Title
Primena soft computing tehnika za predviđanje nivoa buke drumskog saobraćaja
Creator
Tomić, Jelena Z., 1986-
Copyright date
2017
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 14. 2. 2018.
Other responsibilities
mentor
Šumarac-Pavlović, Dragana, 1967-
član komisije
Mijić, Miomir, 1951-
član komisije
Šoškić, Zlatan, 1965-
član komisije
Đurović, Željko, 1964-
član komisije
Ćertić, jelena, 1970-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Elektrotehnički fakultet
Alternative title
Aplication of soft computing techniques in traffic noise prediction
Publisher
[J. Tomić]
Format
161 list
description
elektrotehnika-akustika / Electrical engineering-Acoustics
Abstract (sr)
Intenzivan tehnolški i industrijski razvoj, iako doprinosi napretku civilizacije,
ostavlja negativne posledice na čovekovu životnu i radnu sredinu. Pored zagađenja vazduha, zemlji²ta i vode, razvoj industrijskih i saobraćajnih kapaciteta
prouzrokuje pove¢anje komunalne buke koja može ugroziti psihozičko zdravlje,
a posledično i kvalitet života, kao i produktivnost stanovništva. Rezultati
strateškog mapiranja buke na teritoriji Evropske unije nedvosmisleno pokazuju
da drumski saobra¢aj predstavlja dominantni izvor buke u urbanim sredinama.
U literaturi su denisani različiti modeli za predviđanje nivoa buke drumskog
saobra¢aja čija primena omogućava procenu ugroženosti stanovništva saobraćajnom bukom i planiranje odgovaraju¢ih mera za zaštitu životne sredine od
povišenih nivoa zvuka. Primenom postojećih modela dobijaju se vrednosti koje
značajno odstupaju od eksperimentalnih rezultata merenja nivoa buke na teritoriji
Republike Srbije, što ukazuje na potrebu za razvojem novog modela za
procenu ekvivalentnog nivoa buke drumskog saobraćaja.
U okviru ove disertacije, na osnovu analize sastava saobraćaja, definisane su
značajne kategorije motornih vozila koje karakteriše različiti uticaj na ekvivalentni
nivo buke. Na osnovu eksperimentalnih podataka za svaku od denisanih
kategorija vozila, primenom soft computing tehnika, određen je prosečan nivo
buke, čime je omogu¢eno predviđanje ekvivalentnog nivoa saobra¢ajne buke
u okruženju sa zanemarljivom reeksijom zvuka, a na osnovu informacija o
protoku i strukturi saobra¢aja. Razmatrana je primena optimizacionih metoda
zasnovanih na inteligenciji roja i evolucionim algoritmima u uspostavljanju analitičke veze izmeu nivoa saobra¢ajne buke i parametara saobra¢ajnog toka.
Kako bi se omogućila prognoza buke u okruženju sa izraženim uticajem reeksije,
denisani su i odgovaraju¢i korekcioni faktori kojima se uzima u obzir uticaj
okruženja, kao i određenih karakteristika saobra¢ajnice, na nivo buke na mestu
prijema. Pored razvijenog matematičkog modela, kreirana je i vešta£ka neuralna
mreža za predvianje ekvivalentnog A-ponderisanog nivoa buke oko drumskih
saobraćajnica. Validacija razvijenog matematičkog modela i kreirane neuralne
mreže izvržena je statističkom analizom odstupanja izračunatih od izmerenih
nivoa buke, kao i korelacionom analizom ovih nivoa. Postupcima statističke i
korelacione analize utvreno je dobro slaganje merenih i proračunatih vrednosti.
Uporedna analiza rezultata dobijenih primenom predloženih modela, kao i
nekih od najčešće koriš¢ćenih modela za prognozu buke drumskog saobraćaja,
pokazala je da primena novoformiranih modela omogu¢ava tačnija predviđanja
ekvivalentnog nivoa saobraćajne buke...
Abstract (en)
Although technological and industrial development contributes to the progress
of civilization, it has negative inuences on human's living and working environment.
In addition to air, soil and water pollution, the development of
industrial and transport capacities causes increase in levels of communal noise
which has negative impact on the psycho-physical health and productivity of the
population. The results of strategic noise mapping in the European Union clearly
indicate that road trac represents dominant noise source in urban areas.
Many authors in available literature dened dierent models for road trac
noise prediction, whose application enables noise mapping and noise protection
planning. However, noise levels predicted by existing models deviate signicantly
from the experimental results of noise level measuring in the territory of
Republic of Serbia, which indicates the need for development of a new model
for equivalent noise level estimation.
Within the framework of this dissertation, signicant categories of motor
vehicles are dened based on the analysis of trac structure and its inuence
on the equivalent noise level. On the basis of experimental data, for each of
dened categories, the average noise level is estimated by application of soft
computing techniques. Optimization methods based on swarm intelligence and
evolutionary algorithms were used for establishing an analytic relationship between
trac noise level and trac ow parameters. In order to enable prediction
of noise level at an arbitrary distance from the road in an environment with
signicant sound reection, correction due to sound reection and distance correction
are dened. In addition to the developed mathematical model, an arti-
cial neural network for prediction of equivalent A-weighted level of road trac
noise has been designed. The validation of developed mathematical model and
created neural network was performed by statistical analysis of the deviations
between predicted and measured noise levels, as well as the correlation analysis
of these levels. Results of statistical and correlation analysis show good agreement
between measured and calculated values. A comparative analysis of the
results obtained by proposed models and some of frequently used models for
road trac noise prediction has shown that the application of proposed models
enables more precise prediction of trac noise levels...
Authors Key words
buka drumskog saobra¢aja, predvianje nivoa buke, mapiranje
buke, soft computing tehnike, optimizacija rojem £estica, genetski algoritam,
ve²ta£ke neuralne mreºe
Authors Key words
road trac noise, noise prediction, noise mapping, soft computing
techniques, particle swarm optimization, genetic algorithm, articial neural
network
Classification
621.39:656.1(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Intenzivan tehnolški i industrijski razvoj, iako doprinosi napretku civilizacije,
ostavlja negativne posledice na čovekovu životnu i radnu sredinu. Pored zagađenja vazduha, zemlji²ta i vode, razvoj industrijskih i saobraćajnih kapaciteta
prouzrokuje pove¢anje komunalne buke koja može ugroziti psihozičko zdravlje,
a posledično i kvalitet života, kao i produktivnost stanovništva. Rezultati
strateškog mapiranja buke na teritoriji Evropske unije nedvosmisleno pokazuju
da drumski saobra¢aj predstavlja dominantni izvor buke u urbanim sredinama.
U literaturi su denisani različiti modeli za predviđanje nivoa buke drumskog
saobra¢aja čija primena omogućava procenu ugroženosti stanovništva saobraćajnom bukom i planiranje odgovaraju¢ih mera za zaštitu životne sredine od
povišenih nivoa zvuka. Primenom postojećih modela dobijaju se vrednosti koje
značajno odstupaju od eksperimentalnih rezultata merenja nivoa buke na teritoriji
Republike Srbije, što ukazuje na potrebu za razvojem novog modela za
procenu ekvivalentnog nivoa buke drumskog saobraćaja.
U okviru ove disertacije, na osnovu analize sastava saobraćaja, definisane su
značajne kategorije motornih vozila koje karakteriše različiti uticaj na ekvivalentni
nivo buke. Na osnovu eksperimentalnih podataka za svaku od denisanih
kategorija vozila, primenom soft computing tehnika, određen je prosečan nivo
buke, čime je omogu¢eno predviđanje ekvivalentnog nivoa saobra¢ajne buke
u okruženju sa zanemarljivom reeksijom zvuka, a na osnovu informacija o
protoku i strukturi saobra¢aja. Razmatrana je primena optimizacionih metoda
zasnovanih na inteligenciji roja i evolucionim algoritmima u uspostavljanju analitičke veze izmeu nivoa saobra¢ajne buke i parametara saobra¢ajnog toka.
Kako bi se omogućila prognoza buke u okruženju sa izraženim uticajem reeksije,
denisani su i odgovaraju¢i korekcioni faktori kojima se uzima u obzir uticaj
okruženja, kao i određenih karakteristika saobra¢ajnice, na nivo buke na mestu
prijema. Pored razvijenog matematičkog modela, kreirana je i vešta£ka neuralna
mreža za predvianje ekvivalentnog A-ponderisanog nivoa buke oko drumskih
saobraćajnica. Validacija razvijenog matematičkog modela i kreirane neuralne
mreže izvržena je statističkom analizom odstupanja izračunatih od izmerenih
nivoa buke, kao i korelacionom analizom ovih nivoa. Postupcima statističke i
korelacione analize utvreno je dobro slaganje merenih i proračunatih vrednosti.
Uporedna analiza rezultata dobijenih primenom predloženih modela, kao i
nekih od najčešće koriš¢ćenih modela za prognozu buke drumskog saobraćaja,
pokazala je da primena novoformiranih modela omogu¢ava tačnija predviđanja
ekvivalentnog nivoa saobraćajne buke...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.