Title
Ispitivanje zdravstvene pismenosti roditelja i razumevanja informacija o upotrebi lekova kod dece u predškolskom uzrastu
Creator
Ubavić, Stana, 1974-17001575
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.03.2019.
Other responsibilities
mentor
Krajnović, Dušanka, 1969- 12787559
član komisije
Jović -Vraneš, Aleksandra, 1973-17005671
član komisije
Tasić, Ljiljana, 1954- 12429927
član komisije
Bogavac-Stanojević, Nataša, 1971- 12831591
član komisije
Tomić, Maja, 1974- 12884839
Academic Expertise
Medicinske nauke
University
Univerzitet u Beogradu
Faculty
Farmaceutski fakultet
Alternative title
Evaluation of health literacy of parents and their understanding of medicines use among pre-school children
Publisher
[S. M. Ubavić]
Format
185 listova
description
Farmacija - Socijalna farmacija i istraživanje farmaceutske prakse / Pharmacy
- Social pharmacy and pharmacy practice research
Abstract (sr)
Iskustva iz apotekarske prakse pokazuju da postoji veliki broj grešaka prilikom upotrebe lekova za decu predškolskog uzrasta, pre svega zbog neadekvatnog doziranja i nedovoljnog razumevanja informacija o načinu upotrebe lekova od strane roditelja. Najveći broj grešaka nastaje usled nepravilne upotrebe analgetika i antipiretika kao najčešće korišćenih lekova koji se izdaju bez recepta, a rezultat je niskog nivoa pismenosti u vezi sa upotrebom lekova – farmakoterapijske pismenosti. Farmakoterapijska pismenost, prema Kingu i sar. predstavlja „sposobnost pojedinaca da pronađe, proceni, izračuna i razume pouzdane informacije u vezi sa farmakoterapijom i uslugama koje se odnose na lekove a potrebne su da bi se donele odgovarajuće odluke u vezi sa lekovima, bez obzira na način prenosa i sadržaj informacije (pisana, izgovorena informacija, slika ili simbol).“ Predmet ovog istraživanja je konstrukcija upitnika za procenu farmakoterapijske pismenosti roditelja dece u predškolskom uzrastu u vezi sa razumevanjem informacija o upotrebi najčešće korišćenih lekova (analgetika i antipiretika), i ispitivanje psihometrijskih karakteristika tog konstruisanog upitnika, kao i određivanje nivoa farmakoterapijske pismenosti roditelja u vezi sa informacijama o upotrebi lekova u terapiji kod dece predškolskog uzrasta primenom upitnika za ispitivanje razumevanja informacija o upotrebi lekova kod roditelja dece u predškolskom uzrastu (Parental pharmacotherapy literacy Questionnaire in Serbian, PTHL-SR). Predmet naučnog istraživanja je i procena nivoa funkcionalne zdravstvene pismenosti roditelja dece u predškolskom uzrastu i ispitivanje uticaja nivoa funkcionalne zdravstvene pismenosti na razumevanje informacija o upotrebi lekova koji se izdaju bez recepta za decu predškolskog uzrasta. Dalje, istraživani su i stavovi, praksa i očekivanja roditelja predškolske deceo razumevanju informacija o načinu upotrebe analgetika i antipiretika koji se izdaju bez lekarskog recepta kod dece u predškolskom uzrastu...
Abstract (en)
Experiences from pharmacy practice shows that there are as many errors during use of medicines among pre-school children, mainly because of inappropriate dosage and parental misunderstanding of information about medicines use. The largest number of mistakes is due to inappropriate use of analgesics and antipyretics as the most commonly used non-prescription medicines, as a result of low level of literacy related to the use of medicines – pharmacotherapy literacy. According to King et al, pharmacoptherapy literacy is the „personal capacity to obtain, evaluate, calculate, and comprehend basic information about pharmacotherapy and pharmacy related services necessary to make appropriate medication-related decisions, regardless of the mode of content delivery (e.g. written, oral, visual images and symbols)“. The aim of this study was to construct questionnaire for assessment of pharmacotherapy literacy of parents of pre-school children related to understanding of information about use of most commonly used medicines (analgetics and antipyretics), and evaluation of its psychometric characteristics of that questionnaire, as well as to assess pharmacotherapy literacy of parents of pre-school children related to understanding of information about most commonly used medicines (analgesics and antipyretics) with constructed and validated questionnaire for assessment of understanding of information about medicines use among parents of pre-school children (Parental pharmacotherapy literacy Questionnaire in Serbian, PTHL-SR). The study also included assessment of functional health literacy among parents of pre-school children and understanding information about medicines use, and evaluation of impact of functional health literacy on understanding information of over- the-counter medicines for pre-school children. The objective of the study was also to examine attitudes, practice and expectations of parents of pre-school children related to understanding of information about analgetics and antipyretics use for pre-school children...
Authors Key words
zdravstvena pismenost, farmakoterapijska pismenost, roditelji, predškolska deca, upitnik, socio-demografske karakteristike, lekovi koji se izdaju bez lekarskog recepta
Authors Key words
health literacy, pharmacotherapy literacy, parents, pre-school children,, questionnaire, socio-demographic characteristics, over-the-counter medicines
Classification
159.9.072:615(043.3)
613/614.2-455/457(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Iskustva iz apotekarske prakse pokazuju da postoji veliki broj grešaka prilikom upotrebe lekova za decu predškolskog uzrasta, pre svega zbog neadekvatnog doziranja i nedovoljnog razumevanja informacija o načinu upotrebe lekova od strane roditelja. Najveći broj grešaka nastaje usled nepravilne upotrebe analgetika i antipiretika kao najčešće korišćenih lekova koji se izdaju bez recepta, a rezultat je niskog nivoa pismenosti u vezi sa upotrebom lekova – farmakoterapijske pismenosti. Farmakoterapijska pismenost, prema Kingu i sar. predstavlja „sposobnost pojedinaca da pronađe, proceni, izračuna i razume pouzdane informacije u vezi sa farmakoterapijom i uslugama koje se odnose na lekove a potrebne su da bi se donele odgovarajuće odluke u vezi sa lekovima, bez obzira na način prenosa i sadržaj informacije (pisana, izgovorena informacija, slika ili simbol).“ Predmet ovog istraživanja je konstrukcija upitnika za procenu farmakoterapijske pismenosti roditelja dece u predškolskom uzrastu u vezi sa razumevanjem informacija o upotrebi najčešće korišćenih lekova (analgetika i antipiretika), i ispitivanje psihometrijskih karakteristika tog konstruisanog upitnika, kao i određivanje nivoa farmakoterapijske pismenosti roditelja u vezi sa informacijama o upotrebi lekova u terapiji kod dece predškolskog uzrasta primenom upitnika za ispitivanje razumevanja informacija o upotrebi lekova kod roditelja dece u predškolskom uzrastu (Parental pharmacotherapy literacy Questionnaire in Serbian, PTHL-SR). Predmet naučnog istraživanja je i procena nivoa funkcionalne zdravstvene pismenosti roditelja dece u predškolskom uzrastu i ispitivanje uticaja nivoa funkcionalne zdravstvene pismenosti na razumevanje informacija o upotrebi lekova koji se izdaju bez recepta za decu predškolskog uzrasta. Dalje, istraživani su i stavovi, praksa i očekivanja roditelja predškolske deceo razumevanju informacija o načinu upotrebe analgetika i antipiretika koji se izdaju bez lekarskog recepta kod dece u predškolskom uzrastu...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.