Title
Стереотипи наставника о ученицима из маргиналних група: провера дводимензионалног модела
Creator
Jovanović, Olja S., 1985-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 2.4.2018.
Other responsibilities
mentor
Petrović, Nebojša, 1971-
član komisije
Rajović, Vera, 1953-
član komisije
Žeželj, Iris, 1975-
član komisije
Petrović, Boban
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Teachers stereotypes towards students from marginalized groups: an application of the stereotype content model
Publisher
[О. С. Јовановић]
Format
323 листова
description
Психологија - Социјална психологија образовања / Psychology - Social psychology of education
Abstract (sr)
Упркос свепрожимајућим неједнакостима у друштву, људи теже да постојећи
друштвени систем доживе као праведан и легитиман. Значајну улогу у овом
процесу имају стереотипи, као психолошки феномени који настају из
друштвених неједнакости и који их одржавају. Са све већом видљивошћу
неједнакости у образовном окружењу, као и наглашавањем улоге коју школа
и наставници имају у развоју друштвених (не)једнакости, стереотипи постају
значајна тема у психологији образовања.
Стога је циљ нашег истраживања био да испитамо стереотипе наставника о
ученицима из маргинализованих група, као и да испитамо на који начин
стереотипи утичу на понашање наставника према овим ученицима. Као
полазиште нам је послужио дводимензионални модел садржаја стереотипа
(енгл. Stereotype Content Model; Fiske et al., 2002) који претпоставља да се
садржаји стереотипа о различитим групама могу описати димензијама
топлине и компетентности. Испитивање понашања смо засновали на оквиру
који разликује четири категорије понашања: активна фацилитација, активно
наношење штете, пасивна фацилитација, пасивно наношење штете (енгл.
Behaviors from intergroup affect and stereotypes – BIAS; Cuddy et al., 2007).
Ослањајући се на дводимензионални модел, овај оквир омогућава
предвиђање понашања на основу стереотипа...
Abstract (en)
According to different socio‐psychological theories, people are motivated to
defend, justify and bolster existing social arrangements. In this research, we
examine stereotypes as one of the psychological vehicles that serves the function
of rationalizing social inequalities. This function of social stereotypes could be
especially important in an educational context, with the increasing call in recent
years for teachers to become agents of social justice.
This dissertation seeks to explore the role of teacher stereotypes towards students
from marginalized groups in the context of the emerging teacher's role in
challenging social inequalities. We aimed at exploring teacher stereotypes towards
students from marginalized groups, as well as how these stereotypes influence
teacher behavior towards these students in the classroom. The research draws on
the Stereotype Content Model (SCM; Fiske et al., 2002), which puts forward the
view that different groups can be evaluated on two fundamental dimensions of
social perception: warmth and competence. Teacher behavior was explored
against the BIAS Map (Behaviors from Intergroup Affect and Stereotypes; Cuddy et
al., 2007), which identifies four patterns of discrimination as the combination of
two bipolar dimensions: active‐passive and facilitation‐harm (active facilitation,
passive facilitation, active harm and passive harm). The BIAS Map represents an
extension of the SCM, through assuming that different behaviors towards group
members emerge as a consequence of how a group is evaluated regarding the
fundamental dimensions of warmth and competence...
Authors Key words
стереотипи, дводимензионални модел садржаја
стереотипа, наставници, ученици из маргинализованих група
Authors Key words
Stereotypes, Stereotype Content Model, Teachers, Students from
Marginalized Groups
Classification
371.12:316.647.8]:316.344.7(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Упркос свепрожимајућим неједнакостима у друштву, људи теже да постојећи
друштвени систем доживе као праведан и легитиман. Значајну улогу у овом
процесу имају стереотипи, као психолошки феномени који настају из
друштвених неједнакости и који их одржавају. Са све већом видљивошћу
неједнакости у образовном окружењу, као и наглашавањем улоге коју школа
и наставници имају у развоју друштвених (не)једнакости, стереотипи постају
значајна тема у психологији образовања.
Стога је циљ нашег истраживања био да испитамо стереотипе наставника о
ученицима из маргинализованих група, као и да испитамо на који начин
стереотипи утичу на понашање наставника према овим ученицима. Као
полазиште нам је послужио дводимензионални модел садржаја стереотипа
(енгл. Stereotype Content Model; Fiske et al., 2002) који претпоставља да се
садржаји стереотипа о различитим групама могу описати димензијама
топлине и компетентности. Испитивање понашања смо засновали на оквиру
који разликује четири категорије понашања: активна фацилитација, активно
наношење штете, пасивна фацилитација, пасивно наношење штете (енгл.
Behaviors from intergroup affect and stereotypes – BIAS; Cuddy et al., 2007).
Ослањајући се на дводимензионални модел, овај оквир омогућава
предвиђање понашања на основу стереотипа...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.