Title
Утицај статичких и динамичких оптерећења на појаву иницијалних оштећења композитних лопатица репног ротора хеликоптера
Creator
Јанковић, Деспот, 1966- 32795495
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 21.09.2018.
Other responsibilities
mentor
Stupar, Slobodan, 1951- 12356199
član komisije
Simonović, Aleksandar, 1975- 12900967
član komisije
Grbović, Aleksandar, 1970- 12800359
član komisije
Maksimović, Stevan, 1948-
5547879
član komisije
Gvozdenović, Slobodan, 1950-
12316775
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Mašinski fakultet
Alternative title
Effect of the static and dynamic loads on the occurrence of initial damage on composite blades of helicopter tail rotor
Publisher
[Д. Јанковић]
Format
143 листа
description
Техничке науке - Машинство / Technical sciences - Mechanical engineering
Abstract (sr)
Истраживања у оквиру израде ове дисертације била су примарно усмерена на
технологију израде лопатица репног ротора хеликоптера од композитних материјала с
једне и обезбеђење потребне чврстоће са аспекта замора с друге стране. Истраживања на
замени оригиналних металних лопатица, којима је уједно истекао век употребе, са
лопатицама од композитних материјала су примарно била усмерена, поред саме
технологије израде, и на дефинисање комплетних процедура за обезбеђење потребног века
употребе током експлоатације хеликоптера под дејством одговарајућег спектра
оптерећења. За ту сврху су развијене прорачунске процедуре као и одговарајући „inhouse“
софтвери.
Процена радног века поменутих лопатица репног ротора хеликоптера од
композитних материјала проистекла је примарно на бази експерименталних испитивања
истих и то како у подручју статичке чврстоће тако и са аспекта замора за меродавни
спектар оптерећења. Битан елемент ових истраживања је свакако прецизно дефинисање
оптерећења за шта су коришћене CFD нумеричке симулације целог хеликоптера, као и
нумеричке симулације напонских стања метал-композитне лопатице репног ротора
хеликоптера.
Сви ови резултати су верификовани и кроз сопствена земаљска и летна
испитивања, што им обезбеђује велику применљивост на другим сложеним
конструкцијама у овој важној области како за инжењерску праксу тако и за научна
истраживања.
Abstract (en)
Research in the framework of this doctoral thesis was primarily focused on the
technology of the helicopter tail rotor blades made of composite material on one side and
securing the necessary strength in terms of fatigue on the other side.
Research on the replacement of original metal blades, which is the expired service life,
having blades made of composite materials have been primarily focused, next to the technology
of production, as the definition of the complete procedures to ensure the required lifetime of the
helicopter during the operation under the action of a suitable torque spectrum. For this purpose,
here is developed the computation procedure and appropriate "in-house" software.
Evaluation of the aforementioned helicopter tail rotor blades made of composite materials
stem primarily on the basis of experimental tests of the same both in the static strength and
fatigue in terms of authoritative load spectrum.
An important element of this research is certainly a precise definition of the loads of what
they used CFD numerical simulation of the entire helicopter. All these results are verified
through their own ground and flight tests, making them a great applicability in other complex
structures in this important area both for engineering practice and scientific research.
Authors Key words
Композитне структуре, ваздухоплови, лопатице хеликоптера, композитни материјали,
технологија израде, коначни елементи, експериментална чврстоћа, замор
Authors Key words
Composite structures, aircrafts structures, helicopter tail rotor blades, composite materials,
manufacturing, finite elements, experimental strength, fatigue
Type
Tekst
Abstract (sr)
Истраживања у оквиру израде ове дисертације била су примарно усмерена на
технологију израде лопатица репног ротора хеликоптера од композитних материјала с
једне и обезбеђење потребне чврстоће са аспекта замора с друге стране. Истраживања на
замени оригиналних металних лопатица, којима је уједно истекао век употребе, са
лопатицама од композитних материјала су примарно била усмерена, поред саме
технологије израде, и на дефинисање комплетних процедура за обезбеђење потребног века
употребе током експлоатације хеликоптера под дејством одговарајућег спектра
оптерећења. За ту сврху су развијене прорачунске процедуре као и одговарајући „inhouse“
софтвери.
Процена радног века поменутих лопатица репног ротора хеликоптера од
композитних материјала проистекла је примарно на бази експерименталних испитивања
истих и то како у подручју статичке чврстоће тако и са аспекта замора за меродавни
спектар оптерећења. Битан елемент ових истраживања је свакако прецизно дефинисање
оптерећења за шта су коришћене CFD нумеричке симулације целог хеликоптера, као и
нумеричке симулације напонских стања метал-композитне лопатице репног ротора
хеликоптера.
Сви ови резултати су верификовани и кроз сопствена земаљска и летна
испитивања, што им обезбеђује велику применљивост на другим сложеним
конструкцијама у овој важној области како за инжењерску праксу тако и за научна
истраживања.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.