Title
Efekti promena kurikuluma i njihov uticaj na razvoj receptivnih jezičkih veština u nastavi nemačkog jezika u osnovnim školama Republike Srbije
Creator
Žerajić, Andrea, 1984-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 02.07.2018.
Other responsibilities
mentor
Durbaba, Olivera, 1967-
član komisije
Vučo, Julijana, 1953-
član komisije
Glišović, Ljiljana, 1952-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filološki fakultet
Alternative title
Effects of changes in curriculum and their impact on the development of receptive language skills in the teaching of the German language in the primary schools of the Republic of Serbia ; Эффекты изменений в учебном плане и их влияние на развитие рецептивных языковых компетенций при обучении немецкому языку в начальных школах Республики Сербии
Publisher
[A. Žerajić]
Format
XIII, 317 listova
description
Primenjena lingvistika, glotodidaktika - Testiranje u nastavi stranih jezika / Applied linguistics, second language acquisition / Foreign language testing
Abstract (sr)
Predmet ovog istraživanja jeste analiza efekata promena kurikulumâ stranih
jezika na osnovnoškolskom nivou i njihov uticaj na razvoj receptivnih jezičkih veština kod
učenika završnog razreda osnovne škole. Ako se uzmu u obzir sva politička previranja,
kao i ideološka ubeđenja u korist i protiv učenja stranog jezika u ranom uzrastu, jasne
su i oscilacije kada je u pitanju izbor stranih jezika koji se nudio u obrazovnom sistemu
Republike Srbije. Godine 2007. na snagu je stupila odluka o smanjivanju broja nastavnih
časova drugog stranog jezika, koja nije samo kvantitativne, već pre svega kvalitativne
prirode i podrazumeva niži nivo jezičke kompetencije u opštem smislu. Istraživanje
efekata ovih promena sprovedeno je u vidu longitudinalne studije od školske 2008/2009.
do 2010/2011. i 2015/2016. sa učenicima završnih razreda osnovnih škola. Dobijene
rezultate smo tumačili i sa aspekta motivacije, uzevši u obzir faktore koji su sociolingvistički
orijentisani, kao što su društveno okruženje i vrednost drugog/stranog jezika, a zatim niz
individualnih faktora, poput ličnih afiniteta, stepena efikasnosti i cilja učenja jezika. Iako
test koji je učenicima bio ponuđen svojom koncepcijom ne pokriva četiri osnovne jezičke
veštine, uočeno je bolje snalaženje učenika u poznatim formama i tipovima zadataka,
i to pre svega na polju gramatike i gramatičkih struktura, nego u radu na nepoznatim
tekstovima u vidu razumevanja pisanog teksta i razumevanja govora. Odluka o smanjenju
fonda časova drugog stranog jezika, kao i o odabiru i odobravanju nastavnog materijala,
sadržine kurikuluma, dovela je do pada motivacije kod učenika jer SJ2 u poređenju sa
engleskim gotovo neminovno zadobija implicitni status komplikovanijeg, čak i manje
bitnog jezika. U radu se izlažu problemske situacije i uticaj pedagoško-metodičkih faktora
na istraživanje i na nastavu stranih jezika u osnovnim školama.
Abstract (en)
The subject of the research is the analysis of effects of changes in the
curriculum of foreign languages on the primary school level and their influence on the
development of receptive language skills of final grade pupils. If we consider the state of
political turmoil, ideological convictions in favor and against learning a foreign language
at an early age, then the oscillations concerning the choice of foreign languages offered
in the educational system of Serbia become easy to understand. In 2007, the decision to
reduce the number of teaching hours of the second foreign language came into force; the
reduction affects not just the quantity, but the quality of education, as it inevitably results
in a lower level of language competence in general. The research into the effects of the
changes is carried out as a longitudinal study, which lasted from the school year 2008/09
to 2010/11 and in 2015/16, and embraced pupils of the final grade of primary schools.
The obtained results were interpreted from the motivation point of view, by taking into
account sociolinguistic factors, such as culture, social environment, and the value of the
second / foreign language, and then a number of individual factors, such as personal
preferences, the level of effectiveness, and language learning aims. Though conceptually
the test offered to the pupils does not embrace all the four language competences, it has
been observed that the pupils are better prepared for doing familiar forms and types
of tasks, primarily in the field of grammar and grammar structures, than for working
with unfamiliar texts where they were supposed to demonstrate the reading and listening
competences. The decision on the reduction of the number of the second foreign language
lessons, as well as on the choice and approval of the teaching material and the curriculum
content, led to the drop of motivation in a pupil, since the second foreign language, as
compared with the English language, implicitly and almost inevitably obtains the status of
a more complicated and even less significant language. The research presents problematic
situations and pedagogical-methodological implications for the research and foreign
language teaching in primary schools.
Authors Key words
drugi strani jezik, nemački jezik, osnovnoškolsko učenje jezika, nastava
stranih jezika, receptivne jezičke veštine, kurikulum, fond časova
Authors Key words
second foreign language, German language, learning language in a primary
school, teaching foreign languages, receptive language skills, curriculum, number of lessons
Type
Tekst
Abstract (sr)
Predmet ovog istraživanja jeste analiza efekata promena kurikulumâ stranih
jezika na osnovnoškolskom nivou i njihov uticaj na razvoj receptivnih jezičkih veština kod
učenika završnog razreda osnovne škole. Ako se uzmu u obzir sva politička previranja,
kao i ideološka ubeđenja u korist i protiv učenja stranog jezika u ranom uzrastu, jasne
su i oscilacije kada je u pitanju izbor stranih jezika koji se nudio u obrazovnom sistemu
Republike Srbije. Godine 2007. na snagu je stupila odluka o smanjivanju broja nastavnih
časova drugog stranog jezika, koja nije samo kvantitativne, već pre svega kvalitativne
prirode i podrazumeva niži nivo jezičke kompetencije u opštem smislu. Istraživanje
efekata ovih promena sprovedeno je u vidu longitudinalne studije od školske 2008/2009.
do 2010/2011. i 2015/2016. sa učenicima završnih razreda osnovnih škola. Dobijene
rezultate smo tumačili i sa aspekta motivacije, uzevši u obzir faktore koji su sociolingvistički
orijentisani, kao što su društveno okruženje i vrednost drugog/stranog jezika, a zatim niz
individualnih faktora, poput ličnih afiniteta, stepena efikasnosti i cilja učenja jezika. Iako
test koji je učenicima bio ponuđen svojom koncepcijom ne pokriva četiri osnovne jezičke
veštine, uočeno je bolje snalaženje učenika u poznatim formama i tipovima zadataka,
i to pre svega na polju gramatike i gramatičkih struktura, nego u radu na nepoznatim
tekstovima u vidu razumevanja pisanog teksta i razumevanja govora. Odluka o smanjenju
fonda časova drugog stranog jezika, kao i o odabiru i odobravanju nastavnog materijala,
sadržine kurikuluma, dovela je do pada motivacije kod učenika jer SJ2 u poređenju sa
engleskim gotovo neminovno zadobija implicitni status komplikovanijeg, čak i manje
bitnog jezika. U radu se izlažu problemske situacije i uticaj pedagoško-metodičkih faktora
na istraživanje i na nastavu stranih jezika u osnovnim školama.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.