Title
Zadatak ponavljanja psudoreči kao postupak za procenu fonološkog razvoja na predškolskom uzrastu : mogućnost diskriminacije specifičnog jezičkog poremećaja
u srpskom jeziku
Creator
Popović, Maša D., 1979-
Copyright date
2017
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 6.9.2017.
Other responsibilities
mentor
Kostić, Aleksandar, 1947-
član komisije
Baucal, Aleksandar, 1965-
član komisije
Tošković, Oliver, 1977-
član komisije
Anđelković, Darinka
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
The nonword repetition task as a procedure for assessing phonological development at the preschool age : the possibility of specific language impairment discrimination in the Serbian language
Publisher
[M. D. Popović]
Format
VIII, 172 listova
description
Psihologija - Razvojna psiholingvistika / Psychology - Developmental psycholinguistics
Abstract (sr)
Specifični jezički poremećaj (SJP) je heterogeni razvojni jezički poremećaj koji
podrazumeva značajan deficit u jezičkoj sposobnosti (sa posebnim slabostima u domenu
fonologije i morfo-sintakse) koji se ne može pripisati oštećenju sluha, niskoj
neverbalnoj inteligenciji, neurološkim oštećenjima, emocionalnoj i socijalnoj deprivaciji
i drugim poznatim faktorima. Zadatak ponavljanja pseudoreči koji se sastoji u izlaganju
i trenutnom ponavljanju izmišljenih reči (pseudoreči) i ispituje sposobnost fonološke
reprodukcije je, prema nalazima istraživanja u drugim jezicima, obećavajući
psiholingvistički marker za SJP iz razloga što deca sa SJP konzistentno imaju slabiji
uspeh na ovom zadatku u odnosu na svoje vršnjake tipičnog razvoja (TR).
Cilj istraživanja prikazanog u ovoj disertaciji je da se primenom zadatka
ponavljanja pseudoreči, konstruisanih u skladu sa karakteristikama srpskog jezika, ispita
sposobnost fonološke reprodukcije TR i SJP dece predškolskog i ranog školskog uzrasta
koja usvajaju srpski jezik i da se utvrde razvojno diskriminativni i parametri
diskriminativni za SJP koji će poslužiti za konstrukciju testa. Ovakav test bi omogućio
procenu fonološkog razvoja kod dece koja usvajaju srpski jezik i, uz dodatne procene
stručnjaka u kliničkoj praksi, omogućio diskriminaciju SJP i, potencijalno, drugih
govorno-jezičkih teškoća kod dece...
Abstract (en)
Specific language impairment (SLI) is a heterogeneous developmental language
impairment consisting of a significant deficit in language ability (especially weakness in
the phonological and morpho-syntactic domain) that cannot be attributed to hearing
loss, low nonverbal intelligence, neurological damage, emotional and social deprivation,
and other known factors. The nonword repetition task (NRT), which consists of the
presentation and instantaneous repetition of nonsense words (pseudowords), and
investigates the ability of phonological reproduction, is a promising psycholinguistic
marker for SLI according to the research findings in other languages, because children
with SLI consistently demonstrate poorer performance on this task compared to their
typically developing (TD) peers.
The aim of the study presented in this dissertation was to examine the ability of
phonological reproduction of preschool and early school TD and SLI children who are
acquiring Serbian, by using the NRT constructed in accordance with the characteristics
of the Serbian language, and to determine developmentally discriminative parameters
and those discriminative for SLI, which will be used for test construction. This test
would enable the assessment of phonological development of children who are
acquiring Serbian, and with additional assessments from experts in the clinical practice,
enable the discrimination of SLI and, potentially, other speech-language impairments in
children...
Authors Key words
fonološki razvoj, specifični jezički poremećaj, zadatak ponavljanja
pseudoreči, prozodijska složenost, fonološki obrasci grešenja, predškolski uzrast, srpski
jezik
Authors Key words
phonological development, specific language impairment, nonword
repetition task, prosodic complexity, phonological error patterns, preschool age, Serbian
language
Classification
159.922:81'234-051.4(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Specifični jezički poremećaj (SJP) je heterogeni razvojni jezički poremećaj koji
podrazumeva značajan deficit u jezičkoj sposobnosti (sa posebnim slabostima u domenu
fonologije i morfo-sintakse) koji se ne može pripisati oštećenju sluha, niskoj
neverbalnoj inteligenciji, neurološkim oštećenjima, emocionalnoj i socijalnoj deprivaciji
i drugim poznatim faktorima. Zadatak ponavljanja pseudoreči koji se sastoji u izlaganju
i trenutnom ponavljanju izmišljenih reči (pseudoreči) i ispituje sposobnost fonološke
reprodukcije je, prema nalazima istraživanja u drugim jezicima, obećavajući
psiholingvistički marker za SJP iz razloga što deca sa SJP konzistentno imaju slabiji
uspeh na ovom zadatku u odnosu na svoje vršnjake tipičnog razvoja (TR).
Cilj istraživanja prikazanog u ovoj disertaciji je da se primenom zadatka
ponavljanja pseudoreči, konstruisanih u skladu sa karakteristikama srpskog jezika, ispita
sposobnost fonološke reprodukcije TR i SJP dece predškolskog i ranog školskog uzrasta
koja usvajaju srpski jezik i da se utvrde razvojno diskriminativni i parametri
diskriminativni za SJP koji će poslužiti za konstrukciju testa. Ovakav test bi omogućio
procenu fonološkog razvoja kod dece koja usvajaju srpski jezik i, uz dodatne procene
stručnjaka u kliničkoj praksi, omogućio diskriminaciju SJP i, potencijalno, drugih
govorno-jezičkih teškoća kod dece...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.