Title
Регионална безбедност и теорија реализма: студија случаја Арктик
Creator
Proroković, Dušan N., 1976-
Copyright date
2017
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 14.11.2017.
Other responsibilities
mentor
Cvetković, Vladimir, 1961-
član komisije
Simić, Dragan, 1961-
član komisije
Lipovac, Milan, 1982-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Fakultet bezbednosti
Alternative title
Regional security and the theory of realism: Arctic case study
Publisher
[Д. Пророковић]
Format
399 листова
description
Студије безбедности - Студије безбедности / Security studies - Security studies
Abstract (sr)
И поред честих тврдњи да државе губе на значају, па да ће, сходно томе, све
важнију улогу имати неки други актери, оне остају главни играчи, задржавајући монопол
на употребу силе и са низом инструмената којима могу усмеравати економске токове и
глобалне политичке процесе. Међународне организације, владине или невладине,
профитног или непрофитног карактера, имају тек споредну улогу и често су само
инструменти држава у остваривању одређених политичких циљева. Сталне промене
односа снага између кључних актера међународне политике, указују да упркос
многобројним покушајима уређивања међудржавних односа, главна одлика светске
политике остаје њена анархичност. Свака структура је привремена, а успостављена
хијерархија има ограничени рок трајања. Државе мењају своје статусе, а коју ће позицију
заузети зависи од њиховог потенцијала моћи, како укупног, тако и три појединачне
димензије: војне, економске и политичке. То им гарантује осигуравање сопствене
безбедности и остваривање националних интереса. На примеру формулисања спољних и
безбедносних политика великих и регионалних сила поводом одређених регионалних
питања се доказује како се државе у међународним односима руководе принципом
самопомоћи. Једна велика сила може тесно сарађивати са другом на глобалном нивоу и
тежити успостављању равнотеже снага у светском политичком систему, али се на
регионалном нивоу истовремено могу показати сасвим другачије тенденције. Регионална
равнотежа снага се успоставља сасвим другачије од глобалне и генерализовати
постављање регионалних сила и малих држава принципом другачијим од самопомоћи је
готово немогуће. Ово је јасно изражено у истраживаној студији случаја, све актуелнијем
питању Арктика. Без ослањања на теорију реализма, немогуће је анализирати међудржавне
односе којима се детерминише регионална безбедност у овом делу света.
Authors Key words
реализам, идеализам, велике силе, регионалне силе, међународна
безбедност, регионална безбедност, спољна политика, безбедносна политика, Арктик
Authors Key words
realism, idealism, great powers, regional powers, international security,
regional security, foreign policy, security policy, Arctic
Type
Tekst
Abstract (sr)
И поред честих тврдњи да државе губе на значају, па да ће, сходно томе, све
важнију улогу имати неки други актери, оне остају главни играчи, задржавајући монопол
на употребу силе и са низом инструмената којима могу усмеравати економске токове и
глобалне политичке процесе. Међународне организације, владине или невладине,
профитног или непрофитног карактера, имају тек споредну улогу и често су само
инструменти држава у остваривању одређених политичких циљева. Сталне промене
односа снага између кључних актера међународне политике, указују да упркос
многобројним покушајима уређивања међудржавних односа, главна одлика светске
политике остаје њена анархичност. Свака структура је привремена, а успостављена
хијерархија има ограничени рок трајања. Државе мењају своје статусе, а коју ће позицију
заузети зависи од њиховог потенцијала моћи, како укупног, тако и три појединачне
димензије: војне, економске и политичке. То им гарантује осигуравање сопствене
безбедности и остваривање националних интереса. На примеру формулисања спољних и
безбедносних политика великих и регионалних сила поводом одређених регионалних
питања се доказује како се државе у међународним односима руководе принципом
самопомоћи. Једна велика сила може тесно сарађивати са другом на глобалном нивоу и
тежити успостављању равнотеже снага у светском политичком систему, али се на
регионалном нивоу истовремено могу показати сасвим другачије тенденције. Регионална
равнотежа снага се успоставља сасвим другачије од глобалне и генерализовати
постављање регионалних сила и малих држава принципом другачијим од самопомоћи је
готово немогуће. Ово је јасно изражено у истраживаној студији случаја, све актуелнијем
питању Арктика. Без ослањања на теорију реализма, немогуће је анализирати међудржавне
односе којима се детерминише регионална безбедност у овом делу света.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.