Title
Улога уџбеника у процесу музичког описмењавања ученика млађих разреда основне школе
Creator
Stojanović, Radmila N., 1965-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 11.7.2011.
Other responsibilities
mentor
Trebješanin, Biljana, 1950-
mentor
Đurđanović, Miomira M., 1970-
član komisije
Lelea, Jon, 1951-
član komisije
Banđur, Veljko, 1950-
član komisije
Ivanuš Grmek, Ivana
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Alternative title
The role of the textbooks in the process of acquiring music literacy in lower grades of primary school students
Publisher
[Р. Н. Стојановић]
Format
272 листа
description
Дидактичко-методичке науке - Методика наставе музичке културе / Didactical-methodological sciences - Music culture teaching methodology
Abstract (sr)
Циљ овог рада представља добијање конкретних сазнања о заступљеним мето-
дичким приступима и о квалитету садржаја у савременим уџбеницима музичке културе
различитих издавача (Едука, Завод за уџбенике, Клет и Креативни центар) намењених
музичком описмењавању ученика млађег школског узраста ради стварања основе за
унапређивање уџбеничких комплета за наставу музичке културе.
До одређених сазнања дошли смо помоћу формираних критеријума (систем
категорија) за процену квалитета уџбеника музичке културе од првог до четвртог разреда
општеобразовне школе у дефинисаној области почетна музичка писменост. Конкретни
резултати добијени су спровођењем два истраживања: 1) анализа уџбеничких комплета
различитих издавача помоћу конструисаних инструмената за две супстанцијалне уџбе-
ничке јединице у процесу музичког описмењавања – уџбеник и носач звука (CD) и 2)
испитивање мишљења учитеља (N = 340) о корисности компонената уџбеника за процес
музичког описмењавања које смо реализовали помоћу конструисаног анкетног упитника
(УМО 016).
У раду се примењује дескриптивна метода, метода теоријске анализе, квантита-
тивна и квалитативна анализа. При обради података коришћени су поступци и показате-
љи дескриптивне статистике: дистрибуција учесталости, мере учесталости (фреквенције и
проценти), мере просека (аритметичка средина) и процена варијабилности (стандардна
девијација). Подаци анализе јединица садржаја уџбеничког комплета обрађени су фре-
квенцијски и процентуално.
На основу добијених резултата анализе уџбеничких комплета сазнајемо да сви
издавачи примењују принцип рада од звука ка нотној слици, да примењују различите
методичке приступе у реализацији потребних садржаја и да су заступљени садржаји у
уџбенику из угла музичког описмењавања неуједначеног квалитета. Налази истраживања
мишљења учитеља о квалитету, односно о степену корисности одређених компонената
уџбеника за музичко описмењавање добијених посредством анкетног упитника у потпу-
ности се подударају са нашим теоријским разматрањем проблема...
Abstract (en)
The aim of this thesis is gaining thorough knowledge about the applied methodological
approaches in the quality of contents in the contemporary Music culture textbooks of different
publishers (Еduka, Zavod za udzbenike, Klet and Kretaivni centar), aimed at musical literacy of
the lower grades primary school students, for the purpose of making a solid foundation for
improving resource packs for teaching Musical culture.
Certain knowledge was gained by the formed criteria (category system) for evaluation
the quality of the Music culture textbooks in the lower grades (1st-4th) of the primary school in
the defined field of the initial musical literacy. The definite results were gained by conducting
two types of the research: 1) analysis of different textbooks with resource packs of different
publishers by the aid of constructed instruments for two substantial textbook units in the process
of obtaining musical literacy – text book with the audio recording (CD) and 2) examining the
teachers' attitudes (N = 340) about the usefulness of the units of the course book for the process
of obtaining musical literacy, realised by the constructed questionnaire (UMO 016).
In the paper, we are applying descriptive method, method of theoretical analysis,
quantitative and qualitative analysis. Data processing included the procedures and descriptors of
descriptive statistics: distribution of the frequency, measures of frequency (frequencies and
percentage), arithmetical mean and estimation of variability (standard deviation). Data of the
analysis of the units of the contents are processed in frequency and percentage.
Based on the given results of the analysis of the textbooks with recourse packs, we
learnt that the authors of the stated publishers applied the principle of work from sound to the
note picture, different methodological approaches in realisation of the needed contents, and that
the applied contents in the textbooks from the angle of musical gaining literacy, and of an
unequal quality. Findings of the research of thoughts of teachers about the quality, i.e. the
degree of usefulness of certain textbook of Musical gaining literacy components were obtained
by the means of the questionnaire and fully match our theoretical discussion of the problem.
Results of the teachers' replies about the textbooks they mostly choose and use in their
teaching and the results of the quantitative-qualitative research of the textbook from the aspect
of musical gaining literacy of students do not rank the four publishers in the same order.
Results of the systematically organised and scientifically founded analysis of substantial
textbook units for work with sound (textbook and a CD) are not in accordance with the results
gathered about teachers' attititudes and they are in favour of two publishers' resource packs
which are not very frequently used in teaching...
Authors Key words
Циљ овог рада представља добијање конкретних сазнања о заступљеним мето-
дичким приступима и о квалитету садржаја у савременим уџбеницима музичке културе
различитих издавача (Едука, Завод за уџбенике, Клет и Креативни центар) намењених
музичком описмењавању ученика млађег школског узраста ради стварања основе за
унапређивање уџбеничких комплета за наставу музичке културе.
До одређених сазнања дошли смо помоћу формираних критеријума (систем
категорија) за процену квалитета уџбеника музичке културе од првог до четвртог разреда
општеобразовне школе у дефинисаној области почетна музичка писменост. Конкретни
резултати добијени су спровођењем два истраживања: 1) анализа уџбеничких комплета
различитих издавача помоћу конструисаних инструмената за две супстанцијалне уџбе-
ничке јединице у процесу музичког описмењавања – уџбеник и носач звука (CD) и 2)
испитивање мишљења учитеља (N = 340) о корисности компонената уџбеника за процес
музичког описмењавања које смо реализовали помоћу конструисаног анкетног упитника
(УМО 016).
У раду се примењује дескриптивна метода, метода теоријске анализе, квантита-
тивна и квалитативна анализа. При обради података коришћени су поступци и показате-
љи дескриптивне статистике: дистрибуција учесталости, мере учесталости (фреквенције и
проценти), мере просека (аритметичка средина) и процена варијабилности (стандардна
девијација). Подаци анализе јединица садржаја уџбеничког комплета обрађени су фре-
квенцијски и процентуално.
На основу добијених резултата анализе уџбеничких комплета сазнајемо да сви
издавачи примењују принцип рада од звука ка нотној слици, да примењују различите
методичке приступе у реализацији потребних садржаја и да су заступљени садржаји у
уџбенику из угла музичког описмењавања неуједначеног квалитета. Налази истраживања
мишљења учитеља о квалитету, односно о степену корисности одређених компонената
уџбеника за музичко описмењавање добијених посредством анкетног упитника у потпу-
ности се подударају са нашим теоријским разматрањем проблема.
Authors Key words
musical literacy, initial musical literacy, the process of musical gaining
literacy, lower primary school age, textbook, resource pack, particularities of the Musical
culture textbook, subject Musical culture, teachers
Classification
371.671.046.12:78.01(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Циљ овог рада представља добијање конкретних сазнања о заступљеним мето-
дичким приступима и о квалитету садржаја у савременим уџбеницима музичке културе
различитих издавача (Едука, Завод за уџбенике, Клет и Креативни центар) намењених
музичком описмењавању ученика млађег школског узраста ради стварања основе за
унапређивање уџбеничких комплета за наставу музичке културе.
До одређених сазнања дошли смо помоћу формираних критеријума (систем
категорија) за процену квалитета уџбеника музичке културе од првог до четвртог разреда
општеобразовне школе у дефинисаној области почетна музичка писменост. Конкретни
резултати добијени су спровођењем два истраживања: 1) анализа уџбеничких комплета
различитих издавача помоћу конструисаних инструмената за две супстанцијалне уџбе-
ничке јединице у процесу музичког описмењавања – уџбеник и носач звука (CD) и 2)
испитивање мишљења учитеља (N = 340) о корисности компонената уџбеника за процес
музичког описмењавања које смо реализовали помоћу конструисаног анкетног упитника
(УМО 016).
У раду се примењује дескриптивна метода, метода теоријске анализе, квантита-
тивна и квалитативна анализа. При обради података коришћени су поступци и показате-
љи дескриптивне статистике: дистрибуција учесталости, мере учесталости (фреквенције и
проценти), мере просека (аритметичка средина) и процена варијабилности (стандардна
девијација). Подаци анализе јединица садржаја уџбеничког комплета обрађени су фре-
квенцијски и процентуално.
На основу добијених резултата анализе уџбеничких комплета сазнајемо да сви
издавачи примењују принцип рада од звука ка нотној слици, да примењују различите
методичке приступе у реализацији потребних садржаја и да су заступљени садржаји у
уџбенику из угла музичког описмењавања неуједначеног квалитета. Налази истраживања
мишљења учитеља о квалитету, односно о степену корисности одређених компонената
уџбеника за музичко описмењавање добијених посредством анкетног упитника у потпу-
ности се подударају са нашим теоријским разматрањем проблема...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.