство (ЈПП). Једна од најзначајнијих карактеристика ЈПП
пројеката је подела ризика између јавног и приватног партнера. Процена
финансијске основаности пројекта, кључног фактора за учешће приватног
сектора, основни је процес целокупног развоја пројекта све до закључења
финансијског аранжмана за пројекат.
Традиционална анализа новчаних токова финансијске оправданости пројекта је
показала своје недостатке у доста случајева. Из узорка реализованих пројекта који
су имали потешкоће у оперативној фази, може се закључити да је неопходно
увести напредне моделе вероватноће због њихове могућности да реалније
представе неизвесност. Важно је да се увиде ризици пројекта и у раним фазама
финансијске анализе обзиром да ова информација помаже у сагледавању
потенцијалних финансијских ризика и омогућава свим заинтересованим странама
да правилно склопе споразум. Параметри који се често користе за процену
финансијске оправданости пројекта су годишњи рацио покрића дуга, интерна
стопа рентабилитета пројекта и интерна стопа повраћаја уложеног капитала. Иако
неки од постојећих модела за анализу пројекта могу доносиоцима одлука и
кључним интересним групама да делују компликовано за разумевање и
интерпретацију, постоје други разумљивији и смисленији начини описивања и
презентовања проблема.
Ово истраживање представља методолошки оквир за рано утврђивање оптималне
висине путарине за ЈПП путне пројекте са наплатом путарине узимајући у обзир
различите неизвесности. Путарина се сматра оптималном ако је прихватљива за
све кључне учеснике у пројекту. Овај приступ користи унапред дефинисана
финансијска ограничења годишњи рацио покрића дуга, интерне стопе
рентабилитета пројекта и интерне стопе повраћаја уложеног капитала са једне
стране, и ризике пројекта као што су нестабилност обима саобраћаја, варијације у
трошковима изградње, и варијације у трошковима управљања и одржавања, са
друге стране. Изабрани финансијски параметри представљају приоритете или
захтеве потенцијалних инвеститора који морају бити испуњени како би се
инвестирало у ЈПП пројекат. Ови приоритети и финансијски захтеви се базирају
на процени профила ризика пројекта од стране инвеститора, а такође зависе и од
активности на тржишту капитала...
Authors Key words
Public-Private Partnerships, toll roads, toll rates, risk management, project uncertainties,
traffic risks, construction costs, operation and maintenance costs, financial feasibility,
stochastic models.
Authors Key words
јавно-приватно партнерство, путеви са наплатом путарине, путарине, управљање
ризицима, пројектни ризици, ризик саобраћаја, трошкови изградње, трошкови
одржавања и управљања, финансијска оправданост, стохастички модели.
Classification
625.711:656.03(043.3)
Type
Tekst
Abstract (en)
Private participation in the delivery of toll road projects has been used worldwide. It is a
model which incorporates private sector knowledge and experience in the management
of highway projects and mobilizes private capital through Public-Private Partnerships
(PPP). One of the most prevailing characteristics of PPP projects is risk sharing between
the public and private partners. Assessment of a project’s financial soundness, a crucial
factor for private sector involvement, is the basic underlying process throughout the
project’s development until the project reaches financial closure.
The traditional cash flow analysis of the financial feasibility of a project has shown
weaknesses in many cases. From the pool of delivered projects which have experienced
difficulties in their operations, it can be learned that advanced probabilistic models need
to be introduced due to their feature of representing uncertainties more realistically. It is
important to capture a project’s uncertainties even in early phases of financial analysis
since this information helps in the identification of potential financial risks and assists
all sides to structure the deal properly. Parameters commonly used for the evaluation of
a project’s financial feasibility are the annual debt service cover ratio (ADSCR), the
internal rate of return (IRR), and the return on equity (ROE). Although some existing
models for analysis of a project may seem difficult for decision makers and stakeholders
to interpret and understand, there are prospective ways of describing and representing
the problem in more understandable and meaningful ways.
This research presents a methodological framework for an early assessment of
acceptable toll rates for PPP toll road projects taking into account multiple uncertainties.
A toll rate is considered acceptable if it is acceptable for all stakeholders. This approach
takes into account predefined financial constraints ADSCR, IRR and ROE on one side,
and the project’s uncertainties, such as volatility of traffic volumes, construction costs
variation, and operation and maintenance costs variation on the other side. Selected
financial parameters represent the preferences or requirements of potential investors that
must be fulfilled in order for them to invest in a PPP project. These preferences and
financial requirements are based on investors' assessments of a project's risk profile and
also depend on activities on capital markets...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.