Title
Izbor modela nabavke u strateškom pozicioniranju proizvodnog preduzeća u prehrambenoj industriji u Republici Srbiji
Creator
Ličina, Mile. 1963-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 27.09.2018.
Other responsibilities
mentor
Petković, Goran.
član komisije
Lovreta, Stipe, 1948-
član komisije
Mladenović, Zorica, 1965-
član komisije
Barac, Nada, 1952-
član komisije
Bogetić, Zoran, 1966-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Ekonomski fakultet
Group
Katedra za poslovnu ekonomiju i menadžment
Alternative title
Choice of model purchasing in strategic positioning of production company in food industry in the Republic of Serbia
Publisher
[M. Ličina]
Format
326 listova
description
Društvene nauke / Poslovno upravljanje
Social sciences / business management
Abstract (sr)
Tokom poslednjih decenija došlo je do promene paradigme o ulozi nabavke u mnogim preduzećima. Nabavka je evoluirala od jednostavne kupovne funkcije do strateške funkcije. Tradicionalni koncepti kao što su nabavka i upravlјanje materijalima postepeno nestaju dok na znaĉaju dobijajaju novi koncepti kao sto je strateška nabavka. Ono što je novo, jesu novi pristupi: globalna nabavka, nabavka kao centar profita a ne centar troškova, nabavka kao osnov strateških partnerstava i brojne druge inovativne strategije zasnovane na strateškom pristupu. Zbog toga je nabavka postala izvor dodatne vrednosti u preduzećima sa strateškim pristupom.
Predmet ovog rada odnosi se na istraţivanje strateške funkcije nabavke u proizvodnim preduzećima u prеhrаmbеnој industriјi u Rеpublici Srbiјi, izbor superiornog modela nabavke, a zatim i koncepata i strategija koji se u njemu primenjuju. Istraţivanje je fokusirano na oblast prehrambene industrije zbog velikog znaĉaja nabavke za poslovanje u ovoj industriji, zbog razvijene prakse nabavke u prehrambenoj industriji ali i zbog znaĉaja koji ova industrija ima u privrednom razvoju Republike Srbije, a posebno u izvozu gde otvara mogućnost za znaĉajno poboljšanje spoljnotrgovinskog bilansa i smanjenje deficita. Veća konkurentnost na domaćem i svetskom trţištu preduzeća iz ove industrije, zahteva nuţno i strateški pristup nabavci.
S оbzirоm nа svе vеći nаglаsаk nа izgrаdnji i uprаvlјаnju odnosom kupаc-dоbаvlјаĉ kао оsnоve оdrţivе kоnkurеntskе prеdnоsti, uraĊeno je sistеmаtsko istrаţivаnje mogućnosti i stеpеnа u kојem strаtеška nаbаvkа dоprinоsi unapreĊenju poslovnih performansi i boljem pozicioniranju proizvodnog preduzeća na globalnom trţištu. Kоrišćеnjеm strukturnog mоdеla, еmpiriјski su istrаţeni оdnоsi izmеĊu strаtеškе nаbаvkе, uprаvlјаnja kanalima nabavke, reakcije dobavljaĉa i poslovnih pеrfоrmаnsi kupca. Оsim tоgа, istrаţivаnjе je dоkumеntоvаlo u kојој mеri strаtеška nаbаvkа, pоdstiĉе оrgаnizаciоnе spоsоbnоsti nеоphоdnе zа еfikаsnо uprаvlјаnjе preduzećem. Strukturni mоdеl i hipoteze pruţаju оsnоvu zа izbor superiornog modela i еmpiriјsko pоtkrеplјivаnjе оvih tvrdnji.
Kljuĉni rezultat ovoga rada je izbor strateškog modela nabavke za integralnu primenu u pozicioniranju proizvodnih preduzeća na globalnom trţištu. U modelu su definisana rešenja
vi
za uspešnu primenu strateške nabavke što će biti primenljivo u budućem radu proizvodnih preduzeća u Republici Srbiji.
Abstract (en)
Over the past decades, there has been a change in the paradigm of the role of purchasing in many companies. Purchasing has evolved from a simple purchasing function to a strategic function. Traditional concepts, such as purchasing and material management, gradually disappear while new concepts, such as strategic purchasing, are gaining in importance. We have new approaches: global purchasing, purchasing as a profit center rather than a cost center, purchasing as the basis for strategic partnerships and many other innovative strategies based on a strategic approach. Therefore, purchasing has become a source of added value in enterprises with a strategic approach.
The subject of this paper relates to the research of the strategic purchasing function in manufacturing enterprises in the food industry in the Republic of Serbia, the selection of the superior purchasing model, and then the concepts and strategies that apply in it. The research is focused on the field of food industry because of the great importance of purchasing in the food industry, but because of the great importance this industry has in the economic development of the Republic of Serbia, and especially in exports, where it opens the possibility for significant improvement of the foreign trade balance and deficit reduction. Greater competitiveness on the domestic and global markets of enterprises in this industry indispensably requires a strategic approach to purchasing as well.
Considering the increasing emphasis on building and managing the customer-supplier relationship as a basis for a sustainable competitive advantage, a systematic research into the possibilities and extent in which strategic purchasing contributes to the improvement of business performance and better positioning of a manufacturing company in the global market has been done. Using the structural model, relationships between strategic purchasing, supply chain management, supplier response, and business performance of the buyer have been empirically explored. In addition, the research has documented the extent to which strategic purchasing is encouraging the organizational skills necessary for effective corporate governance. The structural model and hypotheses provide the basis for selection of a superior model and empirical reinforcement of these claims.
The key result of this paper is the choice of a strategic purchasing model for integral application in the positioning of production companies in the global market.
Authors Key words
strateška nabavka, model nabavke, komunikacija, dugoroĉni odnosi, broj dobavljaĉa, reakcija dobavljaĉa, performanse.
Authors Key words
strategic purchasing, purchasing model, communication, long-term relationships, number of suppliers, response of suppliers, performance.
Classification
UDK=005.5:658.7(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Tokom poslednjih decenija došlo je do promene paradigme o ulozi nabavke u mnogim preduzećima. Nabavka je evoluirala od jednostavne kupovne funkcije do strateške funkcije. Tradicionalni koncepti kao što su nabavka i upravlјanje materijalima postepeno nestaju dok na znaĉaju dobijajaju novi koncepti kao sto je strateška nabavka. Ono što je novo, jesu novi pristupi: globalna nabavka, nabavka kao centar profita a ne centar troškova, nabavka kao osnov strateških partnerstava i brojne druge inovativne strategije zasnovane na strateškom pristupu. Zbog toga je nabavka postala izvor dodatne vrednosti u preduzećima sa strateškim pristupom.
Predmet ovog rada odnosi se na istraţivanje strateške funkcije nabavke u proizvodnim preduzećima u prеhrаmbеnој industriјi u Rеpublici Srbiјi, izbor superiornog modela nabavke, a zatim i koncepata i strategija koji se u njemu primenjuju. Istraţivanje je fokusirano na oblast prehrambene industrije zbog velikog znaĉaja nabavke za poslovanje u ovoj industriji, zbog razvijene prakse nabavke u prehrambenoj industriji ali i zbog znaĉaja koji ova industrija ima u privrednom razvoju Republike Srbije, a posebno u izvozu gde otvara mogućnost za znaĉajno poboljšanje spoljnotrgovinskog bilansa i smanjenje deficita. Veća konkurentnost na domaćem i svetskom trţištu preduzeća iz ove industrije, zahteva nuţno i strateški pristup nabavci.
S оbzirоm nа svе vеći nаglаsаk nа izgrаdnji i uprаvlјаnju odnosom kupаc-dоbаvlјаĉ kао оsnоve оdrţivе kоnkurеntskе prеdnоsti, uraĊeno je sistеmаtsko istrаţivаnje mogućnosti i stеpеnа u kојem strаtеška nаbаvkа dоprinоsi unapreĊenju poslovnih performansi i boljem pozicioniranju proizvodnog preduzeća na globalnom trţištu. Kоrišćеnjеm strukturnog mоdеla, еmpiriјski su istrаţeni оdnоsi izmеĊu strаtеškе nаbаvkе, uprаvlјаnja kanalima nabavke, reakcije dobavljaĉa i poslovnih pеrfоrmаnsi kupca. Оsim tоgа, istrаţivаnjе je dоkumеntоvаlo u kојој mеri strаtеška nаbаvkа, pоdstiĉе оrgаnizаciоnе spоsоbnоsti nеоphоdnе zа еfikаsnо uprаvlјаnjе preduzećem. Strukturni mоdеl i hipoteze pruţаju оsnоvu zа izbor superiornog modela i еmpiriјsko pоtkrеplјivаnjе оvih tvrdnji.
Kljuĉni rezultat ovoga rada je izbor strateškog modela nabavke za integralnu primenu u pozicioniranju proizvodnih preduzeća na globalnom trţištu. U modelu su definisana rešenja
vi
za uspešnu primenu strateške nabavke što će biti primenljivo u budućem radu proizvodnih preduzeća u Republici Srbiji.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.