Title
Програм зидног сликарства у припратама српских цркава у XIII veku
Creator
Milanović, Vesna D., 1963-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 19.09.2018.
Other responsibilities
mentor
Marković, Miodrag, 1962-
član komisije
Vojvodić, Dragan, 1959-
član komisije
Starodubcev, Tatjana, 1966-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
13th century fresco painting programme in the Serbian church narthexes.
Format
299 листова
description
Историја уметности - Српска средњовековна уметност / History of art - Serbian medieval art
Abstract (sr)
Рад је посвећен истраживању зидног сликарства у припратама српских
цркава у XIII веку. У средишту пажње су решења иконографског програма у
особеном простору црквеног здања – јасно одређеном местом пред главним
улазом у наос, те символиком и функцијом предворја сакралне целине којој се
прикључује и чији је особен део. Грађа која чини основу разматрања у потпуности
обухвата дела фреско сликарства остварена заслугом представника највишег реда
друштвене елите, јер је везана за „престижне“ задужбине првих генерација
Немањића владара државе или чланова уже владарске породице. Обрађено је и
представљено укупно дванаест монументалних сакралних целина, од којих осам
сврстаних у категорију споменика с грађом првог реда добија форму целовитих
мини-монографија. Ново читање и тумачење садржине и склопа сваке од целина
понаособ, с прилозима реконструкцији изгубљених делова, прати расветљавање и
издвајање образаца и феномена који одређују синтетички поглед на традицију
епохе. На путу утврђивања одлика сликаних програма у црквеним припратама
епохе о којој је реч, као постављеном циљу, прошло се кроз више поља
истраживања и различите сегменте и методе истраживачког поступка. Истражена
је садржина и структура иконографског програма...
Abstract (en)
The paper is about research in the 13th century fresco painting in the Serbian
church narthexes. The focus is on how the iconographic programme was dealt with in a
specific church area determined by a particularly designated place before the entrance to
the nave, as well as by the symbolism and function of the antechamber to a sacred place,
becoming its integral yet special part. The material taken as the basis for the
considerations cover the complete fresco painting works done owing to the
representatives of the highest ranks of the social elite, since it is linked to the
"prestigious" endowments of the first generations of the Nemanjic rulers or close
members of the ruling family. The total of twelve monumental sacred ensembles were
studied and presented, out of which eight are classified as the monuments of the first
class material making complete mini monographs. Reading and interpreting anew the
content and the composition of each ensemble individually, along with the supplements
to the reconstruction of the lost sections, follows clarification and separation of patterns
and phenomena that determine a synthetic perspective of the tradition of the given
epoch. In order to determine the features of the painted programme in the church
narthexes in the period, as the end goal, several fields of research have been taken into
account, as well as different segments and methods of the research process. Both
content and the structure of the iconographic programme have been studied...
Authors Key words
зидно сликарство, иконографски програм (избор и распоред тема,
чиниоци функционалности), припрата, уметност XIII века, задужбине Немањића,
српска средњовековна традиција, византијска традиција
Authors Key words
fresco painting, iconographic programme (selection and arrangement of the
themes, functional factors), narthex, 13th century art, endowments of the Nemanjic
rulers, Serbian medieval tradition, Byzantine tradition
Type
Tekst
Abstract (sr)
Рад је посвећен истраживању зидног сликарства у припратама српских
цркава у XIII веку. У средишту пажње су решења иконографског програма у
особеном простору црквеног здања – јасно одређеном местом пред главним
улазом у наос, те символиком и функцијом предворја сакралне целине којој се
прикључује и чији је особен део. Грађа која чини основу разматрања у потпуности
обухвата дела фреско сликарства остварена заслугом представника највишег реда
друштвене елите, јер је везана за „престижне“ задужбине првих генерација
Немањића владара државе или чланова уже владарске породице. Обрађено је и
представљено укупно дванаест монументалних сакралних целина, од којих осам
сврстаних у категорију споменика с грађом првог реда добија форму целовитих
мини-монографија. Ново читање и тумачење садржине и склопа сваке од целина
понаособ, с прилозима реконструкцији изгубљених делова, прати расветљавање и
издвајање образаца и феномена који одређују синтетички поглед на традицију
епохе. На путу утврђивања одлика сликаних програма у црквеним припратама
епохе о којој је реч, као постављеном циљу, прошло се кроз више поља
истраживања и различите сегменте и методе истраживачког поступка. Истражена
је садржина и структура иконографског програма...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
