Title
Квалитет проблемски оријентисане наставе и постигнуће ученика
Creator
Nikolić, Nataša T., 1988-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 15.7.2018.
Other responsibilities
mentor
Antonijević, Radovan
član komisije
Dubljanin, Saša, 1967-
član komisije
Bodroški-Spariosu, Biljana, 1965-
član komisije
Radović, Vera, 1972-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Filozofski fakultet
Alternative title
Quality of problem-oriented teaching and students' achievement
Publisher
[Н.Т. Николић]
Format
370 листова
description
Педагогија - Општа педагогија / Pedagogy
General Pedagogy
Abstract (sr)
У дисертацији се проучавају могућности и начини примене
проблемски оријентисане наставе у школској пракси. Тему дисертације
одредило је интересовање да се истражи у којој мери се кључна својства
проблемски оријентисане наставе, као што су истраживачка и стваралачка
делатност, интелектуално захтевне активности, самосталност ученика и друге,
могу ставити у функцију интелектуалног васпитања. Осим тога, оквире теме
поставили су подаци који долазе из теорије и праксе. Иако бројна инострана,
међународна и домаћа истраживања потврђују несумњиву ефикасност овог
начина рада у остваривању васпитно-образовних циљева, уопштено посматрано
проблемски начин рада није шире прихваћен у наставној пракси. С тим у вези,
циљ овог рада је да се прошире досадашња сазнања о обиму заступљености,
квалитету примене и карактеристикама реализације проблемски оријентисане
наставе, као и ефекту који тако организована настава има на ниво и квалитет
ученичког постигнућа у настави математике и биологије.
У истраживању је учествовало 196 наставника, и то 97 наставника
математике и 99 наставника биологије, као и њихови ученици којих је укупно
било 1117. Коришћена је дескриптивно-аналитичка метода, а подаци су
прикупљени помоћу технике анализе садржаја, анкетирања, скалирања и
тестирања.
Резултати истраживања показују да је проблемски оријентисана
настава оптимално заступљен начин наставног рада у настави математике, док
је у настави биологије заступљена у нешто мањем обиму. Ученици чији
наставници често примењују проблемски оријентисану наставу остварују боља
постигнућа у односу на ученике чији наставници ретко примењују овај начин
рада. У погледу природе проблема, ученици најчешће решавају
проблеме који садрже већи број информација у тексту, док се најређе суочавају
са проблемима који имају више тачних решења. Ученици углавном процењују да
у току решавања проблема реализују активности проблемски оријентисане
наставе. Испитивањем квалитета њихове реализације установљено је да
ученици не посвећују довољно пажње почетним активностима решавања
проблема, као и вредновању остварених резултата. Утврђене су позитивне
корелације између испитaних својстава проблема и постигнућа ученика, као и
између учесталости и квалитета реализације активности проблемски
оријентисане наставе и постигнућа ученика. Проблемски оријентисана настава
углавном се реализује на часовима утврђивања, посредством дијалошке методе
и применом индивидуалног облика рада у настави математике, а посредством
фронталног облика рада у настави биологије.
Abstract (en)
The dissertation observes the possibilities and the ways of applying
problem-oriented teaching in school practice. The theme of this dissertation is
determined by the interest in exploring the extent to which the main features of
problem-oriented teaching, such as: research and creative activity, intellectually
demanding activities, students' autonomy and others, can be used for intellectual
education. In addition, the data that come from theory and practice set the frame of
the topic. Although the numerous of foreign, international and domestic researches
confirm doubtless effectiveness of this mode in achieving educational goals, generally
speaking the problem solving mode is not widely accepted in practice. In this regard,
the aim of this study is to expand the usage of the existing knowledge, the quality of
application and the characteristics of the realization of problem- oriented teaching,
and the effect that such organized teaching has on the level and quality of students’
achievement in teaching mathematics and biology.
The research involved 196 teachers, including 97 teachers of mathematics
and 99 biology teachers, as well as their 1117students altogether. The
descriptive-analytical method was used, and the data was collected by using content
analysis, surveying, scaling and testing techniques.
The results of the research show that problem-oriented teaching is
optimally used in teaching mathematics, while in the teaching of biology it is much
less used. Students whose teachers use problem-oriented teaching show better
achievement than those students whose teachers rarely use this way of
teaching.Regarding the nature of the problems, students often solve problems that
contain large number of information in the text, while they the most rarely face with
problems that have more accurate solutions. Students generally estimate that during
the problem-solving activities the problem-oriented teaching is
implemented. By examining the quality of their activities, it was found that students
do not pay enough attention to the initial activities of solving the problems, as well as
to the evaluation of the achieved results. Positive correlations were determined
between the tested features of the problems and students’ achievements, as well as
between the frequency and the quality of the realization of the problem-oriented
teaching’s activities and students’ achievements. Problem -oriented teaching is mainly
realized at the classes of assessment, through the dialect method and by applying
individual forms of work in the teaching mathematics, and through the frontal form of
work in the teaching of biology.
Authors Key words
интелектуално васпитање, проблемска настава,
проблемски оријентисана настава, проблем, активности проблемски
оријентисане наставе, постигнуће ученика
Authors Key words
intellectual education, problem teaching, problem-oriented
teaching, problem, activities of problem-oriented teaching, students’ achievement
Classification
37.025(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
У дисертацији се проучавају могућности и начини примене
проблемски оријентисане наставе у школској пракси. Тему дисертације
одредило је интересовање да се истражи у којој мери се кључна својства
проблемски оријентисане наставе, као што су истраживачка и стваралачка
делатност, интелектуално захтевне активности, самосталност ученика и друге,
могу ставити у функцију интелектуалног васпитања. Осим тога, оквире теме
поставили су подаци који долазе из теорије и праксе. Иако бројна инострана,
међународна и домаћа истраживања потврђују несумњиву ефикасност овог
начина рада у остваривању васпитно-образовних циљева, уопштено посматрано
проблемски начин рада није шире прихваћен у наставној пракси. С тим у вези,
циљ овог рада је да се прошире досадашња сазнања о обиму заступљености,
квалитету примене и карактеристикама реализације проблемски оријентисане
наставе, као и ефекту који тако организована настава има на ниво и квалитет
ученичког постигнућа у настави математике и биологије.
У истраживању је учествовало 196 наставника, и то 97 наставника
математике и 99 наставника биологије, као и њихови ученици којих је укупно
било 1117. Коришћена је дескриптивно-аналитичка метода, а подаци су
прикупљени помоћу технике анализе садржаја, анкетирања, скалирања и
тестирања.
Резултати истраживања показују да је проблемски оријентисана
настава оптимално заступљен начин наставног рада у настави математике, док
је у настави биологије заступљена у нешто мањем обиму. Ученици чији
наставници често примењују проблемски оријентисану наставу остварују боља
постигнућа у односу на ученике чији наставници ретко примењују овај начин
рада. У погледу природе проблема, ученици најчешће решавају
проблеме који садрже већи број информација у тексту, док се најређе суочавају
са проблемима који имају више тачних решења. Ученици углавном процењују да
у току решавања проблема реализују активности проблемски оријентисане
наставе. Испитивањем квалитета њихове реализације установљено је да
ученици не посвећују довољно пажње почетним активностима решавања
проблема, као и вредновању остварених резултата. Утврђене су позитивне
корелације између испитaних својстава проблема и постигнућа ученика, као и
између учесталости и квалитета реализације активности проблемски
оријентисане наставе и постигнућа ученика. Проблемски оријентисана настава
углавном се реализује на часовима утврђивања, посредством дијалошке методе
и применом индивидуалног облика рада у настави математике, а посредством
фронталног облика рада у настави биологије.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.